+1 på den ,sen är det väl som dom flesta svarat att ger säljaren ett bra intryck hojen ser bra ut så spelar det kanske ingen roll om hojen är servad av ägaren efter garantitiden men boken har ju ett visst värde om den följer med hojen .Men seriöst, hur jävla svårt ska det vara att hålla koll på serviceboken? Försvinner andra avtal rörande hus och fordon lika enkelt?
Men seriöst, hur jävla svårt ska det vara att hålla koll på serviceboken? Försvinner andra avtal rörande hus och fordon lika enkelt?
Mycket intressant med tanke på vad du har för hoj och var du bor...
Steg 4 om allt verkar bra eller i varje fall intressant är att komma överens med säljaren om tid för besök och provkörnining. Själv försöker jag få med en kompis för det underlättar vara två.
Med mig har
Ficklampa (kan vara svårt se bromsbelägg)
Liten Spegel (kan vara svårt se bromsbelägg)
Digital Multimeter (vanligaste felet idag är elektriska fel, tex dålig laddning)
Bakre depåstöd (för att kunna lyfta upp hojen och kontrollera kedjan, ifall hen inte har eller inget centralstöd)
Skjutmått av metall, eller kontrollerat med skjutmått metall linjal (för koll av kedjeförlängning)
1 meter 8mm Plastslang för att kunna suga upp kylvätska ur expansionskärlet om det inte går att se färgen
En dunk med 5 liter bensin 98 Oktan ifall hojen inte är tankad för provkörning.
Vill inte irra omkring utan soppa på okänd plats.
Pärm med flikar för
Annonsen och annat på telefon från säljare
Besiktning, MITT besiktningsprotokoll se bifogat
Andra hojar av samma modell så jag jag vet marknadspriset
Försäkring, vad jag hittat om vad försäkring kan kosta , bra bolag
Offert på stor service från den firma jag tänker lämna in hos om det blir affär kan nu under säsong bli ca 15000kr
Kedjeförlängningstabellen
Registerutdrag från Transportstyrelsen med nuvarande och tidigare ägare.
Efter presentation och titt på hojen
Dags börja med mitt besiktningsprokoll
När gjordes sista Kontrollbesiktning ? Hur långt hade den gått då ? Brister ? = Underkänd, Har i så fall säljaren åtgärdat bristerna? För då är det ju grönt om hen gjort det, tex satt i nya bromsbelägg.
Nästa jag gör är kontroll av däcken, Fabrikat, modell, mönster kvar, Rulla hojen 1m för se om ojämt slitet, skriver in minsta mönsterdjupet. Och skriver in när däcket är tillverkat Stå sist efter DOT 1118 är vecka 11 2018
Sedan kommer Multimetern fram för mäta Batterispänning. Ligger med friskt Yuasa om hojen inte är körd idag på ca 12,75 Volt med FRISKT lågprisbatteri (mer svavelsyra, mindre bly) över 12,9 Volt, ett Biltema underhållsfritt höll 13,2 Volt nytt, efter en vinter utan laddning 12,9 Volt. Men för att starta hojen behövde batteriet laddas.....
Sedan hojen upp på bakre depåstöd.
Kontroll av kedja TORR eller har HEN smort.
Vrid bakhjulet långsamt och kolla kedjan när den kommer ut från primärdrevet, knickar tyder på skuren, rak bra.
Verkar slacket rimligt?
Kontroll av signaler och ljus, att gasen funkar som den ska, går tillbaka om man släpper den.
Kontroll av nivåer i Bromsvätskebehållare, Låg är se upp, Mitt eller Hög ofta OK Hög kan ge problem.....
Kontroll av oljenivå och Oljans färg, frisk ny olja är genomskinlig svagt gul eller brun.
Kontroll av kylvätska i expansionskärl, Genomskinlig, svagt gulröd, blå (grönPG) är OK , BRUN tyder på avgaser i kylvätskan eller korrosion
Starta motorn och mät batterispänningen. Den ska ligga på ca 14,3 Volt med både tänd och släckt belysning.
Oberoende av varvtal. (I varje fall med tänd belysning på GSX1300R)
Sjunker batterispänningen vid något varvtal under 14,0 Volt med tänd belysning är det nått som inte stämmer, under 13,0 Volt , ja då kass laddningsregulator / generator (stator) ibland.
Skriv upp vägmätarställning innan provtur. Vid provtur kolla att instrumenten fungerar, kolla kylvätsketemperatur. Temperaturen får bara stiga vid stadskörning, på fri väg ska den ligga på ca 80C-90C, går temperaturen över 100C på fri väg ej OK.
Känns det bra förankra ordentligt i tank och på fotpinnar, och om trafiken / vägen och du själv tillåter, släpp styret.
Motorcykeln ska då gå rakt fram i hastigheter över 50km/h.
Kolla när det går bromsarna, Vibrationer, Bromsverkan.
Bifogar exempel på Besiktningsprotokoll med ett ifyllt exempel.
Exemplet är med data från hojar jag funderat på men inte köpt...
Det vet jag väl. Trodde du att du behövde upplysa mig om det? Det är iaf lite mindre beklagansvärt än de personangrepp (enligt forumregler = ajabaja) man håller på med i andra forumtrådar - som lämnas utan åtgärd.
Själv lägger jag mindre vikt på fallen 1) 2) och 3) (enbart okulär inspektion) utan fäster större vikt på en provkörning. En stämplad servicebok och hojens visuella skick säger inget om hur många gånger och hur länge en kall motor gått mot varvstoppet. Helst bör man byta oljan efter en provkörning och leta silvriga streck. <edit>stavfel</edit>
Bra där men du glömde att kolla att fläkten går igång vid dryga hundra grader, det glömde jag en gång.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |