Hur vanligt är det med förare utan A-körkort?

Status
Ej öppen för fler svar.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
men det var inga problem med försäkringen motpartens försäkring betala ny hoj och mitt betala mina personskador fick mitt kort tillbaka 3dar efter olyckan.
har ej hört något ang grovovlovlig det är 8mån sen smällen

Inte för att vara sån men det finns säkerligen en polisrapport som säger att du inte hade något körkort vid tillfället och polisen avvaktar ofta förhör och så tills man är rehabiliterad. Ropa inte hej riktigt än. :)
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Funderade lite på det här med att många privatister kuggar. Kan det inte vara så att om man tar körkortet privat för man inte de små tips som är värdefulla ur uppkörningssynpunkt men sedan inte speciellt värdefulla i verkliga livet.

/D.

Kommer inte ihåg de vanligaste orsakerna till varför just privatister kuggar, men det är flera moment som är problematiska:
Handföring på styrreglage, broms med hela handen
Säkerhetskontroll av motorcykel
bromsteknik och låsning av bakhjul
Dålig kontroll av övrig trafik (all koncentration riktas mot sin egen hoj hela tiden)
sidoplacering och krypkörning i trånga situationer.

Tror att det finns en lista hos VV på de vanligaste felen. Men det är vad jag har förstått inte "små" fel. små fel får uppkörningsmannen bortse från när han bedömer helheten. Privatister är helt enkelt för dåliga på att köra. Så dåliga att det har införts nya regler för omprov så att de inte chansar i onödan. Därav en del av problematiken till långa uppkörningstider.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Kommer inte ihåg de vanligaste orsakerna till varför just privatister kuggar, men det är flera moment som är problematiska:
Handföring på styrreglage, broms med hela handen
Säkerhetskontroll av motorcykel
bromsteknik och låsning av bakhjul
Dålig kontroll av övrig trafik (all koncentration riktas mot sin egen hoj hela tiden)
sidoplacering och krypkörning i trånga situationer.

Tror att det finns en lista hos VV på de vanligaste felen. Men det är vad jag har förstått inte "små" fel. små fel får uppkörningsmannen bortse från när han bedömer helheten. Privatister är helt enkelt för dåliga på att köra. Så dåliga att det har införts nya regler för omprov så att de inte chansar i onödan. Därav en del av problematiken till långa uppkörningstider.

Glöm inte att det är HANDLEDARNA som är dåliga. Jag har väldigt tur eftersom han jag övningskör med (pappi) har kört MC halva livet och dessutom varit verksam i armén som fordonsofficer. Alltså både kunskap och ett jävlar anamma i lärandet. Dom flesta som övningskör idag har nog inte det där pedagogiska som behövs utan dom bara puttrar runt utan paralell teori.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Glöm inte att det är HANDLEDARNA som är dåliga. Jag har väldigt tur eftersom han jag övningskör med (pappi) har kört MC halva livet och dessutom varit verksam i armén som fordonsofficer. Alltså både kunskap och ett jävlar anamma i lärandet. Dom flesta som övningskör idag har nog inte det där pedagogiska som behövs utan dom bara puttrar runt utan paralell teori.

Men absolut!
Därför har VV börjat publicera vilka handledare som har elever som kuggas oftare. Det finns listor med detta där körskolornas statistik granskas närmare. Problemet med detta är handledare som "överutbildar" elever eller väljer bort de med "osäker prognos".

Men överlag är trafikskolornas utbildning mycket bättre och gedigen, än privatisternas. Det finns tyvärr en inneboende problematik med släktskap med sin lärare oxå. Vilken tur du hade!
Har själv kommit i kontakt med arméns syn på pedagogik, och den är mycket bra i dagsläget. Boken "pedagogiska grunder" som försvaret gett ut borde vara bra nattläsning för alla lärare!

ps. din far har entagligen en mer gedigen utbilning än många trafiklärare = trafiklärare
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Men absolut!
Därför har VV börjat publicera vilka handledare som har elever som kuggas oftare. Det finns listor med detta där körskolornas statistik granskas närmare. Problemet med detta är handledare som "överutbildar" elever eller väljer bort de med "osäker prognos".

Men överlag är trafikskolornas utbildning mycket bättre och gedigen, än privatisternas. Det finns tyvärr en inneboende problematik med släktskap med sin lärare oxå. Vilken tur du hade!
Har själv kommit i kontakt med arméns syn på pedagogik, och den är mycket bra i dagsläget. Boken "pedagogiska grunder" som försvaret gett ut borde vara bra nattläsning för alla lärare!

Vad säger du om att det finns ett samband där dålig utbildning + fel val av första mc (supersport) bidrar till den största delen av alla olyckor?

Har inga som helst problem med trafikskolor förutom att det kostar skjortan. Siktet är inställt på 1 lektion där jag ska köra konbanan samt lite i trafik för omdöme.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Vad säger du om att det finns ett samband där dålig utbildning + fel val av första mc (supersport) bidrar till den största delen av alla olyckor?

Har inga som helst problem med trafikskolor förutom att det kostar skjortan. Siktet är inställt på 1 lektion där jag ska köra konbanan samt lite i trafik för omdöme.

Utbildningen som den ser ut idag är inriktad mot att skapa förare som har förmåga att lösa de farligaste situationerna för mc-förare. Exempelvis att kunna bromsa och undanmanövrera samtidigt. Även teoriutbilningen syftar till detta. Exempelvis att vi skall identifiera bilar på väg ut i vägbanan som en stor riskfaktor osv.
Även om utbildningen är ibland tråkig och man fattar inte varför så skapar utbilningen beredskap för potentiella dödsfarliga situationer.
Om man kombinerar dessa två som du nämner så får man en farlig situation:
Krävande och effektstark hoj + Dåliga kunskaper om trafiken som helhet (sammanhang)
Givetvis farligt, men jag tror antalet förare utan kort är färre än vad som förespeglas i forumet. Dessa tar bara större "utrymme" i debatten. De som har kort, borde för kollektivets skull, ta avstånd mot dessa och uppmana dem att ta kortet. KAN man inte pga. tidigare förseelser skall dom inte vistas i trafiken på hoj alls. Vi andra vill inte åka hoj med narkotikapundare och liknande som jag ser det.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Lär du dig allt det dära på 1 teoriprov samt 1 uppkörning är du fan inte dålig!
Nja, för det första så klarar man välan inte proven om man inte övat, och övat lite till, först. Både på teoridelen av traikkunskapen och på kördelen. Men det är klart att utbildningen kan vara av skiftande kvalitét.

Sen är man ju givetvis inte på långa vägar färdigutbildad bara för att en gubbe med skepparkrans och textilställ på en touringhoj behagar sätta sin sura kråka på en bit färdigtryckt karbonpapper. Klar med utbildningen blir man aldrig. Men man har ändå någonslags grund, det vill jag faktiskt tro.

/perris
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Själv är jag 42 nu och har haft hojkort sen jag var 16 (lätt som sen gick över till tung automatiskt :tungan ), bilkort sen jag var 18.
Hoj körde jag mellan 16 (ok då, 15) och 22-23. Sen blev det en massa andra saker som kom mellan och bara någon hyrd 125'a på någon semester.

Nu har jag handlat en hoj igen, en xr400, dels för att det känns lagom att börja om med, sen för att kunna leka i skog i stället för trafik (träden står ialla fall still)...

Vad jag känner är att köra hojen är inga problem, det sitter kvar, att läsa trafiken efter alla dessa år med bil är inga problem, att komma ihåg att man inte syns är inga problem eftersom jag alltid själv tittat efter hojar från bilen och vet hur sabla lite dom syns. Att planera och se idiotier som är på väg att hända funkar också helt ok.

Men vad som händer den dagen jag måste panikbromsa vet jag inte, inte heller om jag slarvar och dyker in i kurvan för fort...
Inte förrän jag övat, övat och övat lite mer...

Jag funderar faktiskt på att ta en lektion i bromsteknik på lokala trafikskolan, det känns som en vettig ide.
Alternativt leta upp en riktig avrostningskurs, gärna på blandat underlag, brukar inte SMC hålla sånt?

Så visst, jag har alla rättigheter att köra viken hoj som helst i trafik, och är trafikvan, men är jag en bra hojförare idag? Troligen inte!
Jag är dock gammal nog att veta att det gör ont att göra fel :)
/Danne
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Tråden handlar visserligen om att köra hoj utan kk, men diskussionen om kk-utbildningens nivå och innehåll är intressant.
Min fru tog hojkort för drygt tre år sedan, därför har jag inblick i hur hojutbildningen såg ut då. Det skrämmande är att den inte var speciellt olik min egen för 20+ år sedan... Vad som främst tillkommit är en pedagogisk anpassning/utveckling, samt en hel del teori om förarbeteende m.m. Men det handlar fortfarande extremt litet om att köra (läs: överleva på) hoj. Om varför vissa placeringar är sämre respektive bättre än andra, om hur man läser underlaget, om farliga typsituationer, om bromsning i kurvor etc.
Målet är oftast väldigt tydligt, vilket bekräftas av andra bekanta med färska kk; att klara vv:s specifika körprov och inget annat. Det håller inte i framtiden, kunskaps- och färdighetsnivån är helt enkelt för låg.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
På arbetet har vi 2 killar som kör R1 och GSXR1000 vare sig utan ställ (endast hjälm) eller körkort. Ren dårenskap självklart! hur vanligt är det med personer på MC utan körkort? Någon på forumet som vågar träda ur garderoben?

Hur stor är risken att åka dit om man kör lungt och undviker motorvägar?

Hur vanligt det är kan man naturligtvis inte veta, endast spekulera:va
Däremot kan jag berätta om en kille som är inne på sjunde säsongen nu utan körkort...
Reg plåten har CCC å ja kan säga att boktsaven C har både varit O och G:rofl
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Du ser faktiskt lite anorektiskt byggd ut! Äter du dåligt? :)

*Årets bump*

Inte direkt, väger för tillfället 85 kg på 175 cm. På den gamla avtaren var jag i tävlingsform.

F.ö. tycker jag att man inte ska köra utan körkort. Det är en sak om man har haft körkort och blivit av med det pga exempelvis fortkörning, men att köra utan att ha haft kort är bara oansvarigt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top