Hur vanligt är det med förare utan A-körkort?

Status
Ej öppen för fler svar.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jo det är ju vedertaget bland folk som är helt säkra på att kroppsbyggare alltid är korkade. O andra sidan tycker vi synd om de trångsynta människorna.
Jag har bla akademisk bakgrund inom företagsekonomi, marknadsföring och statistik. Men visst, jag är inte anorektiskt byggd och därmed är jag väl korkad. :tummenupp
F.ö. så lämnar din mini-moto bild konversationen öppen i fråga om intelligenskvot. :rolleyes:

Hahah! Jag trodde det var en snygg tjej på mini-moto:n, ända tills jag förstorade bilden... :D
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Fan va gött det var att köra idag (utan lapp) :tummenupp

Fick ett finger som vanligt av en customåkare. :va



Är det tröjjans fel?
 

Bifogat

  • DSC00340.JPG
    DSC00340.JPG
    121.4 KB · Visningar: 182
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
På arbetet har vi 2 killar som kör R1 och GSXR1000 vare sig utan ställ (endast hjälm) eller körkort. Ren dårenskap självklart! hur vanligt är det med personer på MC utan körkort? Någon på forumet som vågar träda ur garderoben?

Hur stor är risken att åka dit om man kör lungt och undviker motorvägar?


Jag körde utan körkort när jag var 16år.. Men jag kan ju skylla på att jag var ung och dum... :D
 

hajtand

Medlem
Gick med
20 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
R606
Jo det är ju vedertaget bland folk som är helt säkra på att kroppsbyggare alltid är korkade. O andra sidan tycker vi synd om de trångsynta människorna.
Jag har bla akademisk bakgrund inom företagsekonomi, marknadsföring och statistik. Men visst, jag är inte anorektiskt byggd och därmed är jag väl korkad. :tummenupp
F.ö. så lämnar din mini-moto bild konversationen öppen i fråga om intelligenskvot. :rolleyes:


Vem var det utav oss var det som började placera folk i olika fack, jag eller du?

Men bra ide att lägga ut sitt CV här, kanske du blir erbjuden jobb.
 
Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
haha, med din avatar å press tycker jag ditt inlägg ovan är löjligt.

Antar att du med ovanstående text försökte insinuera någonting om mitt fysiska attribut?
Angående min utläggning om utbildning var syftet att få dig att förstå att en persons utseende inte alls behöver hänga ihop med intelligens, social förmåga osv. Vilket iofs är tur för din del. :tummenupp
Låt oss ej heller förglömma vem som startade denna högst givande diskussion...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men någonstans har det bevisats att du är olämplig i samspel med andra människor så pass att det någorlunda demokratiskt uppbygda Sverige inte VILL att du skall vara på vägen längre.

Då är kunskapen eller omdömet bedömt otillräckligt trots att körkort en gång utdelats.

/H

Å andra sidan är demokrati bara ett kort sätt att säga: "Den stora massan bestämmer", synd bara att massan inte är elit!
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Å andra sidan är demokrati bara ett kort sätt att säga: "Den stora massan bestämmer", synd bara att massan inte är elit!

Demokrati är ibland ett sätt att få inte ett dyft gjort och för den ansvarige att kunna säga det var folkets genomsnittliga vilja. Ja.

/H
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Aldrig hänt mig.

Fan va gött det var att köra idag (utan lapp) :tummenupp

Fick ett finger som vanligt av en customåkare. :va



Är det tröjjans fel?

Han insåg väll att du inte hade körkort så som du körde.... :rolleyes:

En som alldrig har blivit fingrad....:tungan
 

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Ort
Lund
Hoj
GSXR 600 -01
Jo det är ju vedertaget bland folk som är helt säkra på att kroppsbyggare alltid är korkade. O andra sidan tycker vi synd om de trångsynta människorna.
Jag har bla akademisk bakgrund inom företagsekonomi, marknadsföring och statistik. Men visst, jag är inte anorektiskt byggd och därmed är jag väl korkad. :tummenupp
F.ö. så lämnar din mini-moto bild konversationen öppen i fråga om intelligenskvot. :rolleyes:

Du ser faktiskt lite anorektiskt byggd ut! Äter du dåligt? :)
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Klart man kan vara förbaskat bra på att hantera en motorcykel även om man inte har körkort.
Problemet är bara att man inte alltid lärt sig köra tillsammans med andra trafikanter, man har inte lärt sig alla de gemensamma regler vi har inrättat i syfte att i största mån undivka kollisioner och problem i trafiken, inte heller alla knep och råd över hur man framför fordonet säkert tillsammans med andra. Det är ju just denna bit som egentligen är det viktigaste man lär sig när man tar körkort.

Men har man förlorat körkortet för någon förseelse eller liknande, och kör ändå, så har iallafall inte jag några större moraliska invändningar. Kunskapen finns ju ändå där.

/perris

Lär du dig allt det dära på 1 teoriprov samt 1 uppkörning är du fan inte dålig!

också rätt kefft, att de straffar dem med utbildning hårdare än de utan utbildning..

Igentligen inte, för om du kör efter utbildningen så blir du inte av med kortet.

Så inte nog med att du skiter i lagen så skiter du i även vad du lärt dig i utbildningen, alltså är den värdelös.

Så är det framförallt bromsteknik och kurvtagningsteknik som man får hjälp att lära sig på trafikskola.

Riskbedömning och hänsyn borde vara två områden som de som kör utan kort borde vara sämre på.

Men jag håller med om att man kan lära sig allt detta utan KK, men gör man det? I slutändan handlar det ändå om att vi skall inte ge regeringsföreträdare ursäkter för att begränsa motorcyklisternas frihet...

Vad händer med alla dom som inte gick i trafikskola fast har körkort?
Dom borde ju vara lika kassa med folk utan körkort enligt dig, trots att dom har det.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Freddola@:

Freddola@:

Nu är det så att provet inte i huvudsak är ett inlärningsmoment i utbildningen utan just ett färdighetsprov. Jag är själv lärare och undervisar blivande trafiklärare i bl.a säkerhetssystemen i bilar och miljöteknik. På denna punkt vet jag att jag har rätt. Har dessutom läst "prov och provkonstruktion" på universitetet. När det gäller provet som man gör som oftast kallas "uppkörningen" så är det ett prov som syftar till att kontrollera att det finns basala grundläggande färdigheter att framföra fordonet. Det som ni ofta beskriver på SH, och då framförallt de som inte verkar ha gjort uppkörningen är att ta MINIMIKRAVEN för att få godkänt och peka på att detta är för lågt.

Problemet är att detta är den lägsta standard som vår statsmakt anser att en MC-förare får ha utan handledare och samtidigt vistas i trafiken. Sedan skall man som förare bygga detta, och naturligtvis sikta på att bli mycket bättre än miniminivån. De som har hojkort har uppfyllt dessa krav. De som inte har det har med all sannolikhet inte det. Eftersom så pass många av privatisterna kuggar så borde en kontroll ge att åtminstone 80% av alla som kör hoj utan kort borde sakna grundläggande kunskaper för att köra hoj i trafiken. Tyvärr är det sannolikt omöjligt att genomföra en kontroll av de som kör utan kort av praktiska skäl. De är antagligen inte villiga att ställa upp på en studie.

Punkten äldre förare utan "riktigt kort":
Helt riktigt, de är sämre förare, men studier har visat att de kompenserar med ett bra och förvärvat säkerhetstänkande. De kör lugnare än 20-åringar helt enkelt, och detta kompenserar till viss del att de ÄR sämre på bromsteknik och kurvteknik. Men inte fullt ut, och av detta skälet får inga fler körkortet "inpå". Men det är lagtekniskt vidrigt att ta ifrån dessa kortet eftersom många av dom har ju bevisligen kört hoj alla dessa år...

ps.hoppas inte jag låter som en besserwisser, ville bara belysa debatten lite. Är sannerligen ingen duvunge i trafiken själv tyvärr...
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Freddola@:

Nu är det så att provet inte i huvudsak är ett inlärningsmoment i utbildningen utan just ett färdighetsprov. Jag är själv lärare och undervisar blivande trafiklärare i bl.a säkerhetssystemen i bilar och miljöteknik. På denna punkt vet jag att jag har rätt. Har dessutom läst "prov och provkonstruktion" på universitetet. När det gäller provet som man gör som oftast kallas "uppkörningen" så är det ett prov som syftar till att kontrollera att det finns basala grundläggande färdigheter att framföra fordonet. Det som ni ofta beskriver på SH, och då framförallt de som inte verkar ha gjort uppkörningen är att ta MINIMIKRAVEN för att få godkänt och peka på att detta är för lågt.

Problemet är att detta är den lägsta standard som vår statsmakt anser att en MC-förare får ha utan handledare och samtidigt vistas i trafiken. Sedan skall man som förare bygga detta, och naturligtvis sikta på att bli mycket bättre än miniminivån. De som har hojkort har uppfyllt dessa krav. De som inte har det har med all sannolikhet inte det. Eftersom så pass många av privatisterna kuggar så borde en kontroll ge att åtminstone 80% av alla som kör hoj utan kort borde sakna grundläggande kunskaper för att köra hoj i trafiken. Tyvärr är det sannolikt omöjligt att genomföra en kontroll av de som kör utan kort av praktiska skäl. De är antagligen inte villiga att ställa upp på en studie.

Punkten äldre förare utan "riktigt kort":
Helt riktigt, de är sämre förare, men studier har visat att de kompenserar med ett bra och förvärvat säkerhetstänkande. De kör lugnare än 20-åringar helt enkelt, och detta kompenserar till viss del att de ÄR sämre på bromsteknik och kurvteknik. Men inte fullt ut, och av detta skälet får inga fler körkortet "inpå". Men det är lagtekniskt vidrigt att ta ifrån dessa kortet eftersom många av dom har ju bevisligen kört hoj alla dessa år...

ps.hoppas inte jag låter som en besserwisser, ville bara belysa debatten lite. Är sannerligen ingen duvunge i trafiken själv tyvärr...

Funderade lite på det här med att många privatister kuggar. Kan det inte vara så att om man tar körkortet privat för man inte de små tips som är värdefulla ur uppkörningssynpunkt men sedan inte speciellt värdefulla i verkliga livet. Även när det gäller bankörningen har väl en privatist svårare eftersom det inte finns bra ställe att öva alla banor på samt eftersom de inte vet vad uppkörningslärarens definition av krypfart/sakta/fort är. Det är kanske det som gör att privatisterna kuggar mer frekvent än sina körskolegelikar?

Själv tog jag A kortet för 18 år sedan och då fick man öva så mycket man ville på de moment som var avgörande vid uppkörningen. I ärlighetens namn var jag lika bra/dålig innan jag tog kortet (jo jag körde MC innan jag tog kortet:rolleyes: ) som efteråt. Det praktiska utbildningen gav inte speciellt men den teoretiska var givetvis viktig då man bör ha grundläggande koll på vad som gäller ute i trafiken.

Anar att det är olika för alla och lagen kan givetvis inte vara individuellt anpassad.

/D.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top