Hur varmt innan du skippar att åka?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I slödderhellyeah ere Linne, flippflopps och badshorts som gäller.

ExaCt!

Med badbrallor i kevlar/kolfibermix och flipflops med titanhålfotsinlägg så är man rustad för allt! :crash

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Det kröp nyss upp över 19 i skuggan och det är strålande sol. Jag köpte ny hoj (yay!) i onsdags så naturligtvis är jag rätt sugen på att köra men när jag kom hem från turen igår kväll svettades jag som en hora i kyrkan och det är ju inte så skönt att köra när man håller på att få värmeslag.
Hur gör du, när skippar du att köra pga värmen? Eller har du svalare ställ, kevlarjeans eller nått sånt istället? Kör tidigt på morgonen eller sent på kvällen istället?

Flytta upp hit så behöver du inte svettas det är typ 14-15 på dagarna här sen är det varmt 3 veckor i juli sen blir det kyligt igen.

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-07 Honda CBR
Förstår inte riktigt! Kan ju aldrig bli för varmt för att köra hoj, visst det är klibbigt att ordna ban dagar i 38 graders strålande solsken, men hellre det än regn och 5-14 grader. Fan det är väl bara och svalka sig med alla möjliga medel. Kör så det ryker.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Har aldrig fått ont av lite svett.... Fan, ut och kör.... sommaren är alldeles för kort för att sitta och stirra på termometern.

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Strålande sol och vindstilla ..Men 7 tim skogs/grus körning i allväderstället och i ryggan låg 2,5l vatten ..kan ju säga att allt var svettigt och blött men inte fan kan man sluta för det :)gollum.jpg

Last edited:

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
som Plast skriver är 14-15 plus ett idealiskt skinnställsföre.
Arbetarjeans i kraftigttyg(kevlarfritt)
Oxtar TCS goretex stövlar o huvlös dragkedjehoddie.
Mekarhandskar från Do-It, fläcktar skönt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
41 grader har jag kört omkring i som varmast. Men där var inte mycket till alternativ om jag inte ville lämna hojfan i Modena och gå hem till Sverige.
Blev dock med jackan lite halvt öppen och ärmarna öppna för att få igenom lite luft.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är det riktigt varmt så blir det shorts och t-shirt, men då cruisar jag till jobbet eller vart jag nu är på väg i lite lägre farter och bara njuter. :tummenupp

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
2013 var jag i södra frankrike i årtiondets värsta värmebölja, öppnade man visiret var det som att ha en hårfön rakt i snoken. När jag allvarligt trodde jag skulle svimma i sadeln mitt på motorvägen tog jag en 2-timmars paus på en rastplats. Hällde slutligen några liter vatten inuti allväderstället och körde vidare. Vilade upp mig på ett hotell i två nätter. I praktiken hade jag fått solsting.
-Men sluta köra? -Nope, man biter ihop helt enkelt. Har man problem med svettningar vid 19 grader bör man fundera över att skaffa en annan hobby.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
2013 var jag i södra frankrike i årtiondets värsta värmebölja, öppnade man visiret var det som att ha en hårfön rakt i snoken. När jag allvarligt trodde jag skulle svimma i sadeln mitt på motorvägen tog jag en 2-timmars paus på en rastplats. Hällde slutligen några liter vatten inuti allväderstället och körde vidare. Vilade upp mig på ett hotell i två nätter. I praktiken hade jag fått solsting.
-Men sluta köra? -Nope, man biter ihop helt enkelt. Har man problem med svettningar vid 19 grader bör man fundera över att skaffa en annan hobby.

Kan nog varit samma år som jag upplevde mina 41 grader i norra Italien.
Och om jag tyckte synd om mig själv i mitt allvädersställ så vill jag knappt tänka på hur hur min bror kände sig i sitt skinnställ :gnissla

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Som sagt, 19 grader för varmt!?:va

Spontant känns det som troll...

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Ökar temperaturen med 1 grad är det bara att ställa in körningen i dag :gnissla.

Bifogat

• FILE0126.JPG
    FILE0126.JPG
    221.5 KB · Visningar: 41

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
"Ställer in" hojen när det är över +20 grader eller så. Värme och körning är ingen bra kombination enligt mig. Då förutsätts körning i riktigt MC-ställ och inte i vanliga kläder. Har dock kört när temperaturen varit -9 grader utan större problem, men soligt och torrt på vägarna.

Man kan gardera sig mot lägre temperaturer, men svårare mot högre.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
"Över +20 grader"... i Skåne ??
Din säsong kan ju inte vara speciellt lång alltså..

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Som sagt, 19 grader för varmt!?:va

Spontant känns det som troll...

Inte troll men när det är 19 i skuggan redan på morgonen innan det har börjat gassa lär det ju vara duktigt varmt i svart skinnställ i solen där på eftermiddagen. Nu var det ju inte egentligen ett stort problem med värmen igår men det fick mig att tänka på förra sommaren när det var så jävla varmt vissa perioder och därför ställde jag frågan.

Naturligtvis eftersom det här är sporthoj är ju de flesta mer manliga än he-man indränkt i en hink testosteron och därför gladeligen skulle köra vidare även om stället började brinna så frågan var väl mest riktad till dem som inte blir svaga av kryptonit ;)

Tror helt enkelt det får bli till att investera i lite svalare kläder innan det kommer nån värmebölja :tummenupp

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår