Hur varmt innan du skippar att åka?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ända problemet med värme är när hojen tycker det blir lite varmt. :/

moddlaren

Guest
Värme nu??? Herregud åker i vinter allväderställ eller jofama delade svarta skin ställ tjockt som fn. Men inte är det varmt.. Visserligen åker jag motard o har fartvind över hela kroppen men i gengäld har jag samma kläder när det är -5° oso..

Köp bil gnällspikar:arsele

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Finns inget bättre än att låta vinden svalka en varm dag:kär

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Inte troll men när det är 19 i skuggan redan på morgonen innan det har börjat gassa lär det ju vara duktigt varmt i svart skinnställ i solen där på eftermiddagen. Nu var det ju inte egentligen ett stort problem med värmen igår men det fick mig att tänka på förra sommaren när det var så jävla varmt vissa perioder och därför ställde jag frågan.

Naturligtvis eftersom det här är sporthoj är ju de flesta mer manliga än he-man indränkt i en hink testosteron och därför gladeligen skulle köra vidare även om stället började brinna så frågan var väl mest riktad till dem som inte blir svaga av kryptonit ;)

Tror helt enkelt det får bli till att investera i lite svalare kläder innan det kommer nån värmebölja :tummenupp

Inget troll. Taget!

Sant att förra sommaren var supervarm. Då körde jag med tyg där delar av stället var av nät istället för skinn när jag inte badade istället för att köra. Tyvärr tror jag inte att vi får det lyxproblemet att det blir för varmt för att köra i år igen.

För egen del så ligger gränsen för att det ska vara för varmt för körning i skinnställ gott och väl över 20-graderssträcket. Har du testat ett ställ som är perforerat och en välventilerad hjälm?

Last edited:

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Nej tyvärr är både hjälm och ställ mattsvarta och helt oventilerade (finns nån ventil i hjälmen men vettefan om den gör nån skillnad) så det kan nog vara en stor del av problemet. Det här kommer helt klart vara med bland kriterierna när det är dags för nästa ställ :)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nej tyvärr är både hjälm och ställ mattsvarta och helt oventilerade (finns nån ventil i hjälmen men vettefan om den gör nån skillnad) så det kan nog vara en stor del av problemet. Det här kommer helt klart vara med bland kriterierna när det är dags för nästa ställ :)

Lindstrands har tidigare haft jackor i sitt sortiment med avtagbara paneler utanpå nätade partier. Kan kanske vara av intresse?

Vad gäller skodon föreslår jag att fortsätta bära stövlar med förstärknig oavsett väder. Foten har massor av små ben som är knepiga att lappa ihop och det är lätt att fastna mellan hoj och asfalt även i låg hastighet. Även stövlar finns ju perforerade och med ventiler.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag har aldrig skippat att åka hoj pga värme, däremot har jag undvikit att stanna.
Ventilerat ställ är rätt skönt, men hemskt när tempen kryper ner under sena höstkvällar.
Just nu njuter jag av ACC, tonade rutor, baslåda deluxe och dieselknack :tungan

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Inte troll men när det är 19 i skuggan redan på morgonen innan det har börjat gassa lär det ju vara duktigt varmt i svart skinnställ i solen där på eftermiddagen. Nu var det ju inte egentligen ett stort problem med värmen igår men det fick mig att tänka på förra sommaren när det var så jävla varmt vissa perioder och därför ställde jag frågan.

Naturligtvis eftersom det här är sporthoj är ju de flesta mer manliga än he-man indränkt i en hink testosteron och därför gladeligen skulle köra vidare även om stället började brinna så frågan var väl mest riktad till dem som inte blir svaga av kryptonit ;)

Tror helt enkelt det får bli till att investera i lite svalare kläder innan det kommer nån värmebölja :tummenupp

Återkom gärna med resultatet, vad du köpte och var temperaturgränsen gick.

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Ska försöka komma ihåg det, tänkte banta ner mig åtta kilo till (har tappat 27 redan) innan jag ska belöna mig med nytt ställ :)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Skippa det svarta skinnstället o inhandla ett vitt istället? Gärna ventilerat. Sen är det så enkelt att man blir varm o svettig av att köra hoj i varmt väder, inte konstigare än att folk blir svettiga på gymmet. Bit ihop, drick vatten, gärna med vätskeersättning i.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Skippa det svarta skinnstället o inhandla ett vitt istället? Gärna ventilerat. Sen är det så enkelt att man blir varm o svettig av att köra hoj i varmt väder, inte konstigare än att folk blir svettiga på gymmet. Bit ihop, drick vatten, gärna med vätskeersättning i.

Men det är ju så ofräscht när man ska fika på rosen!
Brudar diggar inte lökringar liksÅm.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns inge dåligt väder, bara dåliga kläder....

Uppfattar mer att de är kyligt att åka hoj på gatan där farten är hög... Man Har ju ventilation på både hjälm å ställ... De går att reglera värmen...
Annat att köra bökenduro i 25-30 graders värme, då kan de bli lite svettigt....

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Honda CBR900 RR -95
värmen tycker ja aldrig är ett problem jo när man stannar för att fika eller stopplus i skinnställ men för körningen är de bara härligt :)

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det var väl själva fan, klart att det finns engräns för när det är för varmt.. Men det går ju att köra på morgonen/kvällen, dagen kan man ju bada på och kolla på hojen:) Finns väl ingen här inne som inte har kommit på att hen blir trött/slö av värme... :huvet Jag bunkrar upp och dricker som en (valfritt törstigt-djur)när de är varmt, om det nu infaller bandag under dessa förhållanden. Men det bär mig emot att köra i annat än stället, då väntar ja tills behagligare temperaturer. :) Oftast är käringa med på hojen, fort går det och att köra utan att vara pigg eller sakta är lika givande som att runka till en dålig fantasi..

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår