Hur TS väljer att agera är helt upp till TS men jag ser inte att det finns något sätt att kontrollera skicket på ett "icke monterat" kullager, iallafall inte något som fungerar för den normala användaren som skruvar hemma i garaget.
*klipp*Kontroll av lagren görs när hjulen sitter på hojen. Plocka inte isär för att kontrollera. Det är bara onödigt.
*klipp*
Jag har en avvikande uppfattning.
Ett lager som är SÅ dåligt att man märker det när den roterande massan från däck och fälg inverkar, det lagret är katastrofalt dåligt.
Alltså katastrofalt gränsande till "skär, krasch, brinn, död"...
Nu kör jag ju förvisso upp till 3000 mil om året och vill ha koll på grejorna men jag skulle aldrig få för mig att häva att jag "kontrollerat" lagren om jag:
1: Kontrollerat ett "löst" lager
2: "känt lite på hjulet"
1: Ett lager i ett mc hjul har (oftast) presspassning på ytterringen.
Ytterringen kommer att komprimeras när lagret monteras.
De skador som eventuellt finns känner man helt enkelt inte när lagret är löst då ytterringen inte är komprimerad.
För egen del kontrollerar jag lager med "fingertopp och yttre fingerled", typ så att jag "spänner" fingertoppen/underkant nagel i lagrets innerring och trycker yttre fingerleden mot lagret kant.
Alltså utsidan på pekfingret.
På så vis får jag alla ojämnheter direkt "in i skelettet" via fingerleden.
Jag garanterar att lager som klassats som OK vid test "av hela hjulet" faller igenom med det här testet.
Det är otroligt hur små skador man kan känna!
Det jag letar efter vid kontroll är inte "glapp", det oroar mig inte, nej, det jag letar efter är "sand".
Tänk fin sand i lagret.
Alltså riktigt fin, så där löjligt finkornig.
Så upplever jag att det känns när ett lager börjar haverera.
Det är inte otroligt att lagret går många 100 mil till efter att de första skadorna börjat komma men hela grejen är att man inte VET.
Jag har vägrat montera "billiga no-name lager" åt en polare för att dom heltenkelt hade känslan av "sand" redan från början. Aldrig känt det i "märkes-lager".
Ja, det är säkert överdrivet, men jag älskar både livet och hojkörning för mycket för att chansa.
Jag vill inte att min sista tanke ska vara "jag borde nog ha bytt det där hjullagret trots allt" när jag glider på asfalten på väg in i ett dödsräcke...