toxicated skrev:Att veta om dreven är slut ser man på tänderna, men hur är det med kedjan? Är det när den har blivit så lång att man har bakhjulet i sitt bakersta läge och kedjan ej är tilläkligt spänd ändå?
Marsipulami skrev:Med största sannolighet så finns det markeringar att gå efter...
toxicated skrev:Vill du utveckla, jag har alltså ingen aning om hur det ligger till......
Marsipulami skrev:Ska göra ett försök i alla fall....
Oftast så finns där markeringar på svingen vid bulten till bakhjulet. Det är där du spänner kedjan och om du spänt den för mycket så att den går utanför bakgre markeringen så är det dags att byta...
Robban_C skrev:Eller så plockar man loss kedjan, lägger den på golvet "på sidan" (dvs med nitarnas ände uppåt) och lyfter den sen. Då ser man på bågen som den bildar (jämför med en ny kedja) om den är mycket sliten.
Jag har dock inget mått på hur mycket sliten (dvs hur mycket båge) man kan acceptera förutom att jämföra med en ny kedja.
toxicated skrev:Att veta om dreven är slut ser man på tänderna, men hur är det med kedjan? Är det när den har blivit så lång att man har bakhjulet i sitt bakersta läge och kedjan ej är tilläkligt spänd ändå?
Robban_C skrev:Oldman:
Jag greppar inte riktigt vad du menar men du är väl medveten om att .kedjespänningen förändras med infjädringen?
De flesta hojar har kedjan halvslack när de är utfjädrade, dvs när bakhjulet är upplyft. När sedan hojen ställs ner på backen och belastas så sträcks kedjan och är normalt sett som mest sträckt i det läge där man har normal "ride-height" så att säga.
Det är med andra ord vanskligt att utgå från hur kedjan verkar med upplyft bakhjul.
Jag vet endast två kategorier av hojar som inte slackar kedjan vid utfjädrad baktoffla:
1. Kardanhojar. Oj vad jag har letat efter kedjan.
2. Vissa hojar (bland annat Bimota KB2 en bit in på 80-talet) har svingen lagrad rakt utanför utgående axeln (från knotan) med följd att kedjespänningen är konstant oberoende av fjädringsutslag. Rätt elegant men konstruktionen blir ju givetvis bredare.
Emmi skrev:Byt helst kedja o drev samtidigt, en gammal kedja käkar upp ett nytt drev och tvärtom.
okej!!! känner du Göran Skepp!!!! Hälsa från Cadillac Glenn.Plelle skrev:Om du ser ut sådär så är du ju faktiskt lite snygg... Felåt men ja har hängt på lunar ett tag nu o de håller väl i sej..
Robban_C skrev:Oldman:
Jag greppar inte riktigt vad du menar men du är väl medveten om att kedjespänningen förändras med infjädringen?
De flesta hojar har kedjan halvslack när de är utfjädrade, dvs när bakhjulet är upplyft. När sedan hojen ställs ner på backen och belastas så sträcks kedjan och är normalt sett som mest sträckt i det läge där man har normal "ride-height" så att säga.
Det är med andra ord vanskligt att utgå från hur kedjan verkar med upplyft bakhjul.
Jag vet endast två kategorier av hojar som inte slackar kedjan vid utfjädrad baktoffla:
1. Kardanhojar. Oj vad jag har letat efter kedjan.
2. Vissa hojar (bland annat Bimota KB2 en bit in på 80-talet) har svingen lagrad rakt utanför utgående axeln (från knotan) med följd att kedjespänningen är konstant oberoende av fjädringsutslag. Rätt elegant men konstruktionen blir ju givetvis bredare.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |