Hur vet man att kedjan är slut?

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Att veta om dreven är slut ser man på tänderna, men hur är det med kedjan? Är det när den har blivit så lång att man har bakhjulet i sitt bakersta läge och kedjan ej är tilläkligt spänd ändå?
 

Marsipulami

Guest
toxicated skrev:
Att veta om dreven är slut ser man på tänderna, men hur är det med kedjan? Är det när den har blivit så lång att man har bakhjulet i sitt bakersta läge och kedjan ej är tilläkligt spänd ändå?

Med största sannolighet så finns det markeringar att gå efter...
 

Marsipulami

Guest
toxicated skrev:
Vill du utveckla, jag har alltså ingen aning om hur det ligger till...... :confused:

Ska göra ett försök i alla fall....

Oftast så finns där markeringar på svingen vid bulten till bakhjulet. Det är där du spänner kedjan och om du spänt den för mycket så att den går utanför bakgre markeringen så är det dags att byta...
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Marsipulami skrev:
Ska göra ett försök i alla fall....

Oftast så finns där markeringar på svingen vid bulten till bakhjulet. Det är där du spänner kedjan och om du spänt den för mycket så att den går utanför bakgre markeringen så är det dags att byta...

Jaha okey då förstår jag ....tack :tummenupp
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Inte helt sällan finns det lite hänvisningar i manualen, där man med kedjan monterad på hojen och med hård kedjespänning mäter avståndet mellan ett visst antal länkar. På RG500, med std 530 kedja så ska det vara 319,4 mm som mest mellan 21 "kedjelänkspinnar". Se:http://edj.net/2stroke/rg/ServiceManual/02-11.GIF

Kan tänka mig att detta går att applicera på så gott som alla hojar med 530-kedja.

Kör dock själv numera med 520.

/J
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
När mina drev är slut så byter jag både drev och kedja, de har ju slitits tillsammans och är det ena slut så är det andra också slut.
Men man kan ju komma i en situation när bitarna så att säga inte har hängt ihop sen de var nya och då får man göra som Johannes skrev ovan. Eller så plockar man loss kedjan, lägger den på golvet "på sidan" (dvs med nitarnas ände uppåt) och lyfter den sen. Då ser man på bågen som den bildar (jämför med en ny kedja) om den är mycket sliten.
Jag har dock inget mått på hur mycket sliten (dvs hur mycket båge) man kan acceptera förutom att jämföra med en ny kedja.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag brukar köra metoden som rekommenderas i många manualer.

När man kan lyfta kedjan så mycket från bakdrevet att det blir en stor glipa mellan drev och kedja är det dax att byta. Hänger visserligen ihop med bakdrevet, men har man bara smöjt kedjan hyfsat bör den hålla lika länge som dreven.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag håller med Robban_C.
Byt allt på en gång om du är osäker.
Visst känner du dig tillfreds med att mäta länkar eller så är det ett bra sätt.
Eller rättare sagt inget av dom sätt som nämnts är dåliga, lyfta kedjan så den bildar en båge krävs att man vet hur det borde vara innan man kan göra en bedömning av den.
//Tobbe
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Byt helst kedja o drev samtidigt, en gammal kedja käkar upp ett nytt drev och tvärtom.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Robban_C skrev:
Eller så plockar man loss kedjan, lägger den på golvet "på sidan" (dvs med nitarnas ände uppåt) och lyfter den sen. Då ser man på bågen som den bildar (jämför med en ny kedja) om den är mycket sliten.
Jag har dock inget mått på hur mycket sliten (dvs hur mycket båge) man kan acceptera förutom att jämföra med en ny kedja.

Det är så man ska göra..Eller som ovanstående skrivit: kolla i manualen efter specifikation..

Men om du släpper på kedjan så långt det går, så du kan ryckai kedjan sidledes (dvs in och ut från hjulet sett) och om du känner att det glappar lite, och inte "känns helt rätt" med sunt förnuft så är det dags att byta den..
 

Oldman

Guest
kjedja!!!!

toxicated skrev:
Att veta om dreven är slut ser man på tänderna, men hur är det med kedjan? Är det när den har blivit så lång att man har bakhjulet i sitt bakersta läge och kedjan ej är tilläkligt spänd ändå?

När du har sträckt kjedjan och du upplever att den rasslar när du kör hojen, ställ upp hojen på centralstödet eller något liknande, nu kan du snurra hjulet fritt. Nu ser du om kjedjan blir slak eller spännd!!!! lite skillnad kan det vara, men upplever du att kjedjan nu blir spänd och mycket slak när du snurrar hjulet så är kjedjan troligt vis slut. När du har demonterat kjedjan kan du rycka i kjedjelänkarna fram och tillbaks då kommer du att känna att länkarna glappar. Lycka till. :tomten
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Oldman:
Jag greppar inte riktigt vad du menar men du är väl medveten om att kedjespänningen förändras med infjädringen?
De flesta hojar har kedjan halvslack när de är utfjädrade, dvs när bakhjulet är upplyft. När sedan hojen ställs ner på backen och belastas så sträcks kedjan och är normalt sett som mest sträckt i det läge där man har normal "ride-height" så att säga.
Det är med andra ord vanskligt att utgå från hur kedjan verkar med upplyft bakhjul.

Jag vet endast två kategorier av hojar som inte slackar kedjan vid utfjädrad baktoffla:
1. Kardanhojar. Oj vad jag har letat efter kedjan. :va
2. Vissa hojar (bland annat Bimota KB2 en bit in på 80-talet) har svingen lagrad rakt utanför utgående axeln (från knotan) med följd att kedjespänningen är konstant oberoende av fjädringsutslag. Rätt elegant men konstruktionen blir ju givetvis bredare.
 

Oldman

Guest
Oj!! Hur ska jag förklar!!! Har skälv ägt två st Hayabusor, en katana två st 1100 r 93 plus några till hojar. Åter till min historia om mc-kjedjer!! Har bytt på några hojar som det har raslatt om. När jag eller någon annan sitter på hojen och ska sträcka kjedjan som den ska vara , Då när du sitter på hojen? låt oss säja att du rullar ett kvarts varv på bakhjulet så kommer kjedjan att gå från spänt läge till ett mycket stort spel upp och ner, för att sen gå tillbaks till ett spänt läge. Kan bara prata om min erfarenhet om kjedjor!!! Sista hojen jag bytte på var min sambo, Den kjedjan var verkligen slut, demontera bort drev och kjedjan och den var riktigt glapp i länkarna. Är det så att kjedjan raslar när man kör hojen fast man har varit noga med rätt smörmedel, Byt kjedja och drev,MVH Oldman. snart 1000 r ägare!!! Ha en trevlig sommar alla hojvänner. :tomten
Robban_C skrev:
Oldman:
Jag greppar inte riktigt vad du menar men du är väl medveten om att .kedjespänningen förändras med infjädringen?
De flesta hojar har kedjan halvslack när de är utfjädrade, dvs när bakhjulet är upplyft. När sedan hojen ställs ner på backen och belastas så sträcks kedjan och är normalt sett som mest sträckt i det läge där man har normal "ride-height" så att säga.
Det är med andra ord vanskligt att utgå från hur kedjan verkar med upplyft bakhjul.



Jag vet endast två kategorier av hojar som inte slackar kedjan vid utfjädrad baktoffla:
1. Kardanhojar. Oj vad jag har letat efter kedjan. :va
2. Vissa hojar (bland annat Bimota KB2 en bit in på 80-talet) har svingen lagrad rakt utanför utgående axeln (från knotan) med följd att kedjespänningen är konstant oberoende av fjädringsutslag. Rätt elegant men konstruktionen blir ju givetvis bredare.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Emmi skrev:
Byt helst kedja o drev samtidigt, en gammal kedja käkar upp ett nytt drev och tvärtom.


Om du ser ut sådär så är du ju faktiskt lite snygg... Felåt men ja har hängt på lunar ett tag nu o de håller väl i sej.. :yoparty
 

Oldman

Guest
Kjedjor och smörjmedel, Mycket prat om en kjedja!!!

Plelle skrev:
Om du ser ut sådär så är du ju faktiskt lite snygg... Felåt men ja har hängt på lunar ett tag nu o de håller väl i sej.. :yoparty
okej!!! känner du Göran Skepp!!!! Hälsa från Cadillac Glenn. :tomten
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Citerar mig själv från soe. kanske mer motiverat på skogs- och offroadhojar men iaf:
"Kanske tjatar, men tryck ner fjädringen bak m kompis el spännband tills kedjan är i mest spända läget (i princip när utg axeln, svinglagringen och hjulaxeln är i linje, om det går att se.).
Justera den till lite slack, 5-10 mm, iaf inte fiolsträng. Snurra på hjulet till mest spända läget.
Släpp fjädringen och mät slacket på det sätt som är lättast o bäst.

Och så länge du har den hojen använder du det mått du kom fram till, mätt på det du tycker är bästa sättet.

Enkelt va !"
/u
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Robban_C skrev:
Oldman:
Jag greppar inte riktigt vad du menar men du är väl medveten om att kedjespänningen förändras med infjädringen?
De flesta hojar har kedjan halvslack när de är utfjädrade, dvs när bakhjulet är upplyft. När sedan hojen ställs ner på backen och belastas så sträcks kedjan och är normalt sett som mest sträckt i det läge där man har normal "ride-height" så att säga.
Det är med andra ord vanskligt att utgå från hur kedjan verkar med upplyft bakhjul.

Jag vet endast två kategorier av hojar som inte slackar kedjan vid utfjädrad baktoffla:
1. Kardanhojar. Oj vad jag har letat efter kedjan. :va
2. Vissa hojar (bland annat Bimota KB2 en bit in på 80-talet) har svingen lagrad rakt utanför utgående axeln (från knotan) med följd att kedjespänningen är konstant oberoende av fjädringsutslag. Rätt elegant men konstruktionen blir ju givetvis bredare.

Kedjan bör väl kollas när någon sitter på hojen och den är ställd på marken eller har jag helt fel?
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top