Hur vet tjuvarna var hojarna finns?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Vill först och främst poängtera att jag inte tänker försöka sno någons hoj.

Har läst lite trådar ang stula motorcyklar och samma fråga har dykt upp flera gånger..

Hur vet tjuvarna så mycket innan stöten? Var hittar de "sina" hojar?

Syftar mest på dem som står låsta, men framför allt inlåsta i garage när det sker.
Manser ju inte dem precis.

Tror ni de skådar hojarna innan, och följer efter/kollar regnr för att få ägare och därmed address på så sätt?

Eller är det bara allmäna tjuvar som drar lyckolotten när de arbetar?

Om ens hoj står på nån annan så är man väl rätt så mycket säkrare?

Vill inte få min motorcykel stulen :rolleyes:
Har dock inte köpt den ännu, men ändå!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vi lever i Sverige där näst intill all information är offentlig...

Det bara att sms:a vägverket när du har reg. numret på en hoj som du vill ha och ta reda på var den personen bor, sedan kan du säkert gå in på ratsit och ta reda på var och hur personen jobbar så är det bara att passa på när offret är på jobbet :näsblod

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Hoj
Honda cbr 600Fs
Hej!! Tror i många fall att dom kollar upp regnr på internet sen så är det bara att vänta på rätt tillfälle... Men vad vet jag :)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Vi lever i Sverige där näst intill all information är offentlig...

Det bara att sms:a vägverket när du har reg. numret på en hoj som du vill ha och ta reda på var den personen bor, sedan kan du säkert gå in på ratsit och ta reda på var och hur personen jobbar så är det bara att passa på när offret är på jobbet :näsblod

men va faen...alla 'vet' ju att det bara är tunga crackheads som snor hojjar och de är ju alltid påtända och vet heller inte hur man lattjar runt med en dator, än mindre att ringa vv. så hur gör de?? sjätte sinne som förstärkts av cracket?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Sen är det ju väldigt många hojåkare som snurrar 20 varv runt lokala korvmojjen och gasar som fan. Sen puttrar man runt kvarteret och parkerar utanför sin bostad. Sen blir man jätteförvånad när hojen är stulen en dag. Hur kunde tjuvarna veta? :rolleyes:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det bara att sms:a vägverket när du har reg. numret på en hoj som du vill ha och ta reda på var den personen bor

Nope, den tjänsten är nedlagd sedan 1 juli för att den var för populär. Numera får dom stackars hojtjuvarna antingen ha en fax eller ringa och prata med vv.

Gruztager

snabbare än min egen skugga
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yamaha R1
Att köra utan skylt kostar 1500 , och självrisken på stölden varierar men kan ju ligga som i mitt fall på 5000, kör jag utan skylt och åker dit en gång om året så är det värt det. Jag har varit utsatt för stöld :mad:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
De åker väl runt och ser vars det står en hoj. Om det är utanför ett bostadshus eller ett kontorskomplex är ju risken / chansen att den kommer stå där snart igen ganska stor.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
De flesta som snor hojar, som är nyare och har ett större värde är duktiga tjuvar som har koll på hur dom kan registrea om hojen eller sälja utomladns och sedan tjäna pengar. Troligtvis ofta beställningsjobb.

Sedan så har vi pundare som många tror står för allt ont här i sammhället men jag skulle nog påstå att allt som är ordentligt låst och är av nyare modell tas av de först nämnda!

Där finns även en hög med dom som vill sno något som är kul att busa runt lite med och sedan dumpa. Där ligger de fina hojarna utan startspärr riktigt illa till.
Det är dessa som brukar återfinnas rätt så misshandlade med sönder brutet tändnings och tanklocksålås.

Sedan finns det massvis med undantag och ibland händer det till och med att en blind hörna hittar ett korn.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det kan inte nog många gånger påpekas att man ska täcka över/redigera/ regnr när man lägger ut bilder.

Hur tänkte du nu? Om du lägger ut en annons och planterar ditt telenr där så är det ju samma sak som att visa regplåten. Eller????

man kan ha kontat kort
då är man ju oregistrerad... så alla bluffisar gör ju

Men om vi nu antar att 2fast4Hjo inte är en bluffis?

Ganska meningslös (för en seriös säljare) att blanka ett regnummer men sätta ut telefonnummer reggat på samma adress som hojen, eller reggat på personen i fråga som sedan går att slå upp på hitta etc. Då innebär det bara ett försvårande moment för köparen att kolla upp hojen innan man ringer upp.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Inte MC-relaterat, men lite om att man inte ska underskatta buset: En polare (egen företagare med en del svarta pengar) fick inbrott i sin villa, tjuvarna gick in utan att röra något annat och rakt på kassaskåpet som dom spettade upp. Jag har varit där i en massa år och sprungit runt i kåken, men visste inte ens att skåpet existerade. Så jag tror inte att det hjälper att maska nummerplåten i en Blocketannons, utan dom hittar den ändå.

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Blev av med min efter jag lagt ut den på blocket...

Micke2k

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6-n
När jag jobbade på vägverket så kunde man beställa utdrag för reklamunderlag.

Tex:

Hej jag vill ha alla som har volvo v70 i Örebro området och skicka reklam till dom.

Borde väll fungera likadant med hojjar:

-Hej jag vill ha alla motorcycklar nyare än -09 i Örebro Län.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
När jag jobbade på vägverket så kunde man beställa utdrag för reklamunderlag.

Tex:

Hej jag vill ha alla som har volvo v70 i Örebro området och skicka reklam till dom.

Borde väll fungera likadant med hojjar:

-Hej jag vill ha alla motorcycklar nyare än -09 i Örebro Län.

Sånt där beställs från PAR. Dessutom så kostar det en hel del, så att vanliga hojtjuvar skulle göra så är i princip uteslutet.

Priser i SEK:
--------------------------------------------------------------------
Address file basic
Price motivation Price per unit
startup fee 1 655
Name, adress and phonenumber, NIX is included 2,10

Address file using Businesscheck search criteria
Price motivation Price per unit
startup fee 3 310
Addition first search variable one (e.g. income) +0,70
Addition, additional variables +0,35
--------------------------------------------------------------------