Hur vill vi ha det i SP250? A+B eller bara B?

Hur vill vi ha SP250 nästa år?


  • Antal röstningar
    0

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det har blivit dags för en poll. Vad tycker ni? Skriv gärna en kommentar! Jag röstar på A+B och Torkel har skrivit bra precis vad jag tycker så jag citerar honom:

"Om man nu inte har möjlighet att jaga sponsorer dygnet runt eller ta varenda slant man har och lägga på racing och dessutom är A-förare och älskar att tävla i roadracing vad ska man göra då? Lägga av?

250SP har varit helt suverän budgetracing på lika villkor med blandat startfält. Som gammal i gamet så har jag fått mängder med frågor från B-förare, tror inte någon av dem hade velat att vi mer erfarna inte hade funnits där! Dessutom så är B-förarna ena snabba rackare och placerar sig ofta före A-förarna. Kanske inte första tävlingen men nästa. När jag var rookie och skitlångsam(mast) så var jag bara glad att det fanns snabba killar som DP och Perra att lära av så man fattade hur fort man faktiskt kunde köra med likadant material. Har aldrig hört några av "våra" B-förare klaga på att klassen varit blandad heller.

För min del så känns det extra trist om det blir en ren B-klass eftersom jag och Björn skickade in ändringsförslaget till Svemo i hopp om att rädda kvar klassen och göra den intressantare. Som det är nu så får det väl bli gokart för mig om det blir bara B-förare i SP.

Håller helt klart fast vid begreppet budgetklass och inte instegsklass, precis som 250SP har varit i alla tider."
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag själv är intresserad men kan förstå att om jag och flera andra A-förare kommer dit, så snor man ju möjligheterna för B-förare att ta sig upp i toppen. Jag kan tänka mig att det känns beklämmande.

Hur många A-förare var det förra året som körde i 250SP?
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Swedie skrev:
2598246 Det är ju ett självklart problem om A-förare återkommer till klassen. Jag själv vore intresserad och kan förstå att om jag, o flera andra A-förare kommer dit så snor man ju möjligheterna för B-förare att ta sig upp i toppen. Jag kan tänka mig att det känns beklämmande.

Hur många A-förare var det förra året som körde i 250SP?

Så A-förare ska inte få köra den klassen bara för att de ”snor” topplaceringar för B-förare?? B-förarna får väl göra som A-förarna fick göra en gång i tiden, dvs börja gasa mer om de vill vara med och slåss om pallplatserna!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
oscar skrev:
2598270 Så A-förare ska inte få köra den klassen bara för att de ”snor” topplaceringar för B-förare?? B-förarna får väl göra som A-förarna fick göra en gång i tiden, dvs börja gasa mer om de vill vara med och slåss om pallplatserna!
Självklart är enda lösningen för B-förare att gasa mer, men ska man vara lite förstående med B-förarna så kommer det kännas rätt uppgivet.

Men sedan går det ju ändra SP från att vara en så kallad "instegsklass", som det önskas vara just nu av Svemo med endast b-förare, till att istället vara ett val för budgetracing på en bra nivå för både A- och B-förare.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Swedie skrev:
2598279 Självklart är enda lösningen för B-förare att gasa mer, men ska man vara lite förstående med B-förarna så kommer det kännas rätt uppgivet.

För 100 år sedan hade de 50 startande i 250SP med folk som Palle, Perra, DP, Zuber mfl och då var det verkligen omöjligt för en B-förare att placera sig bra. Om det funkade då, varför skulle det inte funka nu?

Om man styr klasserna efter känslor får vi nog göra 2 SBK-klasser med. En för de snabba A-förarna, och en för A-förarna som 99ggr av hundra blir varvade av de snabba och som därför måste känna sig uppgivna…
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja det blir ju vad det blir. Jag tror oxå att det går alldeles utmärkt att blanda A- och B-förare. Därav min röst.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Om motivet för att SP 250 ska vara en klass öppen endast för B-förare är att dessa relativt enkelt ska kunna kvalificera sig till A-förare så håller jag med Torkel och trådstartaren: välkomna istället både A- och B-förare till klassen.

För övrigt tycker jag det är på sin plats med en tydlig definition (ett förtydligande) av vad som kännetecknar en B- respektive A-förare. Skyldigheter och rättigheter.

Vem har sagt att det ska vara lätt att bli A-förare och är det ens önskvärt?
 

sandstream

Guest
En fråga som vore intressant att få svar på är hur många det var som körde 250SP kontinuerligt 2006 och hur många nya man kan uppskatta tillkommer 2007?

Beroende på svaret blir det lättare att ta ställning till frågan i pollen.
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Jag har inte röstat, men jag tycker det är klart att klassen ska fortsätta ha både A- och B-förare.

:)
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Jag körde detta året som B-gubbe i 125R där A och B förare blandas, och personligen tycker jag det har varit mycket lärorikt att ha kört samtidigt som de riktigt duktiga förarna i toppen. Fredagsträningar eller kval där bara 125or körde var riktigt lärorika, då kan man verkligen studera de duktiga hur de gör, när de bromsar, spår osv.

Jag kommer själv inte köra i klassen 250SP nästa år men jag tror det kommer funka utmärkt att blanda.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Röstade för båda A+B förare:tummenupp

Just nu lutar det åt att jag tänker prova på och rejsa i SP nästa år (med en ER-6 eller SV).

Isåfall ser jag (som debuterande B-förare) inga nackdelar med att ha ett gäng A-förare framför sig i resultatlistorna. Det är ändå inga probs att veta hur man ligger till mot andra B-förare om man nu vill hålla koll på den ställningen. Man kan väl t o m ha två "prisutdelningar"/resultatlistor, en för A-förare och en för B-förare, så att även snabba B-förare får prova på pallen eller känna hur det är att stå längst upp på resultatlistor.

Förutsatt att det funkar med hastighetsskillnaderna (och det verkar det väl ha gjort tidigare) är det bara positivt att dela bana med A-förare, så man kan lära sig från de som är erkänt duktiga.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
2598355 Om motivet för att SP 250 ska vara en klass öppen endast för B-förare är att dessa relativt enkelt ska kunna kvalificera sig till A-förare så håller jag med Torkel och trådstartaren: välkomna istället både A- och B-förare till klassen.

För övrigt tycker jag det är på sin plats med en tydlig definition (ett förtydligande) av vad som kännetecknar en B- respektive A-förare. Skyldigheter och rättigheter.

Vem har sagt att det ska vara lätt att bli A-förare och är det ens önskvärt?

A-förarna räknas inte in när man räknar uppklassningspoäng. Bästa B-förare får max poäng då även om man har några A-förare framför sig.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
2598642 A-förarna räknas inte in när man räknar uppklassningspoäng. Bästa B-förare får max poäng då även om man har några A-förare framför sig.
I så fall förstår jag inte vad någon kan ha att invända mot A-förare i serien.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Klart det ska vara uppe för både A och B förare, det vore skam att sparka ut de som tidigare körde klassen, och precis som nämnts tidigare så se det som en budget klass inte enbart instegsklass.
Vem driver frågan mot Svemo? För oavsett vad resultatet visar här så lär ju inget hända om inget framförs!
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
En av anledningarna med pollen är att få material att lägga fram för svemo!
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Don Quixote skrev:
2598788 En av anledningarna med pollen är att få material att lägga fram för svemo!

Det är ju bra, men borde inte även en talesman(kvinna) för årets förare i klassen driva deras intresse, jag tror att det har tyngd och kan säkert få Svemo att tänka om.
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
A+B ska det va!!!!
Har kört bana länge, lekt med många stora stjärnor när de var små och körde långsamt som jag men kan säga att man lär sig mest av erfarna förare inte bara snabba.

Som jag sa i ER6 tråden det var faktiskt de yngsta förarna en del bara 14 år som var absolut snabbast i SP i år.
Problemet för de unga var att de hade en tendens att göra misstag lite oftare än de erfarna. Klotningar var vanliga för de unga i år!
Vid ett tillfälle körde den absolut snabbaste rookien PÅ den slutliga cup vinnaren EFTER avflaggning på en träning!!:va

Det jag menar är att om vi som Swedie sa försöker göra en lite mer avslappnad klass eller som jag kallade det en "korp" klass för alla fattiga så tror jag det bästa blir A+B.:)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
RR ABBE skrev:
2598835 Vid ett tillfälle körde den absolut snabbaste rookien PÅ den slutliga cup vinnaren EFTER avflaggning på en träning!!:va
...och jag bärgade båda efteråt. De var fortfarande kompisar. :)
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Tycker att det även nästa år ska vara blandat. Dock under förutsättning att det inte börjar tjatas om någon 107/110% regel under säsongen.

Sen tror jag inte att det kommer stå en A-förare överst på pallen vid varje tävling om det blir blandat. :tungan
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top