Hur vill vi ha det i SP250? A+B eller bara B?

Hur vill vi ha SP250 nästa år?


  • Antal röstningar
    0

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Visst kan det vara tråkigt för någon att bli varvad. Men samtidigt så är det inte heller roligt att inte få vara med och leka bara för att man är för bra och inte har råd med någon annan racing.
 
Last edited:

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Jag anser att klassen skall vara öppen för både A- och B-förare som tidigare.

Det måste gå att samsas som tidigare, även om många nya kommer in i klassen. Blir det tillräckligt många A- respektive B-förare kan man med tiden kanske ha delade startfält.
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
En dum fråga från en som precis börjat övningsköra. Men vad är definitionen på en B-förare resp. en A-förare?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
supergirl skrev:
2598948 En dum fråga från en som precis börjat övningsköra. Men vad är definitionen på en B-förare resp. en A-förare?
B-förare börjar du som när du tagit licens, tar du sedan tillräckligt mycket poäng (placerar dig tillräckligt högt i loppen) så klassas du upp till A-förare.
 

sandstream

Guest
samuel w skrev:
2598970 B-förare börjar du som när du tagit licens, tar du sedan tillräckligt mycket poäng (placerar dig tillräckligt högt i loppen) så klassas du upp till A-förare.
Eller som en del säger: Om du tjatar tillräckligt mycket kan du bli A-förare snabbare än normalt :D
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Depåbitchen skrev:
2598893 Tycker att det även nästa år ska vara blandat. Dock under förutsättning att det inte börjar tjatas om någon 107/110% regel under säsongen.

Sen tror jag inte att det kommer stå en A-förare överst på pallen vid varje tävling om det blir blandat. :tungan
Om det ska vara en en budgetklass och inte en instegsklass så tycker jag också att det är ok med A- och B-förare, men då skall inte heller %-regeln gälla för att inte få delta.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
9 pers tycker bara att det ska vara B men ingen har skrivit något. Komigenu, fram med lite argument!
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Don Quixote skrev:
2599619 9 pers tycker bara att det ska vara B men ingen har skrivit något. Komigenu, fram med lite argument!


det finns helt enkelt inget argument....dom vill bara ha nån gratis placeringar....
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Depåbitchen skrev:
2598893 Tycker att det även nästa år ska vara blandat. Dock under förutsättning att det inte börjar tjatas om någon 107/110% regel under säsongen.
Sen tror jag inte att det kommer stå en A-förare överst på pallen vid varje tävling om det blir blandat. :tungan

Tyvärr tror jag du har HELT fel om vem som vinner...
Skillnaden mellan en medioker A-förare & en likaledes B-förare är ganska stor.

En fråga som ställts av flera, i olika trådar, men som ingen har svarat på:
Hur många körde Sp 2006?
Hur många av dom var A / B förare?


Om ni var 25-30 st startande 2006 och det kommer in 10-15 "nya" A & B förare så kan du skippa 107% - 110% regeln helt.
Då måste du förmodligen vara bra snabb för att få plats på gridden.

Ska SP vara en instegsklass..... = Inga A-förare
Ska SP vara en budgetklass..... = A+B förare

Men har jag fel angående antalet... å det bara blir 3-4st som kör 4t, så spelar det nog ingen större roll om några av dom är A förare.
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
RR:Benny skrev:
2599831 En fråga som ställts av flera, i olika trådar, men som ingen har svarat på:
Hur många körde Sp 2006?
Hur många av dom var A / B förare?


.

Är inte helt hundra på att dessa siffror stämmer men en fingervisning om antalet förare ger det iaf.

Anderstorp 21 st kvalande
Linköping 23 st kvalande
Linköping B-race 24 st kvalande
Falkenberg 18 st kvalande

Fördelning A/B har jag inte en aning om.
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Självklart ska det vara blandat A+B, finns som sagt inga argument för att stoppa A-förarna, alla ska få vara med o leka i ankdammen:D
Fattar inte hur svemo resonerar om detta stämmer :va

#25 sp250
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
samuel w skrev:
2598970 B-förare börjar du som när du tagit licens, tar du sedan tillräckligt mycket poäng (placerar dig tillräckligt högt i loppen) så klassas du upp till A-förare.

Tack .. om någon sedan kör en eller flera dåliga säsonger klassas de ner som B igen då?

Annars kan man ju klassas upp som A på att man har ställt upp i tävlingar där motståndet är sämre än normalt osv.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Rätt lustigt att man startar en separat B-serie i ERF, låter SP köra med ERF-cirkusen samtidigt som man stänger klassen för A-förare. Sammanträffandet ser nästan ut som en tanke. Bort med alla ambitionslösa från SM...

Tråkigt i så fall att det skall ske på bekostnad av dem som bevisat något på banan.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
RR:Benny skrev:
2599831 Tyvärr tror jag du har HELT fel om vem som vinner...
Skillnaden mellan en medioker A-förare & en likaledes B-förare är ganska stor.

Den kan vara stor åt andra hållet med! Förra årets fjärdeman i SM i 125R hade inte en suck i R600 vad jag kunde se...
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
A/b

supergirl skrev:
2599998 Tack .. om någon sedan kör en eller flera dåliga säsonger klassas de ner som B igen då?

Annars kan man ju klassas upp som A på att man har ställt upp i tävlingar där motståndet är sämre än normalt osv.

När du väl blivit uppklassad är det svårt att återgå till B förare. krävs att du håller dig borta från banan i fem år.!
Helt rätt att du kan bli uppklassad i en klass med mindre motstånd, för att sedan ställa upp i en snabb SM klass och få så mycket pisk att du byter hojen mot ett Tv-spel/frimärkssamling.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
RR:Benny skrev:
2599831 Tyvärr tror jag du har HELT fel om vem som vinner...
Skillnaden mellan en medioker A-förare & en likaledes B-förare är ganska stor.

Men hur stor är då skillnaden mellan en medioker A-förare och en talangfull och duktig B-förare?

Självklart kommer det att stå A-förare som segrare under säsongen. Men jag tror fortfarande inte att det kommer att stå en A-förare överst varje gång.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Don Quixote skrev:
2599619 9 pers tycker bara att det ska vara B men ingen har skrivit något. Komigenu, fram med lite argument!
det är röster från vad jag ser personer som inte kör 250sp som försöker snevrida resultatet. denna poll borde göras ÖPPEN...

Svaret är enhälligt att både A och B-förare ska tillåtas.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
A+B + 650cc Fyrtakt.

Dom gammla Aprilia börjar snart rasa på löpande band pga åldern.
Behövs lite friska tag med nya 2-cyl fyrtakt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top