Hur vill vi ha det i SP250? A+B eller bara B?

Hur vill vi ha SP250 nästa år?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
2601108...det kostar mycket mer att testa gränserna med en tung fyrtaktare jämfört med en lätt tvåtaktare...
Den som kraschar sin hoj ofta drabbas förstås hårdare med en 600 än en 250.

Vad jag undrade var ju om siffran 80.000 kr exkl. värdeminskning var represenativ för vad det kostar att köra Standard 600 en säsong.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
2601171 Den som kraschar sin hoj ofta drabbas förstås hårdare med en 600 än en 250.

..

Tror det var Jörgen Larrson som hade knäckt 7st ramar 2005. Kan nog lova att han inte kraschade med avsikt! :)

Sen finns inte STD600 längre så det blir lite fel att jämföra.

Ska man vinna måste man ha vissa grejjer. Extrafälgar tex. Går inte att stå på gridden och se att man valt fel däck på sina fälgar då. Till Kawa kostade det nog 22:000:- för ett set. Numera behövs även fjädrings-kit när man kör STK. "Öhlins-SBK" gaffelkit kostar 17.000:- stötdämpare bak 14-30.000:-. Avgassytem mm.

Sen slits dom hojarna mycket mer och det kommer uppdateringar ofta varje år på dom hojarna. Man kör max 1 säsong på en 600 om du har intresse av att vinna. Är en sak som gör dom hojarna dyrare att man måste sälja dom efter en säsong och köpa ny/nya och bygga om dom med.

När jag mekat i STK så är det inte ovanligt att man gjort av med 5 set nya däck på en helg. i SP gjorde topp 5 av med 2 set på en helg som mest när det var SM-status.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
2601196Ska man vinna måste man ha vissa grejjer.
Självklart. Men vi talade ju om en standardserie och jag undrade hur det kunde bli så dyrt som 80.000 kr under en säsong. Angående vad man måste ha undrar jag verkligen hur mycket av det du nämner (bortsett fälgar) som verkligen är väsentligt. Tänker på Miinin (visserligen en förare med ovanligt mycket talang) som vann i Nordic Superbike med en GSX-R 1000 utan spår av high-tech-grejer.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nyteknik skrev:
2601217 Självklart. Men vi talade ju om en standardserie och jag undrade hur det kunde bli så dyrt som 80.000 kr under en säsong. Angående vad man måste ha undrar jag verkligen hur mycket av det du nämner (bortsett fälgar) som verkligen är väsentligt. Tänker på Miinin (visserligen en förare med ovanligt mycket talang) som vann i Nordic Superbike med en GSX-R 1000 utan spår av high-tech-grejer.

Han hade inte vunnit SS600 med en liknande satsning... Men visst är karln grym!

EDIT: Och inte NSBK i år heller..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
2601217 Självklart. Men vi talade ju om en standardserie och jag undrade hur det kunde bli så dyrt som 80.000 kr under en säsong. Angående vad man måste ha undrar jag verkligen hur mycket av det du nämner (bortsett fälgar) som verkligen är väsentligt. Tänker på Miinin (visserligen en förare med ovanligt mycket talang) som vann i Nordic Superbike med en GSX-R 1000 utan spår av high-tech-grejer.

I SP kör nästan alla med likadana hojar. I 600 har man flera olika hojar. Zuber som tex körde Kawasaki i 600 hade då inte så många att "låna" delar av tex då. Tror att hans reservdelslager låg på runt 60.000:- i delar för i år. Det var ett ganska litet lager men nödvändigt. Vet att det finns dom som haft grejjer förrunt 200.000:-vissa år. Alla delar köptes nya till i år. Bakram, kopplingslameller, motorkåpor, packningar, kraschdelar mm. Till nästa år kommer det en ny 600 från Kawa så dom få delar som blev över får säljas billigt till nån annan eller följa med hojarna när dom säljs.

Kopplingslameller byttes nog 3-4gg då man vill ha så bra koppling som möjligt. Helst skulle man kanske bytt varje race men det blev varannat. Är pga slirkopplingen bl.a som dom slits så mycket + effekten + hög utväxling på ettan. Är förbrukningsvara iaf. En bromsskiva fick kaseras efter en olycka i år. Går inte att räkna bort krascher där! Måste ha ett sånt konto. Det kostar att försöka hänga med där!

Iom att det är en SM-klass så satsas det mycket mera seriöst. Går inte att jämföra med SP.

Don Quixote skrev:
2601228 Han hade inte vunnit SS600 med en liknande satsning... Men visst är karln grym!

EDIT: Och inte NSBK i år heller..

Kan ha varit ett psykförsök mot dom andra förarna att säga att sin hoj var std. Racerförare är inte alltid att lita på ibland.. ;)

Han sa bl.a att han inte rört fjädringen tex. Lite svårt att tro på när han jobbade med fjädring på Wilbers. Sen hade hans hoj inte någon effekthandikapp på dom bänkkörningarna man gjorde för att kolla så hojen inte hade misstänkt onormalt med effekt.
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Marcus skrev:
2598593 Röstade för båda A+B förare:tummenupp

Just nu lutar det åt att jag tänker prova på och rejsa i SP nästa år (med en ER-6 eller SV).

Isåfall ser jag (som debuterande B-förare) inga nackdelar med att ha ett gäng A-förare framför sig i resultatlistorna. Det är ändå inga probs att veta hur man ligger till mot andra B-förare om man nu vill hålla koll på den ställningen. Man kan väl t o m ha två "prisutdelningar"/resultatlistor, en för A-förare och en för B-förare, så att även snabba B-förare får prova på pallen eller känna hur det är att stå längst upp på resultatlistor.

Förutsatt att det funkar med hastighetsskillnaderna (och det verkar det väl ha gjort tidigare) är det bara positivt att dela bana med A-förare, så man kan lära sig från de som är erkänt duktiga.



Glöm det gubben du ska köra R600 med mej :pannkyss om jag nu kör....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
2601264...reservdelslager låg på runt 60.000:-...Kopplingslameller byttes nog 3-4gg...
Men vad som avsågs var ju Standard 600. Inte hade den genomsnittlige föraren där ett reservdelslager inköpt för 60.000 kr. Eller bytte kopplingslameller 4 gånger under en säsong.

:va
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
2601469 Men vad som avsågs var ju Standard 600. Inte hade den genomsnittlige föraren där ett reservdelslager inköpt för 60.000 kr. Eller bytte kopplingslameller 4 gånger under en säsong.

:va

Standard 600 finns som sagt inte längre. Så det är inget alternativ som man kan köra i.

Fanns dom som körde till kopplingslammellerna och bromsbeläggen inte fanns kvar. Men dom hittade du också lägst bak i resultaten. T.o.m vi dumsnålade lite när vi inte bytte lameller varje race. Att köra på fräscha grejjer är en stor skillnad när man kör på max. Däck, bromsbelägg, koppling, kedja mm byter man så ofta man kan.

Att köpa på sig reservdelar som man kommer göra gång på eller kan behöva vid krasch osv i början av säsongen underlättar mer än att behöva köpa grejjerna efter att man behövt dom. Oftast samma kostnad men du har grejjerna när dom behövs som mest och inte till nästa race då det är för sent i det racet som ska gå den helgen. Alla kanske inte ligger på stora lager. Har man kört några säsonger vet man vad som behövs eller kan behövas.

Att tävla på lika vilkor avgörs lite på vilken nivå dina konkurenter lägger sig på. Helst vill man ha ett övertag mot dom. Nivån ligger bra många steg högre i STK600 än mot SP. Jag jämförde inte dom som lägger minst pengar i vare sig SP eller STK. Finns inget pris man kan vinna för det.

I SP så når man den gränsen där man har tillräkligt med bra material för att vinna bra mycket tidigare. Man får inget övertag med att köra med 5 nya set däck/helg, nya bromsbelägg varje race mm vilket man får i 600. Det är lättare att köpa sig ett övertag i 600. Om man har pengar som sagt..
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
inte lönt o svara honom axxexs han förstår inte ändå......
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
2601586Nivån ligger bra många steg högre i STK600 än mot SP.
Jag förstår det. Men det var inte den jämförelsen Brink gjorde.

Generellt sett har jag inte sett ett samband mellan stora materiella investeringar och bra resultat. De två säsonger jag körde 250R fanns det många jämförelser att göra och förare som hade minimala utlägg för sitt tävlande (t.ex. jag själv) placerade sig flera gånger bättre än de som verkligen hade satsat stort. Samma fenomen kan man säkert se i andra klasser.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nyteknik skrev:
2601829 Jag förstår det. Men det var inte den jämförelsen Brink gjorde.

Generellt sett har jag inte sett ett samband mellan stora materiella investeringar och bra resultat. De två säsonger jag körde 250R fanns det många jämförelser att göra och förare som hade minimala utlägg för sitt tävlande (t.ex. jag själv) placerade sig flera gånger bättre än de som verkligen hade satsat stort. Samma fenomen kan man säkert se i andra klasser.

Om det hade varit samma antal, samma standard och samma satsning av förarna i 250R som i std600 så hade minimala utlägg kanske givit ett par bra placeringar, men man hade aldrig haft med totalsegern att göra. Om jag känner Brink rätt så var han ute efter att vinna, och att då göra en satsning i din stil, med plastvantar och allt vad det innebar, vore bara slöseri med tid!
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Nyteknik skrev:
2601829 Jag förstår det. Men det var inte den jämförelsen Brink gjorde.

Generellt sett har jag inte sett ett samband mellan stora materiella investeringar och bra resultat. De två säsonger jag körde 250R fanns det många jämförelser att göra och förare som hade minimala utlägg för sitt tävlande (t.ex. jag själv) placerade sig flera gånger bättre än de som verkligen hade satsat stort. Samma fenomen kan man säkert se i andra klasser.


mmm men inte i 250 sp för där spelar inte plånboken nån större roll.
den som är snabbast vinner och inte den som har mest på kontot.
så se till att handla en 250sp nu så får vi se hur snabbt det går. :tungan
och så får vi hoppas att det förblir för både A och B förare...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oscar skrev:
2602169Om jag känner Brink rätt så var han ute efter att vinna...
Kanske det. Men inget jag hittills har läst förklarar hur en säsong i en standardklass kan kosta 100.000 kr + värdeminskning. Om förklaringen är att Brink kvaddade sin hoj regelbundet så är ju siffran lika relevant som vilka andra exempel som helst där man kallar extremvärden för normalvärden.
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Jag är ny i SP med skraltig gammal Aprilia. Antagligen kommer jag komma sist vare sig det är bara B-förare eller blandad kompott. Alltså röstade jag för A+B. :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
..
Generellt sett har jag inte sett ett samband mellan stora materiella investeringar och bra resultat. De två säsonger jag körde 250R fanns det många jämförelser att göra och förare som hade minimala utlägg för sitt tävlande (t.ex. jag själv) placerade sig flera gånger bättre än de som verkligen hade satsat stort. Samma fenomen kan man säkert se i andra klasser.

Fast du körde väl bara 2 race per år på olika hojar. Det slitaget du gjorde på dom hojarna fick väl andra betala som sen köpte dina hojar? Du behövde inte köpa någon ny vev, koppling, kåpor mm. En någurlunda seriös säsong kostar mer än något inhopp bara. Är som att köpa en 600 och köra ett race på dom däcken som sitter på hojen och sen säga att klassen var billig att köra för att du inte behövde köpa däck.

Vilka placerade du dig före som "satsade stort"?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nyteknik skrev:
2602426 Kanske det. Men inget jag hittills har läst förklarar hur en säsong i en standardklass kan kosta 100.000 kr + värdeminskning. Om förklaringen är att Brink kvaddade sin hoj regelbundet så är ju siffran lika relevant som vilka andra exempel som helst där man kallar extremvärden för normalvärden.

Jag kan inte svara på hur han kom upp i den summan, men att klura ut att det måste bli mer än 30k är inte så svårt!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
2602522 Fast du körde väl bara 2 race per år på olika hojar. Det slitaget du gjorde på dom hojarna fick väl andra betala som sen köpte dina hojar? Du behövde inte köpa någon ny vev, koppling, kåpor mm. En någurlunda seriös säsong kostar mer än något inhopp bara. Är som att köpa en 600 och köra ett race på dom däcken som sitter på hojen och sen säga att klassen var billig att köra för att du inte behövde köpa däck.
Jag körde faktiskt B-race och träningar också.

Axxexs skrev:
2602522Vilka placerade du dig före som "satsade stort"?
Mitt bästa exempel är att jag kvalade in före dig, Brazze, Eva Hällström, Rosenqvist, Ralf Hellström och en halv sekund efter Pärtelpoeg.

Jag försöker argumentera för immaterialism + roadracing. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
..
Jag försöker argumentera för immaterialism + roadracing. :tummenupp


Tyvär så är roadracing en materialsport till en rätt stor del. Även om vissa inte vill tro det. :tungan ;)

Ett problem är att vissa sätter likhetstecken mellan STD = billigt. Orginaldelar är ofta inte så billiga även efter att man fått rabatt. Ett exempel från när jag körde SP på hur konstigt orginal-delar kunde vara prissatta var att tex ett org-bromshandtag gick på 975:-efter att man hade fått rabatten på 200:-.

Sen dom sakerna man nu får byta ut i 600 är inte heller kanske så billigt. Beroende på vad man har för referens som billigt och till vilket pris man kan förhandla fram. Avgassystem, fotpinnesatser, stötdämpare, cdi-boxar osv.

Men det är helt rätt att ifrågasätta vart och till vad pengarna går. Där dom gör mest nytta dit ska dom gå. Speciellt om man måste hushålla med en begränsad budget. Kan iof ta ett tag innan man kommer på vad som är viktigt iof.

Men man får nog vara en väldigt bra optimist eller extremt grym på att köra om man tror att man skulle kunna ge Micke Nilsson, Papunen & co en match i 600 med en SP-budget. :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nyteknik skrev:
2602426 Kanske det. Men inget jag hittills har läst förklarar hur en säsong i en standardklass kan kosta 100.000 kr + värdeminskning.


15000 per tävling. 7 tävlingar = 100000kr+.
:gnissla
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top