Husa stulen i gamlestan 12-13 aug!

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Det finns skrapmärken i plåten som är svarta, blå och en gul plastbit satt fast i den lilla delen av backspegeln som fanns kvar.

Ni kan ju spara plastbiten så kan man ju kolla den mot hojen ifall den blir hittad. Skulle kunna vara de där gula plastflärparna som sitter framför kylaren. Då vet man ju vilken hoj det var, sen kan man ju kolla runt i det gänget om det är någon som haltar så kanske man kan få fram vem som ska punga ut för skadorna på bilen.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Sannolikheten att det var min hoj som var inblandad i olycka är ganska stor. Har ett par folk som har sett min hoj köra runt i bergsjön nästan varje dag, men efter olyckan har de inte sett den någe mer. Däremot så har de sett en ny hoj, som såg ut som min fast mycket gulare. Någon som blitt av med en hoj eller har de fixat ny gul plast till min tro...:va

Självklart så är det moppefukkon utan hjälm som kör runt på dem. :kulspruta
 

J.E.L

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Ort
VÄstra Frölunda
Hoj
BMX X Challenge
Moppefuckon är fanimej inte riktiga.

Häromdagen stod jag på balkongen och tittade på Polishelikotern hovra över frölunda... Mycket riktigt så var det ett gäng som rånat en kille på sin moppe.

Har fått en lite otrevlig tanke på hjärna som jag tänkte ventilera i denna tråd då det är den aktuella stula hojen tråden.

Eftersom de stulana hojarna körs helt oblygt kommer någon eller några stöta ihop med en stulen hoj. Vad händer då. Jag hade inte tvekat en sekund i stridens hetta att preja fuckot med bilen. VIlket skrämmer mig, för det kan ju faktiskt sluta med dödsfall och antagligen ett fängelsestraff för mig.

Så om ni ser er stulna hoj eller någon annans så gör för i helvete inget dumt. Låt dom köra vidare och följ efter på lämpligt avstånd utan att försöka stoppa dom. Dom är ju antagligen inte vana vid hojen och kommer sannolikt att köra halvt ihjäl sig om dom blir jagade.

Så vad ni än gör är det aldrig värt att utsätta moppefuckot för fara, tyvärr är allt vi kan göra att försöka ha hojen under uppsikt och ringa polisen.

Låter väl vuxet och tråkigt men jag tycker det är en viktigt sak att fundera på.
 

M911

Predikaren 12:12 :D
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -05
J.E.L : Bra ventilerat!
Följ efter fordonet, ring polisen samtidigt som ni gör detta! Har polisen i luren samtidigt som ni följer grabben!! Men det är INTE värt att riskera något för att leka hjälte, finns de som har betalt för att göra sånt!

När ni ser något som t.ex. är en pågående stöld, få fram en kamera/videokamera! Skaffa så mycket bevismaterial som möjligt:
- Hur många är dom
- Vad har dom på sig (skor, jenas, jacka, tröjor, keps, mössa)
- Längd, kroppskonstruktion
- Hur ser ansiktet ut, skulle du känna igen det?
- Ursprung
- SKRIV NER ALLT EFTERÅT!

Det är bättre att kunna beskriva 1 person till 100% än att ha 5 vaga minnen!
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Vart i bergsjön har dom synts till? gator?

Rymdtorget och sen ett annat område som jag inte vet vad det heter. Det ligger en okq8 där, och lidl.

J.E.L och M911, ni har rätt men det är jäkligt svårt o hålla huvet kallt. Ja skulle aldrig köra på dem med bilen, men skulle ja se nån bredvid hojen, tex när de tankar eller likande, då skulle ja ha jäkligt svårt att hålla mig ifrån o gå fram o ge personen en rak höger. Vet att det är fel och att de kan ha kniv eller annat på sig så det är dumt o göra det, men det är jäkligt svårt o hålla sig. Så förbannat sur på att nån snorunge åker omkring på min hoj. Min hoj som jag först o främst har sparat ihop en massa pengar till och dessutom lagt ner hur många timmar som helst på i underhåll. grrrrr...
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Jag bortsett från etik, moral, känslor och allt sånt där en stund.
Lagen säger att:
Enskild får göra ett ingripande om det sker på "flyende fot" (Om fängelse ingår i straffskalan(?) - ska kolla upp den biten).
Det vill säga; Jag ser någon som stjäl en hoj. Så länge jag ser hojen får jag göra ett "envarsingripande". Kör hojen runt ett gathörn och jag tappar ögonkontakten med tjuv och hoj får jag INTE göra ett "envarsingripande", det är inte på "flyende fot" längre. STRUNTAR jag i detta utför jag en olaglig handling och kan straffas för detta.
(Låt oss säga att någon köpt hojen i någon form av "god tro" och jag pucklar på/prejar eller liknande. Då sitter jag i pisset och ror, mina vänner.)

Ett tillägg: Att ta TAG I NÅGON är ett stort ingrepp på den som jag tar tag i. Det ses som någon form av "olaga frihetsberövande" och (kan) straffas ordentligt.

Det finns alltid omständigheter osv, osv MEN jag AVRÅDER på det BESTÄMDASTE mot all form av ingripande i ett "senare skede". Visst är Farbror Blå på min sida och är (i de allra flesta fall förlåtande) mot mig som vanlig, skötsam medborgare MEN det kan vara svårt att luta sig mot "Jag blev så rädd/arg att jag inte vet vad jag gjorde" när jag gjort fel saker mot fel person(er)

Tråkigt? Vuxenpoäng? Kanske det men att följa efter och meddela via telefon eller annat är den enda bra lösningen även om missiler, kulor och krut och lockar när man ser dessa individer och reptilhjärnan tar befälet...

/H
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
En gång drömde jag.. :confused:

#1 Prejar tjuven så han vurpar och lägger sig i backen. Sparkar med platt fot mot hjälmen så att tjuven blir slö. Sen tar jag fram, tro det eller ej, silvertejpen och lindar in fuckot i tejpen likt en spindel lindar... ja ni fattar.
In i bagaget och iväg mot hamnen (så han lätt blir hittad). Där fäster jag ett ankare kring fotlederna och sänker jäveln med något laminerat papper som det står "Jag är hojtjuv" samtidigt som jag filmar.

Filmen sänder jag ut via västtrafiks alla skärmar dem har vid hållplatserna, efter att jag tagit över deras system då givetvis.

#2 samma skit i stort sätt, fast sätter killen på en påle i mitt garage med samma typ av laminat på sej - i avskräckande syfte.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
En gång drömde jag.. :confused:

#1 Prejar tjuven så han vurpar och lägger sig i backen. Sparkar med platt fot mot hjälmen så att tjuven blir slö. Sen tar jag fram, tro det eller ej, silvertejpen och lindar in fuckot i tejpen likt en spindel lindar... ja ni fattar.
In i bagaget och iväg mot hamnen (så han lätt blir hittad). Där fäster jag ett ankare kring fotlederna och sänker jäveln med något laminerat papper som det står "Jag är hojtjuv" samtidigt som jag filmar.

Filmen sänder jag ut via västtrafiks alla skärmar dem har vid hållplatserna, efter att jag tagit över deras system då givetvis.

#2 samma skit i stort sätt, fast sätter killen på en påle i mitt garage med samma typ av laminat på sej - i avskräckande syfte.


:lol :lol
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Rymdtorget och sen ett annat område som jag inte vet vad det heter. Det ligger en okq8 där, och lidl.

J.E.L och M911, ni har rätt men det är jäkligt svårt o hålla huvet kallt. Ja skulle aldrig köra på dem med bilen, men skulle ja se nån bredvid hojen, tex när de tankar eller likande, då skulle ja ha jäkligt svårt att hålla mig ifrån o gå fram o ge personen en rak höger. Vet att det är fel och att de kan ha kniv eller annat på sig så det är dumt o göra det, men det är jäkligt svårt o hålla sig. Så förbannat sur på att nån snorunge åker omkring på min hoj. Min hoj som jag först o främst har sparat ihop en massa pengar till och dessutom lagt ner hur många timmar som helst på i underhåll. grrrrr...

Håller med... (Därför har jag alltid med ett bollträ i bilen.) Sen kan man alltid diskutera hur smart det är i efterhand. Men anpassa dig efter situationen. Och letar du efter dem så åk inte själv. Ta med ett gäng, fyll bilen.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Nej jag tror inte du får göra det iallafall. Konstigt, jag vet. Speciellt när det handlar om reggade fordon, man KAN ju inte köpa ett stulet sådant i god tro egentligen. Alla vet ju att ägarbyte ska göras osv. Men när vi tog tillbaka min hoj så lät det på poliserna som att det inte var nån större skillnad mot innan.
Bara när det är "färsk gärning" som man får ta tillbaka sin hoj, då ska det vara inom 24h sedan stölden skedde. (om det inte var 12h tillochmed?)

Men jag funderar på en grej, om man ser en hoj,t.ex. karins: om man sticker hål på däcken? Det borde vara effektivt. Då är det ganska enkelt att följa efter på behörigt avstånd. Svårt att åka snabbt utan luft... Killen kan ju ha parkerat på en vass sten!?... Låsa fast den kanske är lite för uppenbart och riskabelt, men en vass skruvmejsel eller så skulle ju funka bra om cykeln lämnas utan uppsikt en stund. :gnissla
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Rycka tändhatten eller stänga bensinkranen och lossa bensinslangen.

Man vet ju hur lätt saker vibbrerar loss på en stånka :rolleyes:
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Självklart får du hålla kvar hojen om du vet att det är din.... att du inte kan hålla kvar personen som kör den är en sak men du får alltid försvara din egendom
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
J.E.L : Bra ventilerat!
Följ efter fordonet, ring polisen samtidigt som ni gör detta! Har polisen i luren samtidigt som ni följer grabben!! Men det är INTE värt att riskera något för att leka hjälte, finns de som har betalt för att göra sånt!

När ni ser något som t.ex. är en pågående stöld, få fram en kamera/videokamera! Skaffa så mycket bevismaterial som möjligt:
- Hur många är dom
- Vad har dom på sig (skor, jenas, jacka, tröjor, keps, mössa)
- Längd, kroppskonstruktion
- Hur ser ansiktet ut, skulle du känna igen det?
- Ursprung
- SKRIV NER ALLT EFTERÅT!

Det är bättre att kunna beskriva 1 person till 100% än att ha 5 vaga minnen!

Det där är ju jättebra OM polisen åker ut,
och OM dom kommer inom rimlig tid,
samt att polisen lyckas ta dom.

Stämmer inte ovanstående så är det ganska döfött att komma in med en grumlig mobilfilm till polisen.

Skulle det vara min cykel som stjäls så skulle jag uppskatta om vittnet försökte avbryta stölden på något sätt, därmed inte sagt att man kan kräva det.
 
Last edited:

M911

Predikaren 12:12 :D
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -05
Då fyller vi på med lite lagrum/text och spinner vidare på detta!
Jag skriver inte ner citat, utan skriver en sammanfattning av lagtexten, för att spara rum och hjälpa dem som kanske inte kan tolka texten så bra!

För att envar skall kunna gripa någon måste brottet som personen skall gripas för ha fängelse i straffskalan. (Alltså typ: Skadegörelse, misshandel, stöld, snatteri, rån, våldtäckt, osv osv). Är det av intresse kan jag skriva upp alla brotten. De brott som endast har böter i straffskalan får envar inte göra något åt.

Laga självtäkt:
Självtäkt betyder att man olovligen återtar gods som denne har kommit över via lån eller stöld (alltså om du ser din båge och tar tillbaka den så kan du bli dömd för självtäkt)
Laga självtäkt är då du har lagen på din sida och får ta tillbaka din båge, dock måste återtagandet ske med "färsk gärning" (räknas vanligen som 24 timmar) Över detta är det ingen färsk gärning längre.

Sker den laga självtäkten då man ser gärningen/flyende fot så kombineras laga självtäkt med nödvärnsrätten och man får använda viss våld för att ta tillbaka egendomen...


Ja tyvärr finns det för få poliser och en stöld är ingen direkt prioriterad fråga i samhället, har man tur så kommer dom, och då är det bra om man kan lämna så mycket uppgifter som möjligt!

doro: tyvärr har du fel, du får inte efter 24 timmar hålla kvar din egendom, då kan du tyvärr själv räkna in dig i ledet som brottsling om du har otur! Men vem hade inte hållt kvar sina saker??!!

"god tro" är modifierad nu för tiden och alla som köper något är skyldiga själva att kontrollera så det inte är stöldgods de köper! Den enda gången god tro är acceptabelt är om man köper via en seriös handlare, dock blir du av med godset och dina pengar du spenderat på sakerna, men du slipper straffet häleri. Samt kan du driva en civil skadeståndsprocess mot handlaren för att få tillbaka dina pengar..
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Tillägg:
Går det att få Försäkringsbolaget att ställa upp med en belöning? Vet inte om det är bra eller dåligt att tapetsera hela Bergsjön med "Hittelön utlovas" lappar med bild på hojen.

Om min hoj blev stulen:
Jag skulle få arbeta hårt på att behärska mig om min hoj skulle bli stulen. Skälen till det har många andra skrivit om så det struntar jag i.

# Ser jag tjuvarna under stölden skulle jag haffa dom på "mildaste sätt".
# Ser jag min hoj i efterhand skulle jag försöka "köpa" hojen av dom, stämma träff någonstans för att ta med hela "medlemmar i ilskna gänget" som jag kan uppbringa(Diskret i bakgrunden). Givetvis skulle jag kontakta "farbror Blå" och förhoppningsvis nappar de och tar fast just de skyldiga.
# Dyker Farbror Blå inte upp är det "Plan B" som gäller. (Ta tillbaka hojen och försöka få reda på vilka puckona som snott den är)
# Ett tag efteråt (veckor, månader) skickas den sortens folk efter de skyldiga som man bör vara vän med.

Finns det olagligheter i ovanstående scenario? Ja.
Kommer jag att sova gott om natten efter detta tänkta scenario? Ja, lika gott som alltid.
 
Last edited:

LeDaRn.

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
GBG
Hoj
Yamaha Fz6-S
Har funderat på en sak ang stulnar hojar. Om min hoj har blivit snodd och jag anmält det och sedan efter några dagar hittar den. Tex när nån står och tankar alt den står utanför en affär. Om jag då stegar fram och tar hojen i "beslag" i alla fall sätter jag mig på hojen går den att starta så kör jag iväg?
Om jag då ringer polisen och tar tillbaka min anmälan säger att det hela var ett missförstånd. Va skall tjuven, alt den nya ägaren då kunna göra? Skall den nya ägaren säga att han köpt den? Jag har inte sålt den. Har du fått nåt kvitto av mig och inte har jag skickat in till vv om ägarbyte? Tjuven kan ju aldrig hävda att det är hans hoj.Man borde kunna göra samma om den är låst . Kapa låset och köra iväg?.Skall nån hävda att jag försöker sno min hoj. Samma person som hävdar det borde man ju kunna anmäla för nåt pga att han satt ett lås i min hoj.
Nu förstår jag att det finns många andra aspekter att se till. Tex att puckobiff o bingobuff kanske hotar en mm. Hojen kanske är helt kass så att den måste lagas mm. Men skulle man inte om man nu vågade bara helt sonika gå fram och sätta sig på sin egen hoj?. (I bergsjön blir det vell som i die hard filmen när bruce står med plakatet o ler)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top