Husaberg 2008

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Här kommer teknisk info och ett par bilder på 2008 års Husamodeller.
Den lilla tanken som visats tidigare var tydligen ett PS-jobb, såg inte ut såhär.

HUSABERG MODEL 2008 TECHNICAL CHANGES

Front Fork: Updated suspension settings

Shock absorber: Updated settings

Front Wheel: Black Rims and machined hub on all Enduro models

Rear Wheel: Black Rims and machined hub on all Enduro models

Wave Brake Disc: New wave brake disc (front and rear) on all Enduro models

Fuel Tank: New small 7,5 liter fuel tank on all European Enduro models

Front Axle: integrated screw to take out the axle easier, special crown (DURNICODE) - no oxidise and no galling

CDI-Box: New programmed ignition curve for all Enduro models for improved traction and control.

Oil Plug: CNC machined, anodized blue

Handbrake cylinder Cover: CNC machined, anodized blue on all Enduro models

Hydraulic Clutch Cover: CNC machined, anodized blue

Cover for Supermoto Brake reservoir: CNC machined, anodised blue on all Supermoto models

Stickers & Decals: This years Supermoto has received a more dark appearance that emphasizes the feeling of the well known strong and light Husaberg Supermotos. The Enduro models have a sharper appearance with more distinguished lines in the graphics in combination with exclusive details. This is a pure racer.

FS650C_large.jpg

FE550_large.jpg

En jämförande bild på FE450 -07 för att tydligare se skillnaden på nya tanken.

Bifogat

• FE450_re_803.jpg
    FE450_re_803.jpg
    56.1 KB · Visningar: 151
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
FS450 kommer tillbaka :tummenupp
fs.jpg

Mer vitt i designen av FE
FE_550_pers.jpg

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
Vadå traktordäck, ett helt normalt 130-140däck!! Synd att dom kör på en kylare fortfarande, annars hade jag lätt kunnat köra Bergare nästa gång.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
För om man justerar den på en sten i spåret får man byta ut den och det är roligare prislapp på en "halv kylare" än en HSB-kylare. Men det spelar antagligen mindre roll för SM-folket men jag ser det som en klar nackdel.

Min erfarenhet är att det blir billigare med hel kylare. Går inte sönder lika lätt och så är en hel billigare än två små.

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
För oss som gillar detaljer...

Om man bläddrar fram å tillbaks mellan 08'an å 07'an (sidovyn, höger), så syns det små skillnader mellan dom. Tex. så är startmotorn omarbetad med annat fäste i blocket. Sen ser det lite skumt ut med förgasare, insugsgummi och insuget. Man ser liksom mer rakt igenom 08'an. Sen om det beror på att avgassystemet är annorlunda draget kanske vet jag inte. Ska kolla lite mer.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För oss som gillar detaljer...

Om man bläddrar fram å tillbaks mellan 08'an å 07'an (sidovyn, höger), så syns det små skillnader mellan dom. Tex. så är startmotorn omarbetad med annat fäste i blocket. Sen ser det lite skumt ut med förgasare, insugsgummi och insuget. Man ser liksom mer rakt igenom 08'an. Sen om det beror på att avgassystemet är annorlunda draget kanske vet jag inte. Ska kolla lite mer.

Observera att det även skiljer mellan 08orna (motarden och enduron). Min gissning är att den ena är en äldre modell som gått ny plast bara.
Att man "ser igenom" 08an mer beror nog mycket på nya tanken samt ljussättning.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Ingen som har en mall för kylarvingedekaler som går att lämna till en dekalfirma för egentillverkning av dekal? Vill bara ha kylarvingarna och jag är ju lite snål som smålänning...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
En polare har satt den svarta plasten på en 02a. Det är såhär de borde se ut (fast me de svarta fälgarna då):

1d9bdf0cbd6aa31dd1b438f617ef7239_640_480.jpg

61d62083b8dc1fce81b1a8effc583804_640_480.jpg

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senaste uppgifterna gör gällande att vi kommer få se den helt nya 09-designen som koncept på EICMA i Milano nu i november. 560cc, lutande cylinder osv osv som vi hört om ett tag nu. Ska bli skoj att se. Flyga ner kostar 399:- (exkl all avgifter) för en person med Ryanair 7e-9e :D

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Måste bara säga att den nya svarta desigen på 08:eek:rna inte tilltalar mig alls. Varför ska dom göra en hoj som ser ut som alla andra, kålsvart... Bara så trisst och synd på en så övrigt fräsig hoj. För mig är Husabergare blå och gula, visst ska man utveckla lite men grunden borde vara som sagt blå gul.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Måste bara säga att den nya svarta desigen på 08:eek:rna inte tilltalar mig alls. Varför ska dom göra en hoj som ser ut som alla andra, kålsvart... Bara så trisst och synd på en så övrigt fräsig hoj. För mig är Husabergare blå och gula, visst ska man utveckla lite men grunden borde vara som sagt blå gul.

Tycker man inte om färgen är det ju ensmal sak att fixa, plasten är nästan gratis som du vet.
Håller med om att det borde erbjudas två varianter av varje årsmodell, plasten finns ju redan i olika färger och att trycka lite extra dekaler kan inte kosta mycket. De dekaler som inte säljs hamnar som reservdel eller för de som vill uppgradera sin äldre hojar. Plättlätt om man frågar mig ;)

Jag tror den nya som visas i milano kommer vara blågul...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vilket lyft att ersätta Dakartanken:tummenupp

Tycker snarare det är totalt värdelöst på enduron.....

7,5L tank är ju på tok för lite för varvloppsenduro med 9,5L hade man ju åtminstone en chans att komma runt på många mindre tävlingar utan att tanka. Någon som vet om där kommer en typ 13L tank som KTM har?

Senaste uppgifterna gör gällande att vi kommer få se den helt nya 09-designen som koncept på EICMA i Milano nu i november.

Då gäller det att köpa på sig några -08 att ha fram tills man kan köpa en barnsjukdomsfri Husa igen 2011....:D

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...