Vad ska du ha den till?
Jag bytte från en Husa 650 -02 till en HM CRF450 -03. Husan gick väldigt bra men kändes väldigt traktorlik efter att jag hade kört CRF:en. Bara det faktum att den varvar till 11000 jmf med Husans 7500 gör att den känns mycket rejsigare. Det var dessutom mindre service på Hondan eftersom man inte behövde justera ventiler hela tiden som på Husan. Hondan är ju dessutom chassimässigt mindre och framförallt smalare vilket jag upplevde som att den var betydligt smidigare att köra. Vid prestandaprov rakt fram var det dött lopp. Husan kanske är starkare på pappret men det är mer klös i Hondans motor, roligare att köra helt enkelt.
Det låååånga registret gjorde hjulisarna MYCKET lättare också
Kvalitetsmässigt så är ju Husan lite "grövre" och yxigare byggd. Hondans reglage och detaljer är ju snyggare. Dock så hade jag inga fel varken på Husan eller Hondan (ja startmotorn på Husan funkade givetvis inte, den är dock ett skämt som inte ens räknas) och jag körde ganska precis ett år med respektive, mycket bana och oljebyte var tredje timme.
Först och främst transportera mig själv fram o tebax från jobbet var tanken, blir inga längre turer på 10 mil iallafall. Hade en zx6-r förut men känndes meninglöst att ligga o bränna med den fram o tebax. Inte så långt, plus att jag tror personligen att det är roligare och bränna runt med en motard.
Dock inte kört mkt motard alls, bara testat kusinens när han hade den lite på parkeringen. Det var en GasGas 450.
tack tack, var svaret jag eftersökte
jämnfört husan lite med ktm 660. I det fallet är väl ändå ktm`en traktorn av dem två?
Hur ofta behöver jag byta olja och ställa ventiler på en crf 450 om jag bara kör gata? Sitter det startmotor på en honda crf 450 -03? Något man ska kolla särskillt vid köp av respektive honda / husan?
Då skulle jag inte köpa ngn av dem.
För mkt racemaskin= tät serviceintervall
Köp en 625/660/690 om du ska den ha som transportmedel/bushoj.
Provkör en KTM![]()
660n är en traktor i jämförelse med husan! Men känns endå inte helt rätt hojjar att pendla till jobbet med..
Olja och ventiler är gjort ganska snabbt när man är van Men båda bör ju klyvas för att byta ramlager, kolv, kamkedja mm ( olika på dem båda ) På husan bör detta göras efter ca 100 timmar.
Hondan har väl rekommenderat kolvbyte var 15e timme? Man kommer säkert längre vid gatkörning, men det har nog någon annan bättre koll på
Som Rasorblade säger så är ju 660 en mycket smidigare hoj att äga men husan ( kan inte uttala mig om hondan ) är sjukt mycket roligare att köra så det är bara en fråga om vad som funkar bäst för dig![]()
Ladda ner husabergs verkstads manual så ser du exakt hur man görInte dirket långt till jobbet så tror inte de är några problem att köra den fram o tebax te jobbet så sett.
Ute efter en rapp och lätt maskin, därför har står jag vid valet hondan eller husan. Sen så är priset bättre på dessa två i jämförelse med ktm`en, om man tittar på samma årsmodeller, fast de kanske beror just på att det är mer racemaskiner än vad 660n är?
Har inget emot att meka med hojen, byta kolv kan jag ju klara själv men tror inte jag ger mig på att klyva motorn. Byta kolv var 15:e timme på hondan är väl inte direkt så bra när man har den för att köra gata
Hur ser effektsiffrorna ut för hondan och husan? runt 50hk?
Om du har slipon o öppnad luftburk så på hondan ligger den runt 50 bakhjulshästar, husa original har strax under 60 hk på hjulet och lite över med t.ex akra helsystem. Skillnaden mellan cyklarna är stor, husan har mer klös, dessutom ngt lättare men på liten bana är nog hondan bättre pga lite smidigare........
Ladda ner husabergs verkstads manual så ser du exakt hur man gör![]()
Husan bör vara efter -04 då den fick ett nytt tändsystem då som funkar bättre
Ska bara köra gata, är då husan ett bättre väl?
Ja jag tycker det pga fördelarna med 6 vxl, starkare motor i huvudsak. Hondan är oxå fin men husan är snäppet värre, även frambromsen tycker jag tog betydligt bättre med.
Ska bara köra gata, är då husan ett bättre väl?
Ja jag tycker det pga fördelarna med 6 vxl, starkare motor i huvudsak. Hondan är oxå fin men husan är snäppet värre, även frambromsen tycker jag tog betydligt bättre med.
mmm, får väl se vad som dyker upp...
blocket.se är nu mera startsida![]()
Men efter en 3mil körning i sträck har du en mjuk och öm röv.
Där vågar jag nog lova att husan inte är bekvämareInget för kännsliga bakar
![]()
Min CRF hade helsystem, Akra och lämnade 56 på bakhjulet. Husan i samma bänk lämnade (med originalsystem) 57 hästar. Men Hondan varvar upp mycket aggresivare så jag upplevde den som en betydligt roligare motor. Sen var det som sagt dött lopp i acceleration och fart. Att hondakolven skall bytas var 15:e timme är när du tävlingskör, inte på gata. Jag körde ungefär 30h innan jag rev bort cylindern. Kolven hade inget mätbart slitage och en ventil behövde shimsas lite grann dvs den hade säkert funkat i 30h till. Växellådan är ju separat från vevhuset så man kan köra med en riktigt fin och hal bilolja i själva motorn (0,8 liter) plus att oljepumpen inte pumpar luft när man slangar länge. Kör du Husa länge på bakhjulet så får motorn ingen olja. Obs, detta gäller -02, hur det är på nyare Husor vet jag inte? Växellådsoljan kan man byta varannan gång på CRF:en så det är heller inget besvär.
Ingen av dessa hojar skall dock köras längre sträckor på väg eftersom den höga trimningsgraden kräver att soppan kyler kolvtoppen, dvs att man skall gasa mycket. Så fort man tröskar landsväg så kör man med låg kolvöppning i gasaren och motorn går för varm i toppen. Detta är racemaskiner avsedda för tävlingsförhållanden, inte pendling. Som andra påpekar så skall du titta på KTM 625/660 eller motsvarande...
De flesta som kör SM i cross byter kolven efter 50h på honda 450
Ventil koll vid 20h
olja var 5h
filter 5-10h
Förra sommaren när jag hade min 450hm drevade jag den till 14 drev fram så den toppa 170km/h på mätaren. Då fick jag lagomt varv på motorn vid 90-110km/h då slipper man plåga motorn så mycket.
Enda nackdelen är att 1ans växel blev väldigt hög
Kan stark rekomendera honda 450 hm som motard då den är väldigt smidig med en rapp och rolig motor.
Men efter en 3mil körning i sträck har du en mjuk och öm röv.
Endast stads lek![]()
Dyrt att serva? Vad kostar en service typ oljebyte + filter? kan inte röra sig om så mkt?
Det där med att shimsa? Ställer man inte ventilerna som på en husa? typ en mutter man släpper på och skruvar för att ställa? Eller hur funkar de?
Har inte så långt till jobbet, typ 8km eller ngt, tänkte de kunde vara roligt att busa lite på vägen dit istället som förut då jag hade ninjan, var ju bara "full" gas så var man på jobbet![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |