Husaberg 650 vs. Honda Crf 450 hm??

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
Vilken motard väljer jag? =) Rör sig om årsmodeller -02 ~ -04

Vad jag kunnat se så är det liknande serviceintervaller!?

Någon som har erfarenheter att dela med sig av så vore jag :banana
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag bytte från en Husa 650 -02 till en HM CRF450 -03. Husan gick väldigt bra men kändes väldigt traktorlik efter att jag hade kört CRF:en. Bara det faktum att den varvar till 11000 jmf med Husans 7500 gör att den känns mycket rejsigare. Det var dessutom mindre service på Hondan eftersom man inte behövde justera ventiler hela tiden som på Husan. Hondan är ju dessutom chassimässigt mindre och framförallt smalare vilket jag upplevde som att den var betydligt smidigare att köra. Vid prestandaprov rakt fram var det dött lopp. Husan kanske är starkare på pappret men det är mer klös i Hondans motor, roligare att köra helt enkelt.

Det låååånga registret gjorde hjulisarna MYCKET lättare också:)

Kvalitetsmässigt så är ju Husan lite "grövre" och yxigare byggd. Hondans reglage och detaljer är ju snyggare. Dock så hade jag inga fel varken på Husan eller Hondan (ja startmotorn på Husan funkade givetvis inte, den är dock ett skämt som inte ens räknas) och jag körde ganska precis ett år med respektive, mycket bana och oljebyte var tredje timme.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har haft en crf hm -05 och en husa 650 -06 som jag kört gata med. Hondans chassi är lite smidigare och bättre men jag tycker ändå husan är bättre, betydligt mer krut i motorn, 6 vxl, bara 1 liter olja på ett ställe (snabbare service) är dem största fördelarna - dessutom varvar den knappt något om man ligger runt 100 km/h.
 

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
Vad ska du ha den till?

Först och främst transportera mig själv fram o tebax från jobbet var tanken, blir inga längre turer på 10 mil iallafall. Hade en zx6-r förut men känndes meninglöst att ligga o bränna med den fram o tebax. Inte så långt, plus att jag tror personligen att det är roligare och bränna runt med en motard.

Dock inte kört mkt motard alls, bara testat kusinens när han hade den lite på parkeringen. Det var en GasGas 450.

Jag bytte från en Husa 650 -02 till en HM CRF450 -03. Husan gick väldigt bra men kändes väldigt traktorlik efter att jag hade kört CRF:en. Bara det faktum att den varvar till 11000 jmf med Husans 7500 gör att den känns mycket rejsigare. Det var dessutom mindre service på Hondan eftersom man inte behövde justera ventiler hela tiden som på Husan. Hondan är ju dessutom chassimässigt mindre och framförallt smalare vilket jag upplevde som att den var betydligt smidigare att köra. Vid prestandaprov rakt fram var det dött lopp. Husan kanske är starkare på pappret men det är mer klös i Hondans motor, roligare att köra helt enkelt.

Det låååånga registret gjorde hjulisarna MYCKET lättare också:)

Kvalitetsmässigt så är ju Husan lite "grövre" och yxigare byggd. Hondans reglage och detaljer är ju snyggare. Dock så hade jag inga fel varken på Husan eller Hondan (ja startmotorn på Husan funkade givetvis inte, den är dock ett skämt som inte ens räknas) och jag körde ganska precis ett år med respektive, mycket bana och oljebyte var tredje timme.

tack tack, var svaret jag eftersökte :yoparty
jämnfört husan lite med ktm 660. I det fallet är väl ändå ktm`en traktorn av dem två?

Hur ofta behöver jag byta olja och ställa ventiler på en crf 450 om jag bara kör gata? Sitter det startmotor på en honda crf 450 -03? Något man ska kolla särskillt vid köp av respektive honda / husan?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Då skulle jag inte köpa ngn av dem.
För mkt racemaskin= tät serviceintervall
Köp en 625/660/690 om du ska den ha som transportmedel/bushoj.

Provkör en KTM:tummenupp
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Först och främst transportera mig själv fram o tebax från jobbet var tanken, blir inga längre turer på 10 mil iallafall. Hade en zx6-r förut men känndes meninglöst att ligga o bränna med den fram o tebax. Inte så långt, plus att jag tror personligen att det är roligare och bränna runt med en motard.

Dock inte kört mkt motard alls, bara testat kusinens när han hade den lite på parkeringen. Det var en GasGas 450.



tack tack, var svaret jag eftersökte :yoparty
jämnfört husan lite med ktm 660. I det fallet är väl ändå ktm`en traktorn av dem två?

Hur ofta behöver jag byta olja och ställa ventiler på en crf 450 om jag bara kör gata? Sitter det startmotor på en honda crf 450 -03? Något man ska kolla särskillt vid köp av respektive honda / husan?

660n är en traktor i jämförelse med husan! Men känns endå inte helt rätt hojjar att pendla till jobbet med..

Olja och ventiler är gjort ganska snabbt när man är van Men båda bör ju klyvas för att byta ramlager, kolv, kamkedja mm ( olika på dem båda ) På husan bör detta göras efter ca 100 timmar.

Hondan har väl rekommenderat kolvbyte var 15e timme? Man kommer säkert längre vid gatkörning, men det har nog någon annan bättre koll på :)

Som Rasorblade säger så är ju 660 en mycket smidigare hoj att äga men husan ( kan inte uttala mig om hondan ) är sjukt mycket roligare att köra så det är bara en fråga om vad som funkar bäst för dig :tummenupp
 
Last edited:

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
Då skulle jag inte köpa ngn av dem.
För mkt racemaskin= tät serviceintervall
Köp en 625/660/690 om du ska den ha som transportmedel/bushoj.

Provkör en KTM:tummenupp

Inte dirket långt till jobbet så tror inte de är några problem att köra den fram o tebax te jobbet så sett.

Ute efter en rapp och lätt maskin, därför har står jag vid valet hondan eller husan. Sen så är priset bättre på dessa två i jämförelse med ktm`en, om man tittar på samma årsmodeller, fast de kanske beror just på att det är mer racemaskiner än vad 660n är?

660n är en traktor i jämförelse med husan! Men känns endå inte helt rätt hojjar att pendla till jobbet med..

Olja och ventiler är gjort ganska snabbt när man är van Men båda bör ju klyvas för att byta ramlager, kolv, kamkedja mm ( olika på dem båda ) På husan bör detta göras efter ca 100 timmar.

Hondan har väl rekommenderat kolvbyte var 15e timme? Man kommer säkert längre vid gatkörning, men det har nog någon annan bättre koll på :)

Som Rasorblade säger så är ju 660 en mycket smidigare hoj att äga men husan ( kan inte uttala mig om hondan ) är sjukt mycket roligare att köra så det är bara en fråga om vad som funkar bäst för dig :tummenupp

Har inget emot att meka med hojen, byta kolv kan jag ju klara själv men tror inte jag ger mig på att klyva motorn. Byta kolv var 15:e timme på hondan är väl inte direkt så bra när man har den för att köra gata :va

Hur ser effektsiffrorna ut för hondan och husan? runt 50hk?
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Om du har slipon o öppnad luftburk så på hondan ligger den runt 50 bakhjulshästar, husa original har strax under 60 hk på hjulet och lite över med t.ex akra helsystem. Skillnaden mellan cyklarna är stor, husan har mer klös, dessutom ngt lättare men på liten bana är nog hondan bättre pga lite smidigare........
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Inte dirket långt till jobbet så tror inte de är några problem att köra den fram o tebax te jobbet så sett.

Ute efter en rapp och lätt maskin, därför har står jag vid valet hondan eller husan. Sen så är priset bättre på dessa två i jämförelse med ktm`en, om man tittar på samma årsmodeller, fast de kanske beror just på att det är mer racemaskiner än vad 660n är?



Har inget emot att meka med hojen, byta kolv kan jag ju klara själv men tror inte jag ger mig på att klyva motorn. Byta kolv var 15:e timme på hondan är väl inte direkt så bra när man har den för att köra gata :va

Hur ser effektsiffrorna ut för hondan och husan? runt 50hk?
Ladda ner husabergs verkstads manual så ser du exakt hur man gör :tummenupp

Husan bör vara efter -04 då den fick ett nytt tändsystem då som funkar bättre
 

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
Om du har slipon o öppnad luftburk så på hondan ligger den runt 50 bakhjulshästar, husa original har strax under 60 hk på hjulet och lite över med t.ex akra helsystem. Skillnaden mellan cyklarna är stor, husan har mer klös, dessutom ngt lättare men på liten bana är nog hondan bättre pga lite smidigare........

Ska bara köra gata, är då husan ett bättre väl?


Ladda ner husabergs verkstads manual så ser du exakt hur man gör :tummenupp

Husan bör vara efter -04 då den fick ett nytt tändsystem då som funkar bättre

ok, får kika på det :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Min CRF hade helsystem, Akra och lämnade 56 på bakhjulet. Husan i samma bänk lämnade (med originalsystem) 57 hästar. Men Hondan varvar upp mycket aggresivare så jag upplevde den som en betydligt roligare motor. Sen var det som sagt dött lopp i acceleration och fart. Att hondakolven skall bytas var 15:e timme är när du tävlingskör, inte på gata. Jag körde ungefär 30h innan jag rev bort cylindern. Kolven hade inget mätbart slitage och en ventil behövde shimsas lite grann dvs den hade säkert funkat i 30h till. Växellådan är ju separat från vevhuset så man kan köra med en riktigt fin och hal bilolja i själva motorn (0,8 liter) plus att oljepumpen inte pumpar luft när man slangar länge. Kör du Husa länge på bakhjulet så får motorn ingen olja. Obs, detta gäller -02, hur det är på nyare Husor vet jag inte? Växellådsoljan kan man byta varannan gång på CRF:en så det är heller inget besvär.

Ingen av dessa hojar skall dock köras längre sträckor på väg eftersom den höga trimningsgraden kräver att soppan kyler kolvtoppen, dvs att man skall gasa mycket. Så fort man tröskar landsväg så kör man med låg kolvöppning i gasaren och motorn går för varm i toppen. Detta är racemaskiner avsedda för tävlingsförhållanden, inte pendling. Som andra påpekar så skall du titta på KTM 625/660 eller motsvarande...
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
De flesta som kör SM i cross byter kolven efter 50h på honda 450
Ventil koll vid 20h
olja var 5h
filter 5-10h


Förra sommaren när jag hade min 450hm drevade jag den till 14 drev fram så den toppa 170km/h på mätaren. Då fick jag lagomt varv på motorn vid 90-110km/h då slipper man plåga motorn så mycket.

Enda nackdelen är att 1ans växel blev väldigt hög

Kan stark rekomendera honda 450 hm som motard då den är väldigt smidig med en rapp och rolig motor.

Men efter en 3mil körning i sträck har du en mjuk och öm röv.

Endast stads lek:banana
 

Bifogat

  • stopppi.jpg
    stopppi.jpg
    16.4 KB · Visningar: 373
  • Krac puckar 1.JPG
    Krac puckar 1.JPG
    233.6 KB · Visningar: 576
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Där vågar jag nog lova att husan inte är bekvämare :gnissla Inget för kännsliga bakar :D

JAg tycker husaberg är rena guldvingen jämfört mot typ husqvarna 570 och exc450 :) Speciellt ktmen får man en helvetes jävla träsmak av.. Någon som har en högsadel att sälja? :D
 

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
THN
Hoj
R1 -03
Min CRF hade helsystem, Akra och lämnade 56 på bakhjulet. Husan i samma bänk lämnade (med originalsystem) 57 hästar. Men Hondan varvar upp mycket aggresivare så jag upplevde den som en betydligt roligare motor. Sen var det som sagt dött lopp i acceleration och fart. Att hondakolven skall bytas var 15:e timme är när du tävlingskör, inte på gata. Jag körde ungefär 30h innan jag rev bort cylindern. Kolven hade inget mätbart slitage och en ventil behövde shimsas lite grann dvs den hade säkert funkat i 30h till. Växellådan är ju separat från vevhuset så man kan köra med en riktigt fin och hal bilolja i själva motorn (0,8 liter) plus att oljepumpen inte pumpar luft när man slangar länge. Kör du Husa länge på bakhjulet så får motorn ingen olja. Obs, detta gäller -02, hur det är på nyare Husor vet jag inte? Växellådsoljan kan man byta varannan gång på CRF:en så det är heller inget besvär.

Ingen av dessa hojar skall dock köras längre sträckor på väg eftersom den höga trimningsgraden kräver att soppan kyler kolvtoppen, dvs att man skall gasa mycket. Så fort man tröskar landsväg så kör man med låg kolvöppning i gasaren och motorn går för varm i toppen. Detta är racemaskiner avsedda för tävlingsförhållanden, inte pendling. Som andra påpekar så skall du titta på KTM 625/660 eller motsvarande...

Dyrt att serva? Vad kostar en service typ oljebyte + filter? kan inte röra sig om så mkt?

Det där med att shimsa? Ställer man inte ventilerna som på en husa? typ en mutter man släpper på och skruvar för att ställa? Eller hur funkar de?

Har inte så långt till jobbet, typ 8km eller ngt, tänkte de kunde vara roligt att busa lite på vägen dit istället som förut då jag hade ninjan, var ju bara "full" gas så var man på jobbet :yoparty

Vill ha något att busa me lite som sagt, bränna nån repa genom stan och lite småvägar här omkring typ. Inte så jag tänkt dra iväg på en 10-20mila tur med den direkt.

De flesta som kör SM i cross byter kolven efter 50h på honda 450
Ventil koll vid 20h
olja var 5h
filter 5-10h


Förra sommaren när jag hade min 450hm drevade jag den till 14 drev fram så den toppa 170km/h på mätaren. Då fick jag lagomt varv på motorn vid 90-110km/h då slipper man plåga motorn så mycket.

Enda nackdelen är att 1ans växel blev väldigt hög

Kan stark rekomendera honda 450 hm som motard då den är väldigt smidig med en rapp och rolig motor.

Men efter en 3mil körning i sträck har du en mjuk och öm röv.

Endast stads lek:banana

...kort så byter man olja var 5:e timme och varannan gång filter plus växellådsolja? Röven kan kvitta, vill man ha kul får man lida lite :yoparty

--------------------------------------------------------------------------
jag "imorrn", minus blingbling och musik :yoparty
lol

[YOUTUBE-ID]7z9g1c9XGcU[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dyrt att serva? Vad kostar en service typ oljebyte + filter? kan inte röra sig om så mkt?

Det där med att shimsa? Ställer man inte ventilerna som på en husa? typ en mutter man släpper på och skruvar för att ställa? Eller hur funkar de?

Har inte så långt till jobbet, typ 8km eller ngt, tänkte de kunde vara roligt att busa lite på vägen dit istället som förut då jag hade ninjan, var ju bara "full" gas så var man på jobbet :yoparty

Du får garanterat mycket roligare till jobbet:tummenupp

Nej, service är inte dyrt, det är bara jobbigt i längden om man inte gillar att skruva. Till skillnad mot en gathoj så MÅSTE en racehoj servas. Missar du det så har du en rasad motor, punkt!
Men som sagt, någon liter olja plus ett filter för några kronor, no big deal jämfört med andra hojar men som sagt, måste göras.

På Hondan är det shims som gäller, det är ganska enkelt eftersom hela kamaxelbryggan är i ett stycke så det går fort plus att man i praktiken inte behöver göra det så ofta. Det som är viktigt är dock att mäta då och då så ingen ventil sätter sig med obefintligt spel som följd. Då bränner man en ventil och måste börja renovera toppen, vilket är dyrt och besvärligt. På Husan fick jag ställa ventilerna varenda gång jag bytte olja, dvs ofta. Och även om det är tekniskt enkelt med skruv och mutter så är det trångt på 650:n under ramen. Dessutom har miffot som konstruerade ramen valt att placera lite fästen för elektronik och dylikt precis ovanför locken till ventilerna. Husa med mindre kubik är enklare eftersom cylindern är lägre...

Kan ju nämna att kolvbytet var skitenkelt, som på en tvåtaktsmoppe förutom kamkedjan, som också är enkel att hantera. Ingeting att vara rädd för med andra ord...
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top