Husaberg, Svensk kvalité?

Mogul

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
ktm 525
Min vän påstår att Husaberg tillverkas i Italien?! Kan detta stämma? Är inte Husaberg=Huskvarna?

Martin

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det var snarare ingenjörer från Husqvarna som startade Husaberg, men blev uppköpta av KTM!

Husqvarna tillverkas i Italien!

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hade inte Polaris köpt majoritet i KTM? Isåfall är det numera Amerikanskägt.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vem som står som ägare på ett papper tycker jag inte avgör vilket land en hoj är ifrån. KTM utvecklas & tillverkas i Österrike, och då är det deras "hem nation". I fallet husaberg är det ju en mix då utvecklingsavdelningen fortfarande finns i sverige men att dom snickras ihop i Österrike.

Husqvarna är italienskt. Hojarna tillverkar & utvecklas där. Dock ägs varumärket av elektrolux om jag inte minns helt galet. Svenskt ägt är det iaf, men det gör ju inte hojarna ett dugg svenska för det. Kolla bara färgen på Hojarna nu mer, dom talar sitt tydliga språk.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Barrett skrev:
2279731 Vem som står som ägare på ett papper tycker jag inte avgör vilket land en hoj är ifrån. KTM utvecklas & tillverkas i Österrike, och då är det deras "hem nation". I fallet husaberg är det ju en mix då utvecklingsavdelningen fortfarande finns i sverige men att dom snickras ihop i Österrike.

Husqvarna är italienskt. Hojarna tillverkar & utvecklas där. Dock ägs varumärket av elektrolux om jag inte minns helt galet. Svenskt ägt är det iaf, men det gör ju inte hojarna ett dugg svenska för det. Kolla bara färgen på Hojarna nu mer, dom talar sitt tydliga språk.
Leif Johansson var vd för Elektrolux och sålde Husqvarna till Italien. Samma Leif Johansson är nu vd för Volvo och har sålt Volvo personvagnar till Ford. Himla bra kille för svensk industri.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Lajf skrev:
2279823 Leif Johansson var vd för Elektrolux och sålde Husqvarna till Italien. Samma Leif Johansson är nu vd för Volvo och har sålt Volvo personvagnar till Ford. Himla bra kille för svensk industri.

Som sagt är jag ganska övertygad om att varumärket "husqvarna" fortfarande är svensktägt. Iaf va det så för 2 år sedan. T.ex. har ju Husqvarna spisar, gränklippare osv inget what so ever med motorcyklel märket att göra. Dessutom tror jag att det va Asea som gick in & köpte ganska stor andel av aktierna i i husqvarna (som i 2-hjulingar) för bara något/några år sedan. Så det har definitivt en svensk anknytning för utom bara varumärket & dess historia.

Tyvärr tror jag Italienarna är relativt dåliga på att förvalta varumärket :(

Zebulonm

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nu kan ni inte klaga på HD längre och dess amerikanska skit. Vi kör alla amerikanskt numera så :rofl

Nä då märkena utvecklas i den länder märket kommer ifrån och kommer nog så att göras så länge moderbolaget tjänar på det. Men inte annars.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lajf skrev:
2279823 Leif Johansson var vd för Elektrolux och sålde Husqvarna till Italien. Samma Leif Johansson är nu vd för Volvo och har sålt Volvo personvagnar till Ford. Himla bra kille för svensk industri.

Han ser ju till att företagen går med maximal vinst, det är ju viktigast i sammanhanget oavsett vilket land produktionen står i.

När tillverkades den sista Husabergaren i Sverige då, var det runt 97-98 nån gång?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Dee_cati skrev:
2280253 Han ser ju till att företagen går med maximal vinst, det är ju viktigast i sammanhanget oavsett vilket land produktionen står i.

När tillverkades den sista Husabergaren i Sverige då, var det runt 97-98 nån gång?
2003 gjordes de sista i Röfors :mattias

Zebulonm

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Var det inte efter 2003 som det började bli bra kvalite på husa?

Mogul

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
ktm 525
Busaberg skrev:
2280801 Det var det innan också.

Så det är bra cyklar? Har hört lite olika. De flesta tycker att de är bra att köra men vissa säger att man får skruva mycket jämfört med yamaha och honda. Funderar på att inhandla en husaberg...

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Mogul skrev:
2281751 Så det är bra cyklar? Har hört lite olika. De flesta tycker att de är bra att köra men vissa säger att man får skruva mycket jämfört med yamaha och honda. Funderar på att inhandla en husaberg...

Det är nog lite mer skruva jämfört med japsarna men alla racemaskiner kräver ju sitt. Jag har under snart ett år enbart bytt olja, filter och justerat ventilerna men dock med ganska täta intervaller. Min hoj gick några timmar gata förra året men efter det har den bara rullat på isen och som racemotard på bana.

Tänk också på att husan är gatreggad och därför orättvisst jämförs med t.ex KTM 640/660 av många, då blir det genast en jäkla skillnad... Skulle man köra en Yamaha Yz som gathoj tror jag inte den skulle må så bra heller i längden.

Prioriterar du bankörning är Husaberg ett bra alternativ.

Mogul

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
ktm 525
erik skrev:
2281930 Det är nog lite mer skruva jämfört med japsarna men alla racemaskiner kräver ju sitt. Jag har under snart ett år enbart bytt olja, filter och justerat ventilerna men dock med ganska täta intervaller. Min hoj gick några timmar gata förra året men efter det har den bara rullat på isen och som racemotard på bana.

Tänk också på att husan är gatreggad och därför orättvisst jämförs med t.ex KTM 640/660 av många, då blir det genast en jäkla skillnad... Skulle man köra en Yamaha Yz som gathoj tror jag inte den skulle må så bra heller i längden.

Prioriterar du bankörning är Husaberg ett bra alternativ.

Har sett att det är rätt många som kör husa på banorna. Själv är jag en gatfisare. BLir antagligen att hålla sej till KTM då. Tack för all info!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Mogul skrev:
2281952 Har sett att det är rätt många som kör husa på banorna. Själv är jag en gatfisare. BLir antagligen att hålla sej till KTM då. Tack för all info!

Om jag skulle skaffa en gatmotard i nuläget ligger 660 bäst till, bästa kompromissen om man vill ha både prestanda och relativt långa serviceintervaller.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...