Husaberg-tråden

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Som Supermuppo redan sagt, flyttade upp batteriet längst bak, under sadeln. Orka kicka när man har en knapp liksom. :D

Original batterihållare monterades på stänkskärmen under sadeln, nya pimpiga (längre) kablar köptes och monterades för att motorn skulle starta extra snyggt. :tungan

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Original batterihållare monterades på stänkskärmen under sadeln, nya pimpiga (längre) kablar köptes och monterades för att motorn skulle starta extra snyggt. :tungan
Jag vill hävda att kablarna var rätt pimpiga för att de var BLÅ, inte för att de var längre. De var även grövre. :tuttar

Jag kan också meddela att batteriet tynger ner stänkskärmen lite, det var inte helt lyckat. :gnissla

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Jag vill hävda att kablarna var rätt pimpiga för att de var BLÅ, inte för att de var längre. De var även grövre. :tuttar

Jag kan också meddela att batteriet tynger ner stänkskärmen lite, det var inte helt lyckat. :gnissla
Mjo, det har du rätt i att det var färgen som var pimpig och grövre var dom allt, typ 3 ggr grövre. :tungan

Med en eller en par gummiklammer som extra infästning så hade nog inte batteriet tyngt ner lika mycket. (kanske inte alls)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nån som lite halvkvickt kan svara på vad det ska vara för luftficka i framgaffeln på 650:n -01?
Har letat runt men hittar inget.

Annars kör jag på 120mm....

Jag bytte mina i somras. Du behöver en stor u-ringnyckel (24mm?) till ovandelen på gaffeln och en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben/ för att mäta luftspalten som blir högst upp i gaffeln.

Luftspalten (från ovankanten på gaffelbenet till oljenivån i gaffeln) ska vara 110 mm och oljan sae 5. 2x 1 liter kommer du behöva. Lika bra att byta oljan när du endå håller på. Luftspalten mätes med gaffelbenet ihoptryckt i botten och fjädern urtagen.

Styret får du lossa så kommer du åt bättre. Börja dock med att lossa skruven i botten på båda gaffelbenen med hylsa och spärrskaft tills det går lätt, men inte hela vägen ut, då har du olja överallt, detta måste du göra medans du har mothåll från fjädern innuti gaffeln då denna trycker på. Lyft upp hojen på pall och lossa övre gaffelkronan, därefter "toppmuttern" som nu hålls emot från undre gaffelkronan. Bort med framhjul och lossa undre gaffelkronan så är gaffelbenen lösa. Nu är det bara tömma på olja och rycka isär inre och yttre gaffelben.

Har säkert glömt något så kika på någon av länkarna nedan.

www.soe.se finns en meksida med lite mer tips.

Här finns även en tråd där det står i flera inlägg hur du gör: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162368&page=3
Hittat. :tummenupp

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Tack, men jag hittade inget om fjädring där, bara motor.

En annan sak då, min Husaberg slår mig...

När jag köpte hojen så visste jag att det var lite skruvning på den. Bland annat såg jag att en vajer ifrån bakdelen av motorn inte var kopplad till dekompen på toppen. Den kopplade jag dit för jag antog att det var nån klåpare som inte fått dit den bara. Men sen jag kopplade in den så har hojen börjat sparka tillbaka när jag kickar. Är det en slump att jag får spö nu efter det eller ska den helt enkelt inte vara inkopplad?

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
En annan sak då, min Husaberg slår mig...

När jag köpte hojen så visste jag att det var lite skruvning på den. Bland annat såg jag att en vajer ifrån bakdelen av motorn inte var kopplad till dekompen på toppen. Den kopplade jag dit för jag antog att det var nån klåpare som inte fått dit den bara. Men sen jag kopplade in den så har hojen börjat sparka tillbaka när jag kickar. Är det en slump att jag får spö nu efter det eller ska den helt enkelt inte vara inkopplad?

Den som älskar dig, agar dig? :D:tungan

Den vajern är en av 3 dekompfunktioner som finns på den motorn.
Från fabrik var den monterad och fyllde säkert sin funktion, men feljusterad kan jag absolut tänka mig att den är orsaken till att hojen numera sparkar tillbaka. Samma symptom uppträder också om du håller gasen lite öppen när du kickar...

På min hoj är varken den vajer du pratar om eller den manuella dekompen inkopplad och jag har inte saknat någon av dem.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Den som älskar dig, agar dig? :D:tungan

Den vajern är en av 3 dekompfunktioner som finns på den motorn.
Från fabrik var den monterad och fyllde säkert sin funktion, men feljusterad kan jag absolut tänka mig att den är orsaken till att hojen numera sparkar tillbaka. Samma symptom uppträder också om du håller gasen lite öppen när du kickar...

På min hoj är varken den vajer du pratar om eller den manuella dekompen inkopplad och jag har inte saknat någon av dem.
:D

Ok, jag ska prova o koppla bort den igen.

simon.v

STÖKA
Gick med
10 Apr 2011
Hoj
2010, Husaberg FS 570
Problem med bränlepumpen - FS 570

Tjena!

Slog på stort inför årets hojsäsong och gick å köpe en husaberg FS 570.
Visserligen en fjolårsmodell men vad då....

Glad i hågen ger jag mig ut å smyger lite på vägarna för att ge min ögonsten en chans att "slipa in sig".

Första turen går bra men andra svängen när motorcykeln har gått ca. 1,2timmar så händer det något. Poff och den stannar, sen är det lögn att få igång den. inte ens en liten hostning som livstecken. :mad:

Har nu kommit fram till att bränslepumpen är död och undrar så klart om någon annan varit ute för liknande fel på dessa cyklar. Var det ett måndags ex. av pumpen eller sitter felet i kabel/kontakt innan pumpen?
Kretskort el dylikt? :va

Tacksam för svar!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
.
.
.

Har nu kommit fram till att bränslepumpen är död och undrar så klart om någon annan varit ute för liknande fel på dessa cyklar. Var det ett måndags ex. av pumpen eller sitter felet i kabel/kontakt innan pumpen?
Kretskort el dylikt? :va

Tacksam för svar!
Hur har du kommit på att det är pumpen? Är det bara pumpen?
Först kolla
säkringarna.
batteripolerna.
Kontakten till pumpen under sadeln vid filtret.

Sen kolla
Att alla sladdar till pumpen i Tanken sitter som de ska

Får du något fel på FI-lampan?

Sent from my X10i using Tapatalk

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Jag har en fråga till experterna!

Jag ska köra gokartbana med min 650 08 och det är ju
dessvärre lite ljudkrav på banorna :(

Jag kör med ett Akra helsystem nu. Jag har två val,
antingen slänga på originalsystem eller trycka i db-killern.

Vilket är bäst för motorns skull? Jag vill inte att lilla moroten
går för varm...

Tacksam för svar!

PS. ledsen om det redan har avhandlats, hittade inget efter en snabb sökning

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har en fråga till experterna!

Jag ska köra gokartbana med min 650 08 och det är ju
dessvärre lite ljudkrav på banorna :(

Jag kör med ett Akra helsystem nu. Jag har två val,
antingen slänga på originalsystem eller trycka i db-killern.

Vilket är bäst för motorns skull? Jag vill inte att lilla moroten
går för varm...

Tacksam för svar!

PS. ledsen om det redan har avhandlats, hittade inget efter en snabb sökning

Enklast är såklart att stoppa i pluggen. Börja med det men ta med originalsystemet om du tvingas till mek på plats.

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Då var premiärturen avklarad, med ny hoj dessutom! FS650 med 10 timmar på mätarn... och även fast den är helt original kan jag nog säga att det är den ruskigaste motard jag kört. Och snyggaste! :yoparty

Men jag undrar om inte växlarna tar slut lite fort, 1,2,3,4 kanske var jag till och med och ryckte upp den på bakhjulet i 5an. Min 660 tog jag väl kanske upp i 3ans växel. Är det någon som har testat dreva ned ett kugg? Ska ut och prova lite mer senare...

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då var premiärturen avklarad, med ny hoj dessutom! FS650 med 10 timmar på mätarn... och även fast den är helt original kan jag nog säga att det är den ruskigaste motard jag kört. Och snyggaste! :yoparty

Men jag undrar om inte växlarna tar slut lite fort, 1,2,3,4 kanske var jag till och med och ryckte upp den på bakhjulet i 5an. Min 660 tog jag väl kanske upp i 3ans växel. Är det någon som har testat dreva ned ett kugg? Ska ut och prova lite mer senare...

Vad har du för utväxling nu?
15/40 eller 15/42 har funkat bra för mig på tidigare 650or. Aldrig saknat kraft men samtidigt tillräckligt lång utväxling för alla banor.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Vad har du för utväxling nu?
15/40 eller 15/42 har funkat bra för mig på tidigare 650or. Aldrig saknat kraft men samtidigt tillräckligt lång utväxling för alla banor.
Liite of topic men, kör du fe:n som enduro eller motard?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liite of topic men, kör du fe:n som enduro eller motard?

båda delar :)
4xhjul
2xbromsar
2xframgaffel
2xsving
2xplast etc
Gör att det går som en dans.
Orkar inte byta gaffelkronorna mellan så den blir lite aggressiv med 11mm offset.

Sent from my X10i using Tapatalk

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Det är originaldrevning, vet inte hur många kugg det är? Har kört mer idag och växlarna tar definitivt slut för fort... jag kör mest på 6an och 5an. Kör ju inge bana så det går ganska fort fram. 1-2-3 är bara växlar "för att komma iväg" men kanske kan jag lära mig motorbromsa häftigt i kurvorna på dessa.

Och jävlar vad dämpningen är hård! Nu förstår jag varför en del säger att ska man köra både skog och gata är det FE som gäller för dämpningen är för hård på FS. Tur jag ska hålla mig på gatan. Går den att ställa förresten? Är ganska lätt och van vid endurofjädring...

Trots detta väldigt nöjd, det är ju ett monster man sitter på! :kulspruta

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Det är originaldrevning, vet inte hur många kugg det är? Har kört mer idag och växlarna tar definitivt slut för fort... jag kör mest på 6an och 5an. Kör ju inge bana så det går ganska fort fram. 1-2-3 är bara växlar "för att komma iväg" men kanske kan jag lära mig motorbromsa häftigt i kurvorna på dessa.

Och jävlar vad dämpningen är hård! Nu förstår jag varför en del säger att ska man köra både skog och gata är det FE som gäller för dämpningen är för hård på FS. Tur jag ska hålla mig på gatan. Går den att ställa förresten? Är ganska lätt och van vid endurofjädring...

Trots detta väldigt nöjd, det är ju ett monster man sitter på! :kulspruta

Tror att de e FE= 15/42, FS = 16/40... Kör min retard på 15/42, vill inte gärna marcha mer än 100 men de bjuder ja på...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA