Jag bytte mina i somras. Du behöver en stor u-ringnyckel (24mm?) till ovandelen på gaffeln och en sån här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben/ för att mäta luftspalten som blir högst upp i gaffeln.
Luftspalten (från ovankanten på gaffelbenet till oljenivån i gaffeln) ska vara 110 mm och oljan sae 5. 2x 1 liter kommer du behöva. Lika bra att byta oljan när du endå håller på. Luftspalten mätes med gaffelbenet ihoptryckt i botten och fjädern urtagen.
Styret får du lossa så kommer du åt bättre. Börja dock med att lossa skruven i botten på båda gaffelbenen med hylsa och spärrskaft tills det går lätt, men inte hela vägen ut, då har du olja överallt,
detta måste du göra medans du har mothåll från fjädern innuti gaffeln då denna trycker på. Lyft upp hojen på pall och lossa övre gaffelkronan, därefter "toppmuttern" som nu hålls emot från undre gaffelkronan. Bort med framhjul och lossa undre gaffelkronan så är gaffelbenen lösa. Nu är det bara tömma på olja och rycka isär inre och yttre gaffelben.
Har säkert glömt något så kika på någon av länkarna nedan.
På
www.soe.se finns en meksida med lite mer tips.
Här finns även en tråd där det står i flera inlägg hur du gör:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162368&page=3