Husaberg-tråden

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Ort
GBG
Hoj
Gas Gas
Någon i Göteborg eller i närheten som har en husaberg 650 06-08 till salu hör av er.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nån som vill köpa en slirkoppling till 570/450?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
FMF helsystem till husa 570.
7500:-

Pm:a
 

droppställ

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2013
Ort
rymden
Hoj
Husaberg FS650e -06
Har köpt mig en husaberg fs650e och ska snart besikta den men undrar vad ni andra har gjort inför besiktning. för som den står nu så e de Akrapovic helsystem med rätt bestyckning, när ja byter till original systemet kommer den då att få antingen för mycket luft eller för mycket bensin? Jag fick med en hel del grejer och i en låda så hitta jag en metall platta som troligtvis ska sitta under luftfiltret som nån slags strypning. Ska man sätta dit den plattan eller funkar det bara med original systemet?
Sedan har jag inger tändningslås på hojen att när man ska kolla lampor m.m så måste man starta hojen, är det något som besiktnings männen kan gnälla över?

Någon som kan posta en bild på en husaberg i besiktnings skick?
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Har köpt mig en husaberg fs650e och ska snart besikta den men undrar vad ni andra har gjort inför besiktning. för som den står nu så e de Akrapovic helsystem med rätt bestyckning, när ja byter till original systemet kommer den då att få antingen för mycket luft eller för mycket bensin? Jag fick med en hel del grejer och i en låda så hitta jag en metall platta som troligtvis ska sitta under luftfiltret som nån slags strypning. Ska man sätta dit den plattan eller funkar det bara med original systemet?
Sedan har jag inger tändningslås på hojen att när man ska kolla lampor m.m så måste man starta hojen, är det något som besiktnings männen kan gnälla över?

Någon som kan posta en bild på en husaberg i besiktnings skick?

Jag skulle ha monterat den långa förlängningen till bakskärmen, kan vara att du behöver en reflex också, blinkers (om dom inte redan sitter där) eventuellt monterat original avgassystem beroende på hur högt Akrasystemet låter och hur grinig besiktningsmannen är. Jag skulle inte brytt mig om att bestycka om då motorn går fetare med originalsystemet på samma bestyckning som för Akrat och för den korta tid som besiktningen tar så spelar det ingen roll. Tändningslåset kan dom inte gnälla över då -06:eek:rna aldrig hade något monterat...
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Tjenna!
Min husa har precis gått 100h och jag har hela motorn isär. Vad borde jag passa på och byta när jag ändå kan? och vad byter man vanligtvis?

06a som bara är gatuanvänd, bytt olja och filter var (max)7de timma
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Dagens kopplingsfråga, ja jag vet att jag är slö o meka :D, men snubblade över något amerikanskt husa forum där dom hävdade att det var dåligt att prova kopplingen genom att peta i 1'an o försöka rulla bakhjulet.... Kan det stämma ?
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Dagens kopplingsfråga, ja jag vet att jag är slö o meka :D, men snubblade över något amerikanskt husa forum där dom hävdade att det var dåligt att prova kopplingen genom att peta i 1'an o försöka rulla bakhjulet.... Kan det stämma ?

Det låter som ett dåligt test om du vill se om kopplingen slirar i alla fall.. :rolleyes:
Blir ju bra mycket större krafter under körning.

Men jag kanske missuppfittade?

Angående renovering så har jag iaf hört att cylinderfodren är känsliga på 650 så har du isär motorn byt dem och kolv. Bara vad jag hört från en husa/ktm mek.
Kamkedja och billiga slitagedelar byter man väl också. Ladda ner reparationshandboken från husaberg de finns gratis där. :tummenupp
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det låter som ett dåligt test om du vill se om kopplingen slirar i alla fall.. :rolleyes:
Blir ju bra mycket större krafter under körning.

Men jag kanske missuppfittade?

Vill mest se om den kopplar ur ;) Jag har i min enfald bara petat i ettan och försökt snurra på bakhjulet... Det vill jag minnas funkat på sporthojjar...
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Vill mest se om den kopplar ur ;) Jag har i min enfald bara petat i ettan och försökt snurra på bakhjulet... Det vill jag minnas funkat på sporthojjar...

Svårt att se varför det inte skulle gå så länge lamellerna inte kletat ihop. Att det skulle vara skadligt får jag inte ihop över huvud taget!


Hade en tråd tidigare om besiktning, fick tag på ett trottelstopp. Firman monterade bort de när de fick nya cyklar och la i en hög.. :D
Kan säkert vrida gashandtaget 5 grader.. :hihi
Tank om det var lika lätt att trimma bilen, plocka bort en skruv så har man 600pållar.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Svårt att se varför det inte skulle gå så länge lamellerna inte kletat ihop. Att det skulle vara skadligt får jag inte ihop över huvud taget!

Ja, funderar på om dom klibbat ihop... Verkar funka o snurra, dock trögt på 2an ;)
Jag håller på o debuggar kopplingen efter 100h renoveringen som inkluderade glykol på fel ställen i motorn...

Tycker jag gjort rent lamellerna ordentligt efter glykolfadäsen dock..
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Ja, funderar på om dom klibbat ihop... Verkar funka o snurra, dock trögt på 2an ;)
Jag håller på o debuggar kopplingen efter 100h renoveringen som inkluderade glykol på fel ställen i motorn...

Tycker jag gjort rent lamellerna ordentligt efter glykolfadäsen dock..

Uj.. :näsblod

Om de sitter ihop borde det gå lättare att snurra på högre växel, när jag ställt ventilerna har jag snurrat bakhjulet med 6'an i för att hitta läget.
Du får provstarta den så märker du väl om det driver lite med kopplingen i.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Uj.. :näsblod

Om de sitter ihop borde det gå lättare att snurra på högre växel, när jag ställt ventilerna har jag snurrat bakhjulet med 6'an i för att hitta läget.
Du får provstarta den så märker du väl om det driver lite med kopplingen i.

Mmm.. får se när det töat av lite och man fått undan allt bråte som står ivägen just nu ;) Tror det kan bli semidåligt o starta på is med grusdäcken om det inte går o lägga ur växeln ;)
 

Jensa0798

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Nykvarn
Hoj
KTM Duke 790 -2018
Tja! Jag har precis gått och köpt mig FS650E-05, men den ska besiktigas nu i vår. Frågan lyder: Måste jag ha backspeglar? Jag ser inte en tillstymmelse av något backspegelfäste, och fick inga speglar med heller för den delen.:confused:
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top