Husaberg-tråden

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.

Varför då?!?! :va

Svindyrt ju! :tungan Gå in på närmaste OK/Q8 och be dom beställa hem en 20-litersdunk. Alla som jobbar på mackarna har inte koll på att dom kan göra det, men ALLA OK/Q8-mackar har den möjligheten. Och det blir inte nån dyr frakt heller. Drygt 1200:- kostar en dunk där. Har för mig att literpriset blev 62:- när jag köpte min.
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Min hastighets mätare börjar pendla konstigt när jag kör över 130, den går ner till 80, sen 120, 50, alltså håller på så lite, sen går den helt ner till 0..
Är det "normalt" för husaberg?
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Min hastighets mätare börjar pendla konstigt när jag kör över 130, den går ner till 80, sen 120, 50, alltså håller på så lite, sen går den helt ner till 0..
Är det "normalt" för husaberg?

Kolla så givaren inte sitter för långt ifrån magneten.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
För er som haft turen att få köpa en 09a kommer här ett litet trimtips. Luftfilter av "K&N-typ" men som tillverkas av Grekiska DNA. Går garanterat hitta ÅF i Sverige och jag vet att touringbutiken sålde de gamla filtren. Orkar man inte forska själv säljer gamla hederliga Bergos filter på den här länken. Kostar endast €89.
Vill ni trimma mer så finns det coola bilder på racehojar där de tagit upp stort hål rakt ovanför filtret. Finns mycket mer att skriva om hojjarna på den sidan men ni får glo själva :D
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Har en 04a som jag ska göra en ventilkoll på för första gången (för mig)!
Har följt guiden som någon har lagt up med bilder och allt, men är osäker på när jag ska mäta ventilspelet.
Vad jag har fått fram (genom hjälp) Så ska det mätas efter utloppstakten då avgasventilerna har stängts och innan insugsventilerna öppnas, alltså övre dödpunkten därimellan, stämmer detta?

Har försökt pilla mellan ett 0,10 bladmått, men får inte mellan det på någon av ventilerna.
Och spelet ska vara 0,12 på en 04a va?
mvh
Chrille :)
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
För er som haft turen att få köpa en 09a kommer här ett litet trimtips. Luftfilter av "K&N-typ" men som tillverkas av Grekiska DNA. Går garanterat hitta ÅF i Sverige och jag vet att touringbutiken sålde de gamla filtren. Orkar man inte forska själv säljer gamla hederliga Bergos filter på den här länken. Kostar endast €89.
Vill ni trimma mer så finns det coola bilder på racehojar där de tagit upp stort hål rakt ovanför filtret. Finns mycket mer att skriva om hojjarna på den sidan men ni får glo själva :D

Nu när 09:an har funnits ett tag så är det intressant att veta hur den går som motard. Har den effekten som behövs (utan att bygga om hela motorn)? Går den att toktrimma som dom gamla husorna?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu när 09:an har funnits ett tag så är det intressant att veta hur den går som motard. Har den effekten som behövs (utan att bygga om hela motorn)? Går den att toktrimma som dom gamla husorna?

Portning + slipon verkar ge lite över 60 så det ska nog räcka. Framförallt går de väldans snällt.

www.bergos.de finns både större spjäll, öppnare filter, portningshjälp och 605cc-kit för de som vill mer kraft. Dubbelsystem finns det oxå om man är lite händig med svetsen :tummenupp
70 borde inte vara alltför långt borta om man är villig att slanta lite :D


EDIT: Monte Frank slutade trea i första AMA i år med en standard 570, enda ändringen var slipon + gaffel/broms från en SMR :tummenupp
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Portning + slipon verkar ge lite över 60 så det ska nog räcka. Framförallt går de väldans snällt.

www.bergos.de finns både större spjäll, öppnare filter, portningshjälp och 605cc-kit för de som vill mer kraft. Dubbelsystem finns det oxå om man är lite händig med svetsen :tummenupp
70 borde inte vara alltför långt borta om man är villig att slanta lite :D

portning verkar lite jobbigt. borde ju gå att sno ktm:s smr topp till 450 (husaberg använder väl samma topp som ktm).
cylinderkit = dyrt.

08-650 med dubbelsystem o luftfilter borde hosta upp närmare 70. relativt lätt att byta till 644 kitt också.

men 09 e snygg o smidig. o det handlar ju om att få ner effekten i backen.
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Har ett akra helsystem som ligger i garaget som jag vill slänga på men är lite osäker med bestyckning osv någon som har någon rekommendationer?

Har 2 olika nålar hemma en OBDVT och en OBEKR eller behövs det någon annan?
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Har slarvat bort min hastighetsmagnet någon som vet vart jag kan få tag i en sån?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Portning + slipon verkar ge lite över 60 så det ska nog räcka. Framförallt går de väldans snällt.

www.bergos.de finns både större spjäll, öppnare filter, portningshjälp och 605cc-kit för de som vill mer kraft. Dubbelsystem finns det oxå om man är lite händig med svetsen :tummenupp
70 borde inte vara alltför långt borta om man är villig att slanta lite :D


EDIT: Monte Frank slutade trea i första AMA i år med en standard 570, enda ändringen var slipon + gaffel/broms från en SMR :tummenupp



Jag har letat lite efter effekten i nya 570n. Ligger den runt 55 orig då? Av det jag har läst så ska den gå rätt fint.
 

Brappen

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 500 EXC -13
Är det någon som har koll på motardfälgar/däck vad man max får in bak på -09:eek:rna. Köpte en 425/17 fälg för hyfsade pengar. Så frågan är nog vad man ska kränga på för sula?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det någon som har koll på motardfälgar/däck vad man max får in bak på -09:eek:rna. Köpte en 425/17 fälg för hyfsade pengar. Så frågan är nog vad man ska kränga på för sula?
160 går in iallafall,men har du en 4,25" fälg är det väl bäst med ett 150/60 så att det sitter bra på fälgen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Om man vill ha bakre stötdämare hårdare är det byte av fjäder som gäller då eller? Tycker den är på tok för mjuk ibak och har justerat den så hårt det går. Nybliven husa ägare :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
portning verkar lite jobbigt. borde ju gå att sno ktm:s smr topp till 450 (husaberg använder väl samma topp som ktm).
cylinderkit = dyrt.

08-650 med dubbelsystem o luftfilter borde hosta upp närmare 70. relativt lätt att byta till 644 kitt också.

men 09 e snygg o smidig. o det handlar ju om att få ner effekten i backen.

SMR och SXF har väl samma topp f.ö.? Men hur som är väl inte dom några rena krutpaket standard heller och en portning lär vara billigare än byte av topp.

Bara dubbelpip och filter ger inte några 70 hästar. Men det är ju så mkt mer än effekt oxå. Fixar man lite med motorn få man ett helt annat register som ger längre och snällare register. DET är största fördelen anser jag, toppeffekt är bara bonus.

Om man vill ha bakre stötdämare hårdare är det byte av fjäder som gäller då eller? Tycker den är på tok för mjuk ibak och har justerat den så hårt det går. Nybliven husa ägare :)

Låter som det kanske är dax för renovering?
Antar att vi pratar FS?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top