Husaberg-tråden

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Låter som det kanske är dax för renovering?
Antar att vi pratar FS?

Jo det är en fs. Fick lite ordning på den efter massa pillande :) Men original fjädern är ju för max 80kg och jag ligger väl en bit i från det :gnissla Men kanske renovering kan va på sin plats mé

Nån koll på kostnaden för ny fjäder resp. renovering?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jo det är en fs. Fick lite ordning på den efter massa pillande :) Men original fjädern är ju för max 80kg och jag ligger väl en bit i från det :gnissla Men kanske renovering kan va på sin plats mé

Nån koll på kostnaden för ny fjäder resp. renovering?

Fjäder är mellan 12-1400:- om jag inte missminner mig. Renovering har jag inga siffror på.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fjäder är mellan 12-1400:- om jag inte missminner mig. Renovering har jag inga siffror på.

ok tack! får läggas till shopping listan :) Fjädringen funkar ok nu, men har fått ställa allt i nästan hårdaste läget för att få den att lira.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
ok tack! får läggas till shopping listan :) Fjädringen funkar ok nu, men har fått ställa allt i nästan hårdaste läget för att få den att lira.

Då måste det vara dax att lämna iväg snarare än börja med fjäder. Vill du ha den riktigt bra så låt även Eklöf-suspension shimsa om den. Men beror ju lite på hur hojen används, känns kanske overkill om du bara kör gata.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Då måste det vara dax att lämna iväg snarare än börja med fjäder. Vill du ha den riktigt bra så låt även Eklöf-suspension shimsa om den. Men beror ju lite på hur hojen används, känns kanske overkill om du bara kör gata.

Jo det är mest gata, känns bara som att jag skulle vilja ha den lite hårdare i bak. Får väl renovera den på sikt, funkar ju absolut att köra med på gata ialla fall.

Kan passa på att fråga.. :) är 150 max bredd på bakdäck? sökte men hitta inget om husan..
 
Last edited:

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husaberg 650
Börjar närma sig sommarjobb nu o efter det ska jag väl förhoppningsvis ha råd till en husa :näsblod Hade svårt i början mellan att välja husa 650/ktm 525 men nu har jag bestämt husa för tyckte att det är ju trots allt lite mer cc o lite billigare om det ska vara reggat.

varför jag valt 650 är för att jag kommer köra mkt väg o på gokartbana så då tycker jag att det var ganska passligt tror annars jag skulle vilja ha haft 650 om jag köper typ 550 :p¨

Men har några frågor:

Olja kan man väl typ byta runt 15h o filter typ samma eller mer? sen vad ska man göra/när ska man göra andra servicarna som kolv/lager osv?

Om man ``crossväxlar´´ nöter det mkt på maskinen/växlarna?

Är det jobbigt att byta så man får 03 ans saker på 02 ans ,har hört att 03 an så har dom bytt lite saker?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Börjar närma sig sommarjobb nu o efter det ska jag väl förhoppningsvis ha råd till en husa :näsblod Hade svårt i början mellan att välja husa 650/ktm 525 men nu har jag bestämt husa för tyckte att det är ju trots allt lite mer cc o lite billigare om det ska vara reggat.

varför jag valt 650 är för att jag kommer köra mkt väg o på gokartbana så då tycker jag att det var ganska passligt tror annars jag skulle vilja ha haft 650 om jag köper typ 550 :p¨

Men har några frågor:

Olja kan man väl typ byta runt 15h o filter typ samma eller mer? sen vad ska man göra/när ska man göra andra servicarna som kolv/lager osv?

Om man ``crossväxlar´´ nöter det mkt på maskinen/växlarna?

Är det jobbigt att byta så man får 03 ans saker på 02 ans ,har hört att 03 an så har dom bytt lite saker?

Cross växlingar slite alltid mer än när man använder kopplingen.
Det är ingen ide att du sätter på -03:an saker på -02:an, ska du göra nått så ska du byta till -04:ans.

Servicen bör du göra var 5:e timme, det står var 15:e i boken men så länge skulle jag aldrig vänta. Här har du en bra service guide jag har gjort. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=189186

Vid 100 timmar så ska man klyva motor och byta lager osv, det får någon anna fylla på vad som bör bytas.

Men husan är en kanon hoj.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Som sagt, 5 timmar max på oljan! sen kan du ev byta filter varannat oljebyte om du vill. kolla husabergs hemsida för service manualer mm där ser du vad som ska göras när :tummenupp
 

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husaberg 650
Cross växlingar slite alltid mer än när man använder kopplingen.
Det är ingen ide att du sätter på -03:an saker på -02:an, ska du göra nått så ska du byta till -04:ans.

Servicen bör du göra var 5:e timme, det står var 15:e i boken men så länge skulle jag aldrig vänta. Här har du en bra service guide jag har gjort. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=189186

Vid 100 timmar så ska man klyva motor och byta lager osv, det får någon anna fylla på vad som bör bytas.
Men husan är en kanon hoj.

ok men nån sa att 5-15h och jag kommer ju inte lligga o pressa nå mkt då jag är helt nybörjare på motard så det kommer ju ta en stund innan man vågar börja pressa lite.

Att byta till en nyare årsmodells grejer blir nog senare för mig endå men tänkte bara hur mkt jobb/hur dyrt ifall det lönar sig att satsa ca 10k till o få en -04
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
ok men nån sa att 5-15h och jag kommer ju inte lligga o pressa nå mkt då jag är helt nybörjare på motard så det kommer ju ta en stund innan man vågar börja pressa lite.

Att byta till en nyare årsmodells grejer blir nog senare för mig endå men tänkte bara hur mkt jobb/hur dyrt ifall det lönar sig att satsa ca 10k till o få en -04

Ja det är värt att vänta :)

15 timmar säger boken, men ett oljebyte kostar ju inte så mycket så finns ingen idé att vänta så länge då det ökar risken för ras.. Jag kör 5 timmar skulle inte vänta längre
 

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husaberg 650
Nu har jag kollat runt lite o fått tag på en fs650e -06. Då ska dom ju hunnit byta ut de sämre delarna va? ;) något som man ska kolla på när man far o ser på den?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu har jag kollat runt lite o fått tag på en fs650e -06. Då ska dom ju hunnit byta ut de sämre delarna va? ;) något som man ska kolla på när man far o ser på den?

Vad menar du med att "Då ska dom ju hunnit byta ut de sämre delarna va?" ?
 

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husaberg 650
Ja en -06 är nog sämre än en -09 Men efter -04 är det bra hojjar sen är det bara köpa så ny du vill ha / vill betala för :tummenupp

Ja det var så jag menade :) Jag ville ju ha så billig som möjligt å då var ju 02 orna billiga sen blev dom bra mkt dyrare om man gick på nyare .Men nu har jag hittat en :) Har ju gokartbanan här på åland som vi får köra på så det är ju perfekt!
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Hämtade min första husa idag! En FS650 -06 :yoparty Lite fix men sen ska det gasas!!

Tidigare ägare har stripat av den. Vad ligger ett dekalkitt på i pengar? Finns det eftermarknads som är bra?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Börjar närma sig sommarjobb nu o efter det ska jag väl förhoppningsvis ha råd till en husa :näsblod Hade svårt i början mellan att välja husa 650/ktm 525 men nu har jag bestämt husa för tyckte att det är ju trots allt lite mer cc o lite billigare om det ska vara reggat.

varför jag valt 650 är för att jag kommer köra mkt väg o på gokartbana så då tycker jag att det var ganska passligt tror annars jag skulle vilja ha haft 650 om jag köper typ 550 :p¨

Men har några frågor:

Olja kan man väl typ byta runt 15h o filter typ samma eller mer? sen vad ska man göra/när ska man göra andra servicarna som kolv/lager osv?

Om man ``crossväxlar´´ nöter det mkt på maskinen/växlarna?

Är det jobbigt att byta så man får 03 ans saker på 02 ans ,har hört att 03 an så har dom bytt lite saker?

Det som kom 03 har du ingen större glädje av.

  • Nytt block med magnetplugg.
  • Ny primäraxel med annat lamellcentrum, (så slirkoppling till Husa passar 03 och frammåt. Bara bra om du ska tävla eller vill ha för du gillar massa extra prylar.)
  • Lite kraftigare vipparmsrullar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top