Väck med sadel och tank.
Ta av ventilkåpan.
Byt vippor.
Töm olja och vatten.
Ta av avgasröret.
Ta ur vattenpumpen och lossa transkåpan.
Ta bort kamkedjesträckaren.
Ta av generatorkåpan. (för att kunna dra runt motorn)
Byt kamkedja.
Ställ ventiler (1/6 varv ut).
Ihop med rubbet.
I med olja och nytt oljefilter.
Voila.
Har du ett starkt mekaniskt missljud i motorn så kan det vara läge att spräcka den för lagerbyten, inte annars.
Nån punkt du är osäker på, fråga här så får du svar och sparar 4000.
Allt du behöver är:
Insex 4 och 5mm.
Spärrskaft, förlängare och 8mm samt 13mm bit.
Vanlig skruvmejsel.
Packningsmassa.
Clips-tång.
Vinkelslip ed för att kapa kamkedjan.
Hammare och ett don för att låsa den igen.
Nånting att dra av fjädrarna t avgasröret med.
10mm och 17mm ringnyckel.
Packningar för ventiljusterings locken, kamkedjesträckaren, transkåpan och vattenpumpen.
Kamkedja.
Vippor.
Nånting du är osäker på ed hör av dig.
Annars. För 3000 spänn sätter jag mig fan personligen på ett flygplan t Sverige och fixar den åt dig.
Daniel...