Husaberg

patrick_set

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Götet
Hoj
Husaberg FS 650 e -06
Tjena,

Vet nån vad det skulle kosta ungefär att lämna in en Husa 650 -03/04 motor för 100 timmars renoveringen med allt vad det innebär....

MVH
//Patrick
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
patrick_set skrev:
Tjena,

Vet nån vad det skulle kosta ungefär att lämna in en Husa 650 -03/04 motor för 100 timmars renoveringen med allt vad det innebär....

MVH
//Patrick

Du kan kolla manualen vad som bör bytas efter 100h, kolla sedan priser hos tex Karlström med partsnr från husasidan. Men som sagt verkstan kan ge pris på lagersats, packningssats+arbete mm. Tror att det kostar minst 4000:- i arbete att få motorn spräckt sen beror det ju på vad som ska bytas.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Gör det själv.
För den inget oväsen så byt vippor, kamkeja, stift, ställ ventiler, byt olja och filter. Lager byter jag aldrig helt utan orsak. Iofs så öppnar jag motorn med jämna mellanrum för att kolla lagren men min motor är hyfsat trimmad och körs enbart på bana.
Vippor och kamkedja kan du byta även om du är en klant så lämna inte iväg den för 4000 spänn plus delar. Finns roligare saker att göra för 4000...

Daniel
 

patrick_set

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Götet
Hoj
Husaberg FS 650 e -06
Tackar för svaret YPVS..... Det finns ingen verkstads handbok till husorna...

MVH
//Patrick
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Väck med sadel och tank.
Ta av ventilkåpan.
Byt vippor.
Töm olja och vatten.
Ta av avgasröret.
Ta ur vattenpumpen och lossa transkåpan.
Ta bort kamkedjesträckaren.
Ta av generatorkåpan. (för att kunna dra runt motorn)
Byt kamkedja.
Ställ ventiler (1/6 varv ut).
Ihop med rubbet.
I med olja och nytt oljefilter.

Voila.

Har du ett starkt mekaniskt missljud i motorn så kan det vara läge att spräcka den för lagerbyten, inte annars.
Nån punkt du är osäker på, fråga här så får du svar och sparar 4000.
Allt du behöver är:
Insex 4 och 5mm.
Spärrskaft, förlängare och 8mm samt 13mm bit.
Vanlig skruvmejsel.
Packningsmassa.
Clips-tång.
Vinkelslip ed för att kapa kamkedjan.
Hammare och ett don för att låsa den igen.
Nånting att dra av fjädrarna t avgasröret med.
10mm och 17mm ringnyckel.
Packningar för ventiljusterings locken, kamkedjesträckaren, transkåpan och vattenpumpen.
Kamkedja.
Vippor.


Nånting du är osäker på ed hör av dig.
Annars. För 3000 spänn sätter jag mig fan personligen på ett flygplan t Sverige och fixar den åt dig.

Daniel...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
ypvs skrev:
För den inget oväsen så byt vippor, kamkeja, stift, ställ ventiler, byt olja och filter.
Varför byter man vippor? Såvida de e 03an vippor dvs...? Jag bytte kamkjedja nyligen för att den började slappa lite så jag blev skraj :p Men jag brydde mig inte om bussningar eller hela vipporna pga dom såg bra ut? Bör jag byta dom tro?
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Det finns väl en verkstadsmanual å ladda ner på www.husaberg.se nu.
Ge mig en e-mail så kan jag maila över den annars ... PDF format,116 sidor, 6.5MB :tummenupp

patrick_set skrev:
Tackar för svaret YPVS..... Det finns ingen verkstads handbok till husorna...

MVH
//Patrick
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Verkstadsmanual...
Tja, den kan vara bra för toleranser od men en hoj så lättmekad som en Husa så ser jag inte vad den behövs till. Det finns ingenting som är avancerat någonstans i hela motorn.

Ang vippor så är det riktigt, jag skulle inte ens byta dem om de inte visar på nåt slitage i lagringarna men i det här fallet så låter det som killen helst vill vänta i minst hundra timmar igen innan han rör motorn så jag skulle nog byta för 200 timmar är för mycket.
Har man verktygen och iaf inte är en komplett klant med verktyg så fixar man dessa ingrepp lätt genom att enbart se hur sakerna sitter ihop när man tar isär dem... Det finns inga faror eller fällor förrän motorn ska klyvas...

DAniel
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Åtdragningsmoment är ju förstås aldrig fel att känna till, och som du säger toleranser om man nu vill mäta det :va

ypvs skrev:
Verkstadsmanual...
Tja, den kan vara bra för toleranser od men en hoj så lättmekad som en Husa så ser jag inte vad den behövs till. Det finns ingenting som är avancerat någonstans i hela motorn.
DAniel
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Sant, men samma sak här. I en husamotor så finns det inga bultar där momentet är kritiskt. De fyra topp bultarna skulle möjligen isf vara undantaget. Men, det är viktigare att de är ungefär lika hårt åtdragna än åtdragna med exakt rätt moment. Angående resten av alla bultar och muttrar så är det inga problem.
Och för att byta vippor och kamkedja så är det inget sådant man behöver bry sig om. Se till att allt är åtdraget ordentligt så är det ok...

Daniel
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Alla åtdragningsmoment står ju i owners manual också,men för dom som inte orkar öppna boken så......
Svänghjul 60Nm (50Nm på SEM)
Toppbultar 50Nm
Vevaxeldrev+det på mellanaxeln 110Nm
Kopplingskorg 120Nm
Resten brukar jag dra på känn med T-handtag......
 
Last edited:

WAKKA

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
blekinge
Hoj
yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
ypvs skrev:
Verkstadsmanual...
Tja, den kan vara bra för toleranser od men en hoj så lättmekad som en Husa så ser jag inte vad den behövs till. Det finns ingenting som är avancerat någonstans i hela motorn.

Ang vippor så är det riktigt, jag skulle inte ens byta dem om de inte visar på nåt slitage i lagringarna men i det här fallet så låter det som killen helst vill vänta i minst hundra timmar igen innan han rör motorn så jag skulle nog byta för 200 timmar är för mycket.
Har man verktygen och iaf inte är en komplett klant med verktyg så fixar man dessa ingrepp lätt genom att enbart se hur sakerna sitter ihop när man tar isär dem... Det finns inga faror eller fällor förrän motorn ska klyvas...

DAniel

Gammal tråd men jag sökte ju,, frågan är vad är det för faror just vid klyvningen,är i det läget just nu så jag e tacksam för råd. Undrar också om det är packning mellan motorhalvorna?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har använt något som heter Versachem superblue silicon(stavning?)som funkat bra.Men bara det tål olja och bensin ska det väl funka.Ha inte på för mycket bara för då får du massor inne i motorn när du drar ihop blockhalvorna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top