Husabergrenovering startad!

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Köpte ju en 650 på senhösten som jag körde ca 5 timmar med, bytte sedan olja o hittade en del aluminiumspån. Nu efter att ha motorn nerplockad i molekyler så antar jag att glittret kommer ifrån kamkedjesträckaren (se bilder) Förstår inte riktigt vad som kan ha hänt men det känns ju bra o hittat felet innan nåt allvarligt inträffat, sträckaren var på sitt sista hack oxå, väldigt konstigt eftersom tidigare ägaren hade bytt kedjan i somras... har kvitto på det och gamla kedjan kvar..

Nu till ett något större o dyrare problem :gråta om ni tittar på bilderna av kolven och cylindern så ser ni att åtminstone kolven ser riktigt illa ut, kanske något värre på insugssidan.. vad kan ha hänt?? Enligt uppgift från tidigare ägaren så ska kolven vara bytt för runt 30-50 timmar sedan. Reporna i cylindern är inte alls djupa, knappt kännbart om man drar fingret emot, kan man åtgärda det eller köra på som det är.. Kolven är väl inte mycket att snacka om.. den måste bytas..!? Förslag på kolv (athena, wiseco, wössner) orginal går på 3700 sist jag kollade... Finns cylinderfoder som "pirat" annars går det 2800 på ett sånt oxå... Och jag som trodde jag skulle komma undan med några lager o sen ha en motor i nyskick :brinnerup

Tar tacksamt emot både tips o kommentarer till bilderna. Vill ju inte att nästa kolv blir så där ful på en gång så om det är något särskilt som kan ha orsakat slitaget så vore det ju bra om man fixade det oxå...
 

Bifogat

  • P1010002.jpg
    P1010002.jpg
    103.7 KB · Visningar: 173
  • P1010005.jpg
    P1010005.jpg
    112 KB · Visningar: 127
  • P1010008.jpg
    P1010008.jpg
    104.5 KB · Visningar: 134
  • P1010009.jpg
    P1010009.jpg
    137.4 KB · Visningar: 163
  • P1010010.jpg
    P1010010.jpg
    137.7 KB · Visningar: 96
  • P1010012.jpg
    P1010012.jpg
    122.7 KB · Visningar: 117
Last edited:

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Fler bilder!
 

Bifogat

  • P1010013.jpg
    P1010013.jpg
    92.5 KB · Visningar: 73
  • P1010006.jpg
    P1010006.jpg
    127 KB · Visningar: 78
  • P1010003.jpg
    P1010003.jpg
    129.7 KB · Visningar: 128
  • P1010014.jpg
    P1010014.jpg
    140.7 KB · Visningar: 120
  • P1010015.jpg
    P1010015.jpg
    90.7 KB · Visningar: 438
  • P1010016.jpg
    P1010016.jpg
    125.3 KB · Visningar: 116

Berra Bula

outlaw since 1991
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda crf450x -06 Yamaha YZF 250 -05 till salu
Har du någon bild på hur olje filtret såg ut?? Jag har hittat lite spån i mina filter dom två senaste olje bytena och när jag fick se dina bilder blev jag riktigt orolig:gnissla
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Tyvärr ingen bild men det var inte mycket spån direkt, men lite hade ju fastnat i "grovfiltret" som sitter på oljepluggen. Sen fanns det även en del i botten på uppsamlingskärlet som jag hade tömt oljan i.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hmm.. jag gissar pa mycket bakhjulsakning. Sjalv kor jag med oljeblandad bensin nar jag ger mig ut for att leka mycket pa 1 hjul da dalig smorning pa husorna vid slangning ar ett valkant problem. Gallande kedjan sa har jag ingen aning om hur den kan ha slitits sa snabbt. Hur sag dreven ut? Ar dom valdigt daliga sa sliter de ner kedjan snabbt. Behover dock nastan aldrig bytas. Min motor har gatt over 250h och dreven ar inte mycket slitna, lite slitage pa det ovre som ar i alu.
attachment.php

Spannaren sag ocksa lite konstig ut enligt denhar bilden. Forstar dock inte hur den kan slitas sa, kan inte minnas hur spannaren ser ut men jag tyckte den sag lite konstig ut da jag forvantar mig en helt platt och vinkelrat yta. Hur var lagrerna i motorn? Var dom slut dom ocksa? Man vet ju aldrig om tidigare agare, i mitt fall har jag delar sedan 2 renoveringar tillbaks kan ju vara mycket gamla delar som du fick med och da som prov pa att de var bytt? Kikat datumen pa kvittorna? Gallande cylindern sa tyckte jag inte om dina bilder, om den gar atgarda billigt vet jag dock inte. Pa en 2t sa kan man ju kora vidare utan storre minskning av driftsakerheten men har vill vi ju inte att motorn skall kaka olja. Ar det nagot du har markt av? Kolven sag inte heller fin ut pa utblassidan, gallande insug sa sag min kolv ut sadar runt om vid 200h bytet. Normalt enligt en verkstad jag pratade med pa storre 4t, spec husorna men att det inte paverkar effekten eller driftsakerheten. Repor i cylindern ar dock aldrig kul. Byter du vevlager ocksa nu nar du anda har isar motorn? DET ar inte att snala med. Fick sjalv ett vevlagerras efter 150h utan byte.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Min kolv såg ut sån när mitt vevlager började pulverivseras på en 250 jag hade. Små spån hade legat och slipat kolven och cylindern. Kanske är så att material från kamkedjesträckaren har åkt runt... Annars kan det väl bero på dåligt servat luftfilter eller mycket bakhjulsåka.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
2593048 Kolven sag inte heller fin ut pa utblassidan, gallande insug sa sag min kolv ut sadar runt om vid 200h bytet. Normalt enligt en verkstad jag pratade med pa storre 4t, spec husorna men att det inte paverkar effekten eller driftsakerheten.


Njae sådär ska inte en kolv se ut... Det är inte normalt slitage!
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Ljunghusen skrev:
2592921 Bakhjulsåka kan nog stämma ... Dricker den olja?

Det där fodret bör du byta


Tyvärr är det ju det som man aldrig vet när man köper begagnat, men man kan ju alltid hoppas att det är bakhjulsåkning som slitit ner. Eftersom jag bara kört runt 5 timmar så kan jag inte svara på oljeförbrukningen. Jo jag har nog insett att både kolven o fodret är "slut". Är enda alternativet att köpa orginalfoder?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
wolfpakk skrev:
2593088 Tyvärr är det ju det som man aldrig vet när man köper begagnat, men man kan ju alltid hoppas att det är bakhjulsåkning som slitit ner. Eftersom jag bara kört runt 5 timmar så kan jag inte svara på oljeförbrukningen. Jo jag har nog insett att både kolven o fodret är "slut". Är enda alternativet att köpa orginalfoder?


Finns det pirat skulle jag inte tveka att köpa pirat.. Kolla även utlandet
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
philsson skrev:
2593048 Hmm.. jag gissar pa mycket bakhjulsakning. Sjalv kor jag med oljeblandad bensin nar jag ger mig ut for att leka mycket pa 1 hjul da dalig smorning pa husorna vid slangning ar ett valkant problem. Gallande kedjan sa har jag ingen aning om hur den kan ha slitits sa snabbt. Hur sag dreven ut? Ar dom valdigt daliga sa sliter de ner kedjan snabbt. Behover dock nastan aldrig bytas. Min motor har gatt over 250h och dreven ar inte mycket slitna, lite slitage pa det ovre som ar i alu.
attachment.php

Spannaren sag ocksa lite konstig ut enligt denhar bilden. Forstar dock inte hur den kan slitas sa, kan inte minnas hur spannaren ser ut men jag tyckte den sag lite konstig ut da jag forvantar mig en helt platt och vinkelrat yta. Hur var lagrerna i motorn? Var dom slut dom ocksa? Man vet ju aldrig om tidigare agare, i mitt fall har jag delar sedan 2 renoveringar tillbaks kan ju vara mycket gamla delar som du fick med och da som prov pa att de var bytt? Kikat datumen pa kvittorna? Gallande cylindern sa tyckte jag inte om dina bilder, om den gar atgarda billigt vet jag dock inte. Pa en 2t sa kan man ju kora vidare utan storre minskning av driftsakerheten men har vill vi ju inte att motorn skall kaka olja. Ar det nagot du har markt av? Kolven sag inte heller fin ut pa utblassidan, gallande insug sa sag min kolv ut sadar runt om vid 200h bytet. Normalt enligt en verkstad jag pratade med pa storre 4t, spec husorna men att det inte paverkar effekten eller driftsakerheten. Repor i cylindern ar dock aldrig kul. Byter du vevlager ocksa nu nar du anda har isar motorn? DET ar inte att snala med. Fick sjalv ett vevlagerras efter 150h utan byte.


Spännaren ser tydligen ut sådär på 02-orna, det är en liten aluminium grej längst ut.. börjar undra om han som hade den innan hade en länk för mycket på kamkedjan när han bytte den så spännaren direkt klickade ur massa steg... ?
Angående lager så var det därför jag började riva i motorn på en gång för att jag skulle kunna sova gott om nätterna sen när alla lager är bytta så det kommer att göras nu i vinter. Nu var det ganska bra lager (vevlagret utbytt till rullager) o vippor o kam uppgraderade (har dom gamla kvar oxå)! Men alla lager kommer att bytas som sagt och eventuellt kommer balansen att tas bort. Vill ha en motor i nyskick när våren kommer.. Synd bara att det verkar bli långt mycket dyrare än jag först kalkylerat på.. Men utgifterna kommer ju förr eller senare med dom här hojarna så man kanske klarar sig ett tag sedan (peppar,peppar) :gnissla

Ljunghusen skrev:
2593103 Finns det pirat skulle jag inte tveka att köpa pirat.. Kolla även utlandet

Kolvar lyckas jag hitta till bra pris, 1795 på nisses-mc för wössner, sen hade dom athena oxå för 1895. samma pris på ebay ungefär. Men foder hittar jag inte någonstans.. Vilka tyska webshoppar säljer husagrejer?

nån som vet nåt om wössner vs athena?
 
Last edited:

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
wolfpakk skrev:
2593088 Tyvärr är det ju det som man aldrig vet när man köper begagnat, men man kan ju alltid hoppas att det är bakhjulsåkning som slitit ner. Eftersom jag bara kört runt 5 timmar så kan jag inte svara på oljeförbrukningen. Jo jag har nog insett att både kolven o fodret är "slut". Är enda alternativet att köpa orginalfoder?

Cylindern går inte att honas om, då det är nicasilbehandlad. Känn efter reporna noga med nageln. Om du inte känner reporna på fodret då är det ok. Kolv ska du definitivt köpa ny vare reporna känns eller inte. Skadorna kan bero på som andra skrivit att skit kommit in via luftfitret, mycket bakhjulsåkningar, överhettning av olja...
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
ola_sandin skrev:
2593049 Min kolv såg ut sån när mitt vevlager började pulverivseras på en 250 jag hade. Små spån hade legat och slipat kolven och cylindern. Kanske är så att material från kamkedjesträckaren har åkt runt... Annars kan det väl bero på dåligt servat luftfilter eller mycket bakhjulsåka.


Luftfiltret skulle kunna vara en anledning, såg faktiskt gaska smutsigt ut!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Knycker du balansaxeln tror jag du kommer trycka dit den lika fort... Hehe

Alla värstingmotarder, med växeltrumma i aluminium och svänghjul som en snusdosa osv (du hajar) har balansaxel.. Den behövs nog
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Om reporna i fodret är väldigt fina/små så kan man tvätta fodret med syra för att lösa upp eventuella aluminiumrester och få en bra yta igen.
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Ljunghusen skrev:
2593128 Knycker du balansaxeln tror jag du kommer trycka dit den lika fort... Hehe

Alla värstingmotarder, med växeltrumma i aluminium och svänghjul som en snusdosa osv (du hajar) har balansaxel.. Den behövs

Har du själv kört en Husa utan balansaxel? Jag märker då i stort sett (lite mer vibrationer på låga varv) ingen skillnad har kört min ca 70 h sedan jag plockade väck balansaxeln... Jämför jag med farsans ktm 640 så vibrerar den BRA mycket mer!

EDIT: Wolfpakk, ta du bort balansaxeln om du känner för det, du tjänar både effekt och pengar på det. Har dock läst på någon tråd här att det inte rekommenderas tillsammans med tyngre (smidna) kolvar, för då märks vibrationerna bra mkt mer.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hsb-Chrille skrev:
2593203 Har du själv kört en Husa utan balansaxel? Jag märker då i stort sett (lite mer vibrationer på låga varv) ingen skillnad har kört min ca 70 h sedan jag plockade väck balansaxeln... Jämför jag med farsans ktm 640 så vibrerar den BRA mycket mer!


Nope.. därför jag skrev "jag tror" :)
Varierar endel mellan modeller. Vissa blir helt omöjliga att köra. Smärtar i händerna efter några min körning (tvåtaktare verkar känsligare)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Om du väljer att ta bort balansaxeln så glöm inte att ta bort lagrena också.:mattias

Ljunghusen skrev:
2593209 Nope.. därför jag skrev "jag tror" :)
Varierar endel mellan modeller. Vissa blir helt omöjliga att köra. Smärtar i händerna efter några min körning (tvåtaktare verkar känsligare)

Det sitter väl inte balansaxeln i några race-2-taktare :7peta
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top