Husabergrenovering startad!

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
liten uppdatering angående hojen!

Fick idag lite tid över o plockade ut alla lager i blockhalvorna, gick faktiskt med mindre våld än jag trott :rolleyes: värmde med varmluftspistol innan runtomkring o sen knackade ur med lämplig hylsa. Alla lager kändes okej faktiskt, 2 stycken på vardera sidan axeln som kopplingen sitter på kärvade något om man är kräsen men inte mer än så... jag byter ju lagren i varje fall men det kändes ju bra att dom var i skick iaf

Men ett lager verkar vara lurt, vevlagret.. Jag har inte delat veven o kollat på det men när jag "juckar staken fram o tebax" så glappar det lite i veven... :D ska den vara helt stum eller???
Låt mig slippa sexanspelningar på mitt vevparti nu är ni hyggliga :arsele
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
wolfpakk skrev:
2599732 liten uppdatering angående hojen!

Fick idag lite tid över o plockade ut alla lager i blockhalvorna, gick faktiskt med mindre våld än jag trott :rolleyes: värmde med varmluftspistol innan runtomkring o sen knackade ur med lämplig hylsa. Alla lager kändes okej faktiskt, 2 stycken på vardera sidan axeln som kopplingen sitter på kärvade något om man är kräsen men inte mer än så... jag byter ju lagren i varje fall men det kändes ju bra att dom var i skick iaf

Men ett lager verkar vara lurt, vevlagret.. Jag har inte delat veven o kollat på det men när jag "juckar staken fram o tebax" så glappar det lite i veven... :D ska den vara helt stum eller???
Låt mig slippa sexanspelningar på mitt vevparti nu är ni hyggliga :arsele


Grattis, du har med stor sannolikhet hittat felet. Det ska vara helt stumt, om man inte har en mätklocka med hundradelar. Har för mig jag skrev innan att det brukar se ut så om vev eller ramlager håller på att ge sig och man har kört ändå. Ythärdningen i vevstaken ger sig ofta, och det blir en himla massa spåner då. Tar med sig lager och till slut går vevstaken av. Och det är riktigt dyrt. Så du klarar dig med en mellanrenovering. Du slapp den stora, och passerade den lilla.

Bilden är på en lastpall full med "skyll dig själv grejjer". :gnissla
 

Bifogat

  • DSC00719.JPG
    DSC00719.JPG
    92.2 KB · Visningar: 243

Carlsson_78

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
I sverige
Hoj
Husaberg 650 -02
Funderade på din kamkedjespännare!! Det borde väl inte vara någe nött på den. Den trycker ju på släpan som i sin tur trycker på kedjan. Eller har jag fel. Funderar också på att riva min helt och kolla alla lager. Men har inget bra ställe att vara på!!
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Carlsson_78 skrev:
2599944 Funderade på din kamkedjespännare!! Det borde väl inte vara någe nött på den. Den trycker ju på släpan som i sin tur trycker på kedjan. Eller har jag fel. Funderar också på att riva min helt och kolla alla lager. Men har inget bra ställe att vara på!!

Du har så rätt så.

Fundera inte. Lämna till någon annan då. Lagrena slits om man kör med sin hoj, oavsett om man river den eller inte. Och i slutändan blir det dyrt och man ångrar sig.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
wolfpakk skrev:
2599732 liten uppdatering angående hojen!

Fick idag lite tid över o plockade ut alla lager i blockhalvorna, gick faktiskt med mindre våld än jag trott :rolleyes: värmde med varmluftspistol innan runtomkring o sen knackade ur med lämplig hylsa. Alla lager kändes okej faktiskt, 2 stycken på vardera sidan axeln som kopplingen sitter på kärvade något om man är kräsen men inte mer än så... jag byter ju lagren i varje fall men det kändes ju bra att dom var i skick iaf

Men ett lager verkar vara lurt, vevlagret.. Jag har inte delat veven o kollat på det men när jag "juckar staken fram o tebax" så glappar det lite i veven... :D ska den vara helt stum eller???
Låt mig slippa sexanspelningar på mitt vevparti nu är ni hyggliga :arsele

Det är normalt att veven går att jucka i sidled, där det inte får glappa är upp och ned. Brukar vara lite klurigt att avgöra, men om glappet är såpass stort så att det känns så borde det banka eller mala när motorn är igång. Om du är osäker så ta veven till någon mekaniker..eller så byter du i förebyggande syfte när ändå grejerna är nedplockade.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
RaceMe skrev:
2599936 Grattis, du har med stor sannolikhet hittat felet. Det ska vara helt stumt, om man inte har en mätklocka med hundradelar. Har för mig jag skrev innan att det brukar se ut så om vev eller ramlager håller på att ge sig och man har kört ändå. Ythärdningen i vevstaken ger sig ofta, och det blir en himla massa spåner då. Tar med sig lager och till slut går vevstaken av. Och det är riktigt dyrt. Så du klarar dig med en mellanrenovering. Du slapp den stora, och passerade den lilla.

Bilden är på en lastpall full med "skyll dig själv grejjer". :gnissla

Okej ja jag hade det faktiskt i baktanke att du skrev det tidigare, riktigt skönt att man rev i tid iaf! Finns det nåt sätt att renovera vevstaken på för om ythärdningen släppt så antar jag att det inte räcker med bara ett nytt vevlager? Eller är det ny stake som gäller??
Nice låda med skrot hehe :D Har du nån liknande låda med nya prylar till bra pris så kan jag handla både kolv, foder o annat av dig :tummenupp
 

Carlsson_78

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
I sverige
Hoj
Husaberg 650 -02
RaceMe skrev:
2599966 Du har så rätt så.

Fundera inte. Lämna till någon annan då. Lagrena slits om man kör med sin hoj, oavsett om man river den eller inte. Och i slutändan blir det dyrt och man ångrar sig.


Örebro verkar vara en ganska Husatät stad. Antar att det har skett en och annan renovering där. Har du nån bra fundering på min typ 5 timmar gamla kamkedja som redan är för lång. Kamaxellagrena verkar schyssta och inget glapp på nedre vad jag kan känna. 03 ans släpa och spännare, reginakedja från marin o fritid.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Carlsson_78 skrev:
2599944 Funderade på din kamkedjespännare!! Det borde väl inte vara någe nött på den. Den trycker ju på släpan som i sin tur trycker på kedjan. Eller har jag fel. Funderar också på att riva min helt och kolla alla lager. Men har inget bra ställe att vara på!!

Har faktiskt oxå funderat på det, verkar inte alls särskilt logiskt... men jag fick så mycket andra överaskningar som jag ägnat mig åt än spännaren.. ska kolla mer ingående vid tillfälle hur det kan ha blivit så!

Tycker verkligen du ska riva och kontrollera om du känner minsta tvivel, inget kul att märka problemen den håda vägen. Du får använda köksbordet :yoparty
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Carlsson_78 skrev:
2600034 Örebro verkar vara en ganska Husatät stad. Antar att det har skett en och annan renovering där. Har du nån bra fundering på min typ 5 timmar gamla kamkedja som redan är för lång. Kamaxellagrena verkar schyssta och inget glapp på nedre vad jag kan känna. 03 ans släpa och spännare, reginakedja från marin o fritid.

Om den är för lång så har den sträckt sig, om den inte var för lång från början/till annan modell. Annars är det något riktigt konstigt/ovanligt som har hänt. Har inte hört om detta problem förut. Men kan höra med killarna på Husaberg. Ska dit i morgon anyway i andra ärenden.
 

Carlsson_78

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
I sverige
Hoj
Husaberg 650 -02
wolfpakk skrev:
2600059 Har faktiskt oxå funderat på det, verkar inte alls särskilt logiskt... men jag fick så mycket andra överaskningar som jag ägnat mig åt än spännaren.. ska kolla mer ingående vid tillfälle hur det kan ha blivit så!

Tycker verkligen du ska riva och kontrollera om du känner minsta tvivel, inget kul att märka problemen den håda vägen. Du får använda köksbordet :yoparty

Köksbordet skulle funka utmärkt med tanke på att jag är sjukskriven till 16 dec. kan iaf inte kicka nån 650 i vinter. Ska höra med sambon...
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
ola_sandin skrev:
2599990 Det är normalt att veven går att jucka i sidled, där det inte får glappa är upp och ned. Brukar vara lite klurigt att avgöra, men om glappet är såpass stort så att det känns så borde det banka eller mala när motorn är igång. Om du är osäker så ta veven till någon mekaniker..eller så byter du i förebyggande syfte när ändå grejerna är nedplockade.

okej, lite blandade åsikter om hur den ska "glappa" alltså.. vi kanske missförstår varandra på nåt sätt.. kan försöka fixa bilder på när jag kollar den så ser ni om jag gör rätt eller på vilket sätt den glappar.
 

Carlsson_78

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
I sverige
Hoj
Husaberg 650 -02
RaceMe skrev:
2600066 Om den är för lång så har den sträckt sig, om den inte var för lång från början/till annan modell. Annars är det något riktigt konstigt/ovanligt som har hänt. Har inte hört om detta problem förut. Men kan höra med killarna på Husaberg. Ska dit i morgon anyway i andra ärenden.

Vore bussigt om du kunde höra lite. Djävligt skumt är det. Den har ätit i blocket där spännaren trycker på kedjan.

Bytte detta förra vintern efter att övre kamdrevet nästan skramlat loss, hålen var ovala i drevet så det blev nytt allting. Antagligen nån klåpare innan som inte använt loctite eller nåt. Bytte då övre drevet, kedja spännare och släpa.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vevstakens glapp mäter du upp med bladmått och jämför med verkstadshandbokens värden. Det ska vara ett litet glapp i sidled

Aluspånen kommer kanske från kolven?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ljunghusen skrev:
2600204
Aluspånen kommer kanske från kolven?

Kolven ger ifrån sig aluspåner om något av nedan har hänt. Annars inte.


Det vanligaste som ger sig i vevregionen är

1. Ramlager i första hand om det är sfäriska kullager. Rullager håller längre. Men lever ett hårt liv på en 650. 450 är lite snällare mot allt i motorn.

2. I andra hand vevstakslager.

Resten är jämförelsevis outslitligt.

Det går fort när härdningen har släppt. Det rör sig om minuter i värsta fall innan det börjar ta med sig kolv, foder, vevstakslager, vevstaken går av och ett ras för runt 25-30 tusen är ett faktum. Brukar löna sig att köpa ny motor då. Så hör ni nya ljud som ni inte känner igen, stäng av och riv.

Nu får ni klara er själva med teorier. Lämnar denna tråd, för nu ska jag sätta ihop en motor.

Kaffe och tävlings-stånkor över 50 timmar är inget att skämta om.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
RaceMe skrev:
2601599 Kolven ger ifrån sig aluspåner om något av nedan har hänt. Annars inte.


Det vanligaste som ger sig i vevregionen är

1. Ramlager i första hand om det är sfäriska kullager. Rullager håller längre. Men lever ett hårt liv på en 650. 450 är lite snällare mot allt i motorn.

2. I andra hand vevstakslager.

Resten är jämförelsevis outslitligt.

Det går fort när härdningen har släppt. Det rör sig om minuter i värsta fall innan det börjar ta med sig kolv, foder, vevstakslager, vevstaken går av och ett ras för runt 25-30 tusen är ett faktum. Brukar löna sig att köpa ny motor då. Så hör ni nya ljud som ni inte känner igen, stäng av och riv.

Nu får ni klara er själva med teorier. Lämnar denna tråd, för nu ska jag sätta ihop en motor.

Kaffe och tävlings-stånkor över 50 timmar är inget att skämta om.

Tack för dina teorier i den här tråden, du får väldigt gärna fortsätta med dom i dina kaffepauser eller när du tagit ett break från motorn din o behöver en dos data :) . Kan man se på en vevstake när härdningen släppt? Hur kan man bedöma skicket på den egentligen? Ser att en ny vevstake kostar ca 3900:- så man byter ju inte om man inte behöver...
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
wolfpakk skrev:
2602356 Tack för dina teorier i den här tråden, du får väldigt gärna fortsätta med dom i dina kaffepauser eller när du tagit ett break från motorn din o behöver en dos data :) . Kan man se på en vevstake när härdningen släppt? Hur kan man bedöma skicket på den egentligen? Ser att en ny vevstake kostar ca 3900:- så man byter ju inte om man inte behöver...




Tyvärr ser man inte förrän man delat veven om härdningen släppt. Men det syns direkt om man delar den. Och hörs med för den delen om nu motorn är igång. Det som kommer att hända är att motorn tuffar på en stund till om man vill. Och har sönder mera delar som är dyra. Typ cyl o kolv. :gnissla

3900.- :va

Du kan få köpa av mig ett kit. Stake, lager och tapp, ihopsatt och balanserat för 3500.-

Motorn är inte min, nu ska jag ta morgonkaffe. :yoparty
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
RaceMe skrev:
2602605 Tyvärr ser man inte förrän man delat veven om härdningen släppt. Men det syns direkt om man delar den. Och hörs med för den delen om nu motorn är igång. Det som kommer att hända är att motorn tuffar på en stund till om man vill. Och har sönder mera delar som är dyra. Typ cyl o kolv. :gnissla

3900.- :va

Du kan få köpa av mig ett kit. Stake, lager och tapp, ihopsatt och balanserat för 3500.-

Motorn är inte min, nu ska jag ta morgonkaffe. :yoparty


Idag lämnade jag in veven hos "becks motorslip" i sundsvall som håller på o trimmar o renoverar alla typer av motorer o dom skulle pressa isär veven till veckan så då får vi se om det är något fel på grejerna. Är det inte det så kan man ju vara nöjd o slippa köpa ny vevstake iaf, då sätter jag bara i nytt lager och sedan pressar dom ihop och riktar in det åt mig....
men visar det sig att något hänt så köper jag gärna ett kit av dig :)

Jag har även en vevstake hemma i "bra o ha lådan" som jag inte vet om den är riktig (troligen inte) men jag skickar upp en bild imorgon så kan någon kunnig avgöra :gnissla
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RaceMe skrev:
2601599 Kolven ger ifrån sig aluspåner om något av nedan har hänt. Annars inte.


Det vanligaste som ger sig i vevregionen är

1. Ramlager i första hand om det är sfäriska kullager. Rullager håller längre. Men lever ett hårt liv på en 650. 450 är lite snällare mot allt i motorn.

2. I andra hand vevstakslager.

Resten är jämförelsevis outslitligt.

Det går fort när härdningen har släppt. Det rör sig om minuter i värsta fall innan det börjar ta med sig kolv, foder, vevstakslager, vevstaken går av och ett ras för runt 25-30 tusen är ett faktum. Brukar löna sig att köpa ny motor då. Så hör ni nya ljud som ni inte känner igen, stäng av och riv.

Nu får ni klara er själva med teorier. Lämnar denna tråd, för nu ska jag sätta ihop en motor.

Kaffe och tävlings-stånkor över 50 timmar är inget att skämta om.


När kolv/cyl har slitits ner endel och kolvspelet är stort, DÅ kan det börja spåna riktigt ordentligt om kolven
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ljunghusen skrev:
2604517 När kolv/cyl har slitits ner endel och kolvspelet är stort, DÅ kan det börja spåna riktigt ordentligt om kolven

Håller inte med. Men vill inte påstå att du har fel. Jag har ju inte hållit på med motorer så länge. Om man inte räknar med mina moppar, då blir det några år till. Den första hade jag 1977. En Mustang Cross Special. :D

Den som tror han kan allt är dum. Så jag utbyter mer än gärna erfarenheter. För jag är långt ifrån fullärd. Men ändå. Detta leder til följdfråga: Varför blir cyl o kolv nerslitet med stort spel då? Så kolven börjar släppa ifrån sig material?

wolfpakk skrev:
2604200 Idag lämnade jag in veven hos "becks motorslip" i sundsvall som håller på o trimmar o renoverar alla typer av motorer o dom skulle pressa isär veven till veckan så då får vi se om det är något fel på grejerna. Är det inte det så kan man ju vara nöjd o slippa köpa ny vevstake iaf, då sätter jag bara i nytt lager och sedan pressar dom ihop och riktar in det åt mig....
men visar det sig att något hänt så köper jag gärna ett kit av dig :)

Jag har även en vevstake hemma i "bra o ha lådan" som jag inte vet om den är riktig (troligen inte) men jag skickar upp en bild imorgon så kan någon kunnig avgöra :gnissla


Ska bli spännande att se. Ta med vevstaken dit istället så får dom titta och mäta på den. Det är inte mycket till hjälp att lägga en bild här. Men kan vara kul att titta på anyway.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top