Husabergrenovering startad!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
philsson skrev:
2608420 Då är det ju tur att du upptäckte det innan lagrerna rasade. Måste själv byta kolv och vipparmar till nästa sesong. Har även ett problem med växellådan som jag måste lösa.

Min hoj gick bra och visade inga tecken på renoveringsbehov men jag valde att kolla ändå för att slippa dyra ras (jag visste inte hur många timmar hojen gått innan jag köpte den). Mina lager var nog ungefär precis så slut dom kan vara utan att orsaka ras.... Det låter inte vackert när man snurrar dom kan jag lova.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Nu har man skrivit ihop en rejäl inköpslista vill jag lova, hoppas man fått med allt och att det inte dyker upp några större kostnader än vad jag räknar med i nuläget... slutnotan för renoveringen ser ut att precis spräcka 10000:- sträcket om jag har tur och det visar sig att vevstaken är hel o riktig annars ca 3500:- till :näsblod Men det kostar att ligga på topp, och det kommer jag förhoppningsvis göra länge innan nästa så här omfattande renovering behöver göras (massa peppar, peppar ta i trä) :rolleyes:

2xROCKER ARM ROLLER CPL. RACING 59036061090 (vipparmsrullar) 235,89 SEK
2x BALL BEARING 6201 0625062014 (kamlager) 68,49 SEK
CONNECTING ROD BEARING 01- 21015201 (vevstakslager) 316,71 SEK
BALL BEARING 6905 J1LLUC3 0625069050 (balansaxel)195,90 SEK
BALL BEARING 6806 C3 0625068060 148,71 SEK
BALL BEARING 6205 C3 NTN 0625062054 79,51 SEK
2x BALL BEARING 6203 JR C3 0625062034 57,60 SEK
BALL BEARING SPEC.B.B.SKF 6201 0625062013 (vattenpump) 171,95 SEk
CYL.ROLL BEARING NJ205 49030023000 (drevaxel) 360,77 SEK
2x CYL.ROLLBEAR.NJ206ECP/C3HVC058 80030019000 514,64 SEK





SHAFT SEAL RING 30X52X7 17,84 SEK
SH.SEAL RING 30X42X7 BAU2SLX2 076030427 36,28 SEK
SHAF.SEAL RING 25X40X7 BAUM3SL 0760254071 113,75 SEK
0-RING 1x4x6 0770040010 3,95 SEK
2x OIL FILTER LONG 58038005100 60,83 SEK
MEMBRANE 03 80030003051 7,79 SEK
SHAFT SEAL RING 12 X 22 X 7 B 0760122270 14,85 SEK

CYLINDER LINER 100MM 650 03 82030005000 2 715,70 SEK
3x O-RING 34030501 (till cylindern) 48,01 SEK
PISTON CPL. 100MM 550/650 01- 20024601 3 583,58 SEK (nisses-mc 1800sek)

2x WOODRUFF KEY DIN6888-3X5X13 0888030050 3,84 SEK
2x WOODRUFF KEY 5X6,5 HARDED 6946005 7,19 SEK
TIMING CHAIN G67BW 70L 03 81036013000 387,36 SEK
TIMING CHAIN TENSIONER 03 20032901 75,91 SEK
O-RING 126,76x1,78 NBR 03 80030040000 (ignition cover) 9,46 SEK
ENGAGMENT SLEDGE 03 80033060000 (till kickaxeln) 35,56 SEK
2xFLAT HEAD SCREW DIN0965-M 5X10 0965050103 (kickaxeln) 1,20 SEK

~8530:- + 1000 för pressning och riktning av vevparti. sen tillkommer lite för att tillverka distanser för borttagning av balansvikten. Eventuellet ny vevstake 3500:--

om nån kommer på nåt som saknas så hojta till då! mycket möjligt att jag missat något...

OBS OBS OBS OBS OBS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om någon har grejer över som vill sälja till bättre pris än vad jag skakat fram så skicka gärna PM!!!!! Helst den här veckan för sen drar jag iväg beställning!
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Hörredu ta och ring engine hardware och hör ifall dom har någon komplett lagersats till salu, det har dom haft förr iaf.

Förresten, en distans för att ersätta balansaxeln kan du göra av innerringen till ett av dina gammla ramlager, bara svarva ner till rätt bredd.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Hsb-Chrille skrev:
2612923 Hörredu ta och ring engine hardware och hör ifall dom har någon komplett lagersats till salu, det har dom haft förr iaf.

Förresten, en distans för att ersätta balansaxeln kan du göra av innerringen till ett av dina gammla ramlager, bara svarva ner till rätt bredd.

Bra tips! email skickat till engine hardware så vi får se om priserna.. Jag ringde till momentum och fick priser av dom och de var ca 20-40% dyrare på alla lager än karlströms motor.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
wolfpakk skrev:
2613006 Bra tips! email skickat till engine hardware så vi får se om priserna.. Jag ringde till momentum och fick priser av dom och de var ca 20-40% dyrare på alla lager än karlströms motor.
Själv köpte jag komplett lagersats av enginehardware för 1900kr. Då allt utom vevlager och rullarna till vipparmarna.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Liten uppdatering:

Var idag till verkstan som skulle pressa isär o kolla vevstaken, det hade dom gjort nu och det såg bra ut, inga slitage eller liknande :tummenupp Han tyckte att det glappade lite i lilländan och det kunde bero på att det ska vara lite glapp eller att bussningen där är dålig eller att kolvbulten är sliten.. Men jag byter bussningen i varje fall och ny kolv blir det ju!
Så nu är det bara att vänta på nytt vevlager så smackar han ihop o balanserar. Kunde även hjälpa till med att svarva ner gamla ringen till ramlagret som ska agera ersättare för balansvikten... Skönt när grejerna kommer så man får bygga ihop motorn igen :)
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
wolfpakk skrev:
2616126 Liten uppdatering:

Var idag till verkstan som skulle pressa isär o kolla vevstaken, det hade dom gjort nu och det såg bra ut, inga slitage eller liknande :tummenupp Han tyckte att det glappade lite i lilländan och det kunde bero på att det ska vara lite glapp eller att bussningen där är dålig eller att kolvbulten är sliten.. Men jag byter bussningen i varje fall och ny kolv blir det ju!
Så nu är det bara att vänta på nytt vevlager så smackar han ihop o balanserar. Kunde även hjälpa till med att svarva ner gamla ringen till ramlagret som ska agera ersättare för balansvikten... Skönt när grejerna kommer så man får bygga ihop motorn igen :)

Nej du ska inte känna nåt (radiellt) glapp i lilländan, så nu vet du det.

Förresten distansen skall sitta 0,7 mm "ut från veven" sas (mät med bladmått), bara så du tänker på det och inte trycker in den så långt det går.

Håll oss uppdaterade om hur det fortlöper :)
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Hsb-Chrille skrev:
2619144 Nej du ska inte känna nåt (radiellt) glapp i lilländan, så nu vet du det.

Förresten distansen skall sitta 0,7 mm "ut från veven" sas (mät med bladmått), bara så du tänker på det och inte trycker in den så långt det går.

Håll oss uppdaterade om hur det fortlöper :)

Aha perfekt, slipper man fundera mer på glappet då :)

Okej, var nog tur du sa det isåfall, hade garanterat tryckt det ända emot annars. Jag kan inte hitta någon sån info i servicemanualen men kommer verkligen distansen att sitta kvar på 0,7? behövs inget shims där isåfall?

just det angående shims, vad är det för artikelnummer på dom.. kan ej hitta!?

klart jag håller er uppdaterade, ända tills provkörningen är avklarad :D
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
wolfpakk skrev:
2619202 Aha perfekt, slipper man fundera mer på glappet då :)

Okej, var nog tur du sa det isåfall, hade garanterat tryckt det ända emot annars. Jag kan inte hitta någon sån info i servicemanualen men kommer verkligen distansen att sitta kvar på 0,7? behövs inget shims där isåfall?

just det angående shims, vad är det för artikelnummer på dom.. kan ej hitta!?

klart jag håller er uppdaterade, ända tills provkörningen är avklarad :D

Nej det kanske inte spelar nån roll förresten, gjorde en liten tankevurpa där bara..
Du ska väl inte ha några shims?
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Hsb-Chrille skrev:
2619221 Nej det kanske inte spelar nån roll förresten, gjorde en liten tankevurpa där bara..
Du ska väl inte ha några shims?
Okej, då trycker jag den ända emot då! Jag tänkte beställa lite shims när jag ändå ska handla så mycket.. utifall att axialspelet är för stort är det jobbigt o beställa då o måsta vänta.. eller brukar det aldrig behövas? Det satt inga när jag plockade isär iofs

En annan fundering jag har är när jag ska byta rullarna till vipparmarna, vilket är det bästa sättet att byta på? Vilka verktyg behöver jag?
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
wolfpakk skrev:
2619232 Okej, då trycker jag den ända emot då! Jag tänkte beställa lite shims när jag ändå ska handla så mycket.. utifall att axialspelet är för stort är det jobbigt o beställa då o måsta vänta.. eller brukar det aldrig behövas? Det satt inga när jag plockade isär iofs

En annan fundering jag har är när jag ska byta rullarna till vipparmarna, vilket är det bästa sättet att byta på? Vilka verktyg behöver jag?

Nej axialspelet avgörs av hur bred distansen är, så gör du den i rätt bredd behövs inga shims.
Hmm ja jag brukar använda en hylsa i lämplig stolek, typ 10 mm kanske, kommer inte ihåg. Samt en pinne (dorn el. dyl.) i lämplig storlek att knacka ut axeln med. var försiktig bara så du inte förstör vippan.
En kedjebrytare kanske funkar förresten? :confused:
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
wolfpakk skrev:
2619232 Okej, då trycker jag den ända emot då! Jag tänkte beställa lite shims när jag ändå ska handla så mycket.. utifall att axialspelet är för stort är det jobbigt o beställa då o måsta vänta.. eller brukar det aldrig behövas? Det satt inga när jag plockade isär iofs

En annan fundering jag har är när jag ska byta rullarna till vipparmarna, vilket är det bästa sättet att byta på? Vilka verktyg behöver jag?

Går Rullar med nålar och tapp att köpa lösa nuförtiden?? Tror tyvärr inte det, men någon kan ju ha kvar.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
RaceMe skrev:
2619572 Går Rullar med nålar och tapp att köpa lösa nuförtiden?? Tror tyvärr inte det, men någon kan ju ha kvar.

Jag har beställt rullarna från karlströms motor, har iofs inte fått paketet än men det står att dom har 5st i lager

art.nr 59036061090 ROCKER ARM ROLLER CPL. RACING 235,89 SEK
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Nu har alla grejer kommit till hojen iaf :) Blir till o börja bygga ihop den lite smått nudå, kanske man till o med hinner provköra innan snön kommer.. Men det beror ju på när vevpartiet blir klart oxå. Ska lämna vevlagret o bussningen till dom grabbarna imorgon o hoppas det går undan
 

Bifogat

  • DSC00330.jpg
    DSC00330.jpg
    121.4 KB · Visningar: 131

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
wolfpakk skrev:
2633089 Nu har alla grejer kommit till hojen iaf :) Blir till o börja bygga ihop den lite smått nudå, kanske man till o med hinner provköra innan snön kommer.. Men det beror ju på när vevpartiet blir klart oxå. Ska lämna vevlagret o bussningen till dom grabbarna imorgon o hoppas det går undan
harligt att det gar bra. Och alltid kul att fa hem de nya delarna. Du kommer kanna dig som en ny manniska nar du monterat ihop allting sen och aker ut med allt i basta skick. :tummenupp
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
philsson skrev:
2633119 harligt att det gar bra. Och alltid kul att fa hem de nya delarna. Du kommer kanna dig som en ny manniska nar du monterat ihop allting sen och aker ut med allt i basta skick. :tummenupp
Hehe japp, man kommer verkligen att sköta om "henne" som ett litet barn o känna sig båda riktigt nöjd o kanske en smula stolt med när allt är på plats o man får lyfta framhjulet :yoparty

tuffe87 skrev:
2633148 Vad blev slutnotan för alla delarna?
Och hur mycket ville firman ha för att balansera vev?
blev ganska dyrt, strax över 8000:- i delar. Verkstan snackade nåt om 700:- + moms för att byta vevlagret o rikta det.. då var inte nersvarvningen av gamla lagret som ska ersätta balansvikten medräknad så blir väl några hundringar till kanske... går garanterat att hitta billigare men jag litar på dom o vet att dom gör ett bra jobb så... Samtidigt som det blev dyrt så kan jag börja köra till våren med noll på timräknarn så händer inget oförutsätt så klarar jag mig ganska länge tills nästa klyvning :)
 
Last edited:

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Har knackat i alla lager i båda blocken nu o lämnat vevlager o bussning till firman som skulle fixa det, men jag räknar inte med att få igen veven förren kanske slutet på nästa vecka...
Provmonterade även växellådan idag o den växlar o går finfint.. ett problem som jag har är att det är omöjligt att hitta friläge när man har motorn igång men inte när den är avstängd.
Hur justerar jag det egentligen?? :va

Fan, var helt säker att jag hade -03 vipparmar i den (fick dom gamla vipporna med) men när jag provade montera nya rullar idag så var den nya axeln större så jag antar att det är -02 vippor då? Är väldigt osugen på att lägga ut 2000:- till på nya vipparmar så jag tror jag skickar tillbaka dom här o beställer till -02 istället. Får väl helt enkelt byta armarna nästa gång det blir dags istället... :huvet
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
wolfpakk skrev:
2636611 Har knackat i alla lager i båda blocken nu o lämnat vevlager o bussning till firman som skulle fixa det, men jag räknar inte med att få igen veven förren kanske slutet på nästa vecka...
Provmonterade även växellådan idag o den växlar o går finfint.. ett problem som jag har är att det är omöjligt att hitta friläge när man har motorn igång men inte när den är avstängd.
Hur justerar jag det egentligen?? :va

Fan, var helt säker att jag hade -03 vipparmar i den (fick dom gamla vipporna med) men när jag provade montera nya rullar idag så var den nya axeln större så jag antar att det är -02 vippor då? Är väldigt osugen på att lägga ut 2000:- till på nya vipparmar så jag tror jag skickar tillbaka dom här o beställer till -02 istället. Får väl helt enkelt byta armarna nästa gång det blir dags istället... :huvet
Forstar inte hur du menar med motorn igang och inte igang om du inte har startat hojen?. Tycker sjalv ocksa det ar lite svart att hitta frilaget pa tjarnan dar men ett tips ar att vaxla ner alla vaxlar och lagga dit den i laget du vet den ar pa 1an. Sen funkar allt som det skall. Provvaxla givetvis innan du satter dit transmissionskapan. :tummenupp

Trakigt gallande vipparmsrullarna dar :( Hur ofta ar vipparmsbytet? mina har gatt 50h nu, har inte riktigt kikat pa om de koptes in 03ans eller om de var de gamla. Ar de de gamla sa ar det ju dags for lagerbyte dar ocksa nu. :tungan
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
wolfpakk skrev:
2636611 ett problem som jag har är att det är omöjligt att hitta friläge när man har motorn igång men inte när den är avstängd.
Hur justerar jag det egentligen?? :va


Mät hur högt slavcyl lyfter locket på kopplingskorgen. Två mm bör den lyfta, om den gör det, byt stålskivor i kopplingskorgen.

Om inte, sök felet mellan slavcyl och kopplingshanden.

wolfpakk skrev:
2636611 Fan, var helt säker att jag hade -03 vipparmar i den (fick dom gamla vipporna med)

03ans rullar har en lite brantare fasning på ändarna, det är lätt att se skillnad.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top