Husabergrenovering startad!

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
RaceMe skrev:
2682667 Kamdrevets 2 skruvar ska gå i en mot toppen 90 grader rät linje, rakt igenom kamaxeln. Hamnar den en kugg fel syns det direkt. Titta lite på nockarna med, så får man mycket hjälp där. Tidigare modeller har ingen märkning. Det behövs inte då det är så tydligt ändå. Gäller bara att veta vad man ska referera till. Och nu vet du.

Tack, började greja idag igen och provade med 1 kugg fel åt varje håll från vad jag trodde var korrekt kugge. Du har helt rätt, syns direkt att det är rätt läge nu! håller på att brottas med att nita kedjan nu med mitt hemmaförbättrade clasohlson-kedjebrytare :tummenupp
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
så här ser min hoj ut nu
 

Bifogat

  • DSC00032.JPG
    DSC00032.JPG
    128.6 KB · Visningar: 90
  • DSC00033.JPG
    DSC00033.JPG
    128.4 KB · Visningar: 101

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Här är lite bilder från senaste mekket, som ni ser så börjar det ju bli färdigt snart :tuttar det mesta har flytit på förvånansvärt bra hittils iaf (peppar peppar) måste beställa en grej till kamkedjesträckaren och ett luftfilter som jag hoppas att jag får snabbt hehe

En grej som jag fortfarande inte bestämt är om jag ska ha med startmotorn o dess kugghjul. Hur gör jag med hålen o lagren om jag tar bort, fylla med packningslim?? Har ett täcklock för själva startmortorn.

Gott nytt år!
 

Bifogat

  • DSC00515.jpg
    DSC00515.jpg
    120.1 KB · Visningar: 77
  • DSC00517.jpg
    DSC00517.jpg
    120.1 KB · Visningar: 77
  • DSC00518.jpg
    DSC00518.jpg
    106.2 KB · Visningar: 79
  • DSC00520.jpg
    DSC00520.jpg
    104.3 KB · Visningar: 112
  • DSC00524.jpg
    DSC00524.jpg
    104.9 KB · Visningar: 93
  • DSC00525.jpg
    DSC00525.jpg
    113.6 KB · Visningar: 110
Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Tar du bort startmotorn och dreven så ta gärna bort dekompressionskläppen som sitter på kamdrevet för ytterligare lite krut i maskineriet. :tummenupp
Jag slog/bröt/högg själv sönder nållagrena (dom gick inte att få ut hela) till startmotordreven och plockade väck dom helt. Tror inte du ska lämna dom som dom är iaf då nålarna säkert kan lossna om man har otur. :näsblod
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Nu har jag en fråga igen, har säkert monterat dit kickaxeln 3-4 gånger o tagit bort för att det har känts som att den inte är monterad riktigt (säkert hjärnspöken) :gnissla men jag vill ändå att nån som vet bättre kollar på bilden o kan säga om det är den korrekta monteringen av fjädern o axeln. För att röra till det ännu mer så om man tittar på "Parts manual" typ 2004 så ser det ut som om fjädern ska monteras åt andra hållet... men det är väl fel?
 

Bifogat

  • DSC00526.jpg
    DSC00526.jpg
    103 KB · Visningar: 77

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fjädern ser ut att sitta rätt.Kroka i fjädern i blocket först och vrid axeln med kicken tills du kan trycka in den i rätt läge.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nu har jag en fråga igen, har säkert monterat dit kickaxeln 3-4 gånger o tagit bort för att det har känts som att den inte är monterad riktigt (säkert hjärnspöken) :gnissla men jag vill ändå att nån som vet bättre kollar på bilden o kan säga om det är den korrekta monteringen av fjädern o axeln. För att röra till det ännu mer så om man tittar på "Parts manual" typ 2004 så ser det ut som om fjädern ska monteras åt andra hållet... men det är väl fel?

Jag tycker det ser ut att vara i sin ordning. Det du får göra är att spänna fjädern när du väl hakar i den så att du får ner dendär lilla fjäderbelastade lilla saken i ett spår. När du gjort detta så kommer kickaxeln ligga lite snett med tryck på fjädern och det är då viktigt att den "lilla saken" i spåret inte klickar ur sig. Jag la motorn på sida så att den inte skulle åka ur för gör den det så får du montera ner kopplingen och allt det igen för att komma åt. Ang att vinkeln blir lite CP på axeln är OK, det rätar sig när du trär på kåpan och drar åt. Men som sagt, se till att du spänner fjädern och hittar läget för klacken och att den sitter kvar där efter du dragit dit transmissionskåpan. :tummenupp Du märker om det gick vägen genom att se om kickmekanismen funkade som den skulle. :tummenupp
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Nu är det alldeles snart dags för provstart! Fan vad skönt att ha fått ihop den igen och bara att hålla tummarna för att den går som den ska och inte har några konstiga ljud för sig :gnissla
Har ett par grejer jag skulle haft hjälp med innan.

1. Ska man/kan man lufta kylsystemet?

2. Får ej ur luften ur kopplingen, har provat att trycka med spruta nerifrån men det funkar ej, rinner typupp genom gängorna hur jag än gör. Uppifrån går inte heller för det kommer in luft ändå slangen på nåt vis.

3. Vad ska jag tänka på nu när allt är nytt? extra skvätt olja i? Köra lugnt första timmarna? Nåt särskilt?

Det börjar närma sig :yoparty
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu är det alldeles snart dags för provstart! Fan vad skönt att ha fått ihop den igen och bara att hålla tummarna för att den går som den ska och inte har några konstiga ljud för sig :gnissla
Har ett par grejer jag skulle haft hjälp med innan.

1. Ska man/kan man lufta kylsystemet?

2. Får ej ur luften ur kopplingen, har provat att trycka med spruta nerifrån men det funkar ej, rinner typupp genom gängorna hur jag än gör. Uppifrån går inte heller för det kommer in luft ändå slangen på nåt vis.

3. Vad ska jag tänka på nu när allt är nytt? extra skvätt olja i? Köra lugnt första timmarna? Nåt särskilt?

Det börjar närma sig :yoparty
Lägg ikull hojjen åt höger för att får ur luft ur kylsystemet.Kommer det olja vid gängorna på luftskruven?Då kanske du öppnat den för mycket,det räcker med typ ett halvt varv.Och ha locket öppet uppe vid huvudcylindern när du trycker i oljan.Jag brukar hälla i mineralolja till inkörningen.Varmkör ordentligt och kör som vanligt sedan.Och byt olja efter någon timme.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag bytte olja efter en kvart. Det behövdes kan jag säga då filtret var fullt med tuggad pasta. Annars såg oljan fin ut. Kanske räcker med att rengöra filtret några ggr den första gångtimman om man vill vara helt säker. Då ser du även om du får några spån osv. I mitt fall väldigt bra då jag inte hade bottnat ett av kamdreven riktigt och fick spån direkt. Han inte gå många min innan jag fixade till det.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Lägg ikull hojjen åt höger för att får ur luft ur kylsystemet.Kommer det olja vid gängorna på luftskruven?Då kanske du öppnat den för mycket,det räcker med typ ett halvt varv.Och ha locket öppet uppe vid huvudcylindern när du trycker i oljan.Jag brukar hälla i mineralolja till inkörningen.Varmkör ordentligt och kör som vanligt sedan.Och byt olja efter någon timme.

Jag öppnar väldigt lite, kanske är skruven som är sliten för jag upplever att den glappar lite oxå, ett varv gängtejp kanske kan vara något!?

Tack för tipset om att luta hojen!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag öppnar väldigt lite, kanske är skruven som är sliten för jag upplever att den glappar lite oxå, ett varv gängtejp kanske kan vara något!?

Tack för tipset om att luta hojen!

Vet inte om den lilla skruven med kopparbricka precis till höger om tändstiftet fanns på 02orna, annars är det bara att lossa lite på den och sen hälla tills det rinner ut där. Och sen kolla efter ett litet tag såklart om nivån är rätt.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Här är lite bilder från senaste mekket, som ni ser så börjar det ju bli färdigt snart :tuttar det mesta har flytit på förvånansvärt bra hittils iaf (peppar peppar) måste beställa en grej till kamkedjesträckaren och ett luftfilter som jag hoppas att jag får snabbt hehe

En grej som jag fortfarande inte bestämt är om jag ska ha med startmotorn o dess kugghjul. Hur gör jag med hålen o lagren om jag tar bort, fylla med packningslim?? Har ett täcklock för själva startmortorn.

Gott nytt år!

Fyll hålen med montage lim, polyuretan, typ sikaflex 223 alt bostic uretan, så finns det ingen risk att rullarna mot förmodan kan komma ut.
Vi har inte sett det problemet så ofta.

Hlsn
Thomas
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Var på macken o införskaffade lite gängtejp o ner i garaget o drog på några varv, sen gick det finfint o pressa i oljan så nu är kopplingen som den ska igen :)
Lyckades faktiskt starta hojen idag oxå, den puttrade på en 10-15 sek på tomgång sen dog den.. Startade igen och den dog när jag rörde gasen. Sen tände den några gånger när jag kickade men nu vill den inte alls mer.. Ska tillägga att jag höll väl inte på så där jättelänge... man blir ju ganska slut efter en stund..

Ska försöka igen imorgon...
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Var på macken o införskaffade lite gängtejp o ner i garaget o drog på några varv, sen gick det finfint o pressa i oljan så nu är kopplingen som den ska igen :)
Lyckades faktiskt starta hojen idag oxå, den puttrade på en 10-15 sek på tomgång sen dog den.. Startade igen och den dog när jag rörde gasen. Sen tände den några gånger när jag kickade men nu vill den inte alls mer.. Ska tillägga att jag höll väl inte på så där jättelänge... man blir ju ganska slut efter en stund..

Ska försöka igen imorgon...

Låter som du har vatten i lågfartsdelen. (Man kan bli lätt stressad då, det är inte alls kul tycker vissa som tvättar den och utan provstart ska köra tidskval dagen efter i SM sammanhang. Du vet vem du är :D ). Har du tvättat den?

Töm förgasare och prova igen. Kan hjälpa.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag har hört att det kan vara så som RaceMe säger :huvet















Fast jag vill tillägga att det var ett gigantiskt jubelfucko deluxe GL med extra gurkmajjo som fyllde förgasaren med vatten och inte jag :censored :6surkart
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Låter som du har vatten i lågfartsdelen. (Man kan bli lätt stressad då, det är inte alls kul tycker vissa som tvättar den och utan provstart ska köra tidskval dagen efter i SM sammanhang. Du vet vem du är :D ). Har du tvättat den?

Töm förgasare och prova igen. Kan hjälpa.

Nej jag har inte tvättat den innan jag rev, har bara tagit bort den i samband med renoveringen. Får väl göra några nya startförsök imorgon och se om det går bättre :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top