RaceMe skrev:2604700Håller inte med. Men vill inte påstå att du har fel. Jag har ju inte hållit på med motorer så länge. Om man inte räknar med mina moppar, då blir det några år till. Den första hade jag 1977. En Mustang Cross Special.
Den som tror han kan allt är dum. Så jag utbyter mer än gärna erfarenheter. För jag är långt ifrån fullärd. Men ändå. Detta leder til följdfråga: Varför blir cyl o kolv nerslitet med stort spel då? Så kolven börjar släppa ifrån sig material?
Ska bli spännande att se. Ta med vevstaken dit istället så får dom titta och mäta på den. Det är inte mycket till hjälp att lägga en bild här. Men kan vara kul att titta på anyway.
I princip allt jag säger grundar jag på mina egna erfarenheter, och även här. Jag märkte i min egen cykel att det började flaga aluminium som satan. Normalt sett hade jag nästan inget spån. Kolvspelet var då STORT (15/100mm!)Efter kolvbyte (obs bara kolvbyte, inget annat), så kom det inte en flaga igen...Eller så var kolven gammal att materialet börjat släppa, vad vet jag