Husabergrenovering startad!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RaceMe skrev:
2604700 Håller inte med. Men vill inte påstå att du har fel. Jag har ju inte hållit på med motorer så länge. Om man inte räknar med mina moppar, då blir det några år till. Den första hade jag 1977. En Mustang Cross Special. :D

Den som tror han kan allt är dum. Så jag utbyter mer än gärna erfarenheter. För jag är långt ifrån fullärd. Men ändå. Detta leder til följdfråga: Varför blir cyl o kolv nerslitet med stort spel då? Så kolven börjar släppa ifrån sig material?




Ska bli spännande att se. Ta med vevstaken dit istället så får dom titta och mäta på den. Det är inte mycket till hjälp att lägga en bild här. Men kan vara kul att titta på anyway.

I princip allt jag säger grundar jag på mina egna erfarenheter, och även här. Jag märkte i min egen cykel att det började flaga aluminium som satan. Normalt sett hade jag nästan inget spån. Kolvspelet var då STORT (15/100mm!)Efter kolvbyte (obs bara kolvbyte, inget annat), så kom det inte en flaga igen...Eller så var kolven gammal att materialet börjat släppa, vad vet jag
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Här kommer lite bilder på min vevstake som utlovat.. OBS! Inte den här som satt på hojen nu. Det står nummer "164" på den, är det något särskilt med det numret eller? Stod 140 på vevstaken som jag lämnade iväg till firman!

EDIT: Om ni tittar på sista bilden så ser man tydligt att inte hålet är helt centrerat... Eller kan det vara matrialet runt omkring som inte är jämnt?
 

Bifogat

  • DSC00314.jpg
    DSC00314.jpg
    118.1 KB · Visningar: 89
  • DSC00316.jpg
    DSC00316.jpg
    138.7 KB · Visningar: 60
  • DSC00319.jpg
    DSC00319.jpg
    129.3 KB · Visningar: 112
  • DSC00321.jpg
    DSC00321.jpg
    75.3 KB · Visningar: 80
  • DSC00326.jpg
    DSC00326.jpg
    69.6 KB · Visningar: 84
  • DSC00327.jpg
    DSC00327.jpg
    131.5 KB · Visningar: 122
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag kan verkligen inte dedär men det var ändå lite dåliga bilder. :näsblod
Hur är det med märken i vevstaken? Går det ens att polera bort utan att komma ifrån toleranserna? :va
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
philsson skrev:
2605352 Jag kan verkligen inte dedär men det var ändå lite dåliga bilder. :näsblod
Hur är det med märken i vevstaken? Går det ens att polera bort utan att komma ifrån toleranserna? :va
Vilket vill du ha bättre bilder på? där lagret ska sitta eller kanten utanpå som ligger an mot själva veven?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
2605352 Jag kan verkligen inte dedär men det var ändå lite dåliga bilder. :näsblod
Hur är det med märken i vevstaken? Går det ens att polera bort utan att komma ifrån toleranserna? :va


Nej det är inget man gör.. Lagret brukar man inte ens kunna köpa löst. Iom att det är ett nållager oftast så ÄR ju storänden på staken en del av lagret
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ljunghusen skrev:
2605662 Nej det är inget man gör.. Lagret brukar man inte ens kunna köpa löst. Iom att det är ett nållager oftast så ÄR ju storänden på staken en del av lagret
till husan gick lagret att köpa löst, likaså tappen men för att köpa stake så fick man köpa allt i ett paket tillsammans med bussningen till kolvbulten. Dumt nog hade jag redan köpt lagret men jag lyckades byta in det vid köp av de andra grejorna.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
O shit. Första klassens skrot, inget att spara på. Det borde du se själv utan att fråga om det är något att ha. Den är ju totalt skuren. Det ser man ju utan att klicka upp förstoringar. Den som har kört med den har inte hört att det har låtit illa om motorn. Det där borde man känna i hojjen tom.

Angående sista bilden så kan det hända att bussningen i lilländen flyttar sig med resultat att smörjning till kolvbult upphör.

Nu ska jag ut och köra/träna lite.
 

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
RaceMe skrev:
2606200 O shit. Första klassens skrot, inget att spara på. Det borde du se själv utan att fråga om det är något att ha. Den är ju totalt skuren. Det ser man ju utan att klicka upp förstoringar. Den som har kört med den har inte hört att det har låtit illa om motorn. Det där borde man känna i hojjen tom.

Angående sista bilden så kan det hända att bussningen i lilländen flyttar sig med resultat att smörjning till kolvbult upphör.

Nu ska jag ut och köra/träna lite.

Hehe jo det är klart att jag egentligen förstod att det var skrot, ville ha lite synpunkter o kommentarer vad som kan ha hänt osv. Det här är faktiskt min första motorrenovering så man vill ju veta allt om allting. :rolleyes: Det känns som min hoj inte fått den omtanke den förtjänar från alla tidigare ägare.. Men det ska det bli ändring på nu iaf!
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Lånar tråden lite!
Ska lämna in min motor för renovering och ska därför plocka loss den från hojen för att lämna in den. Har aldrig gjort någe sådant innan och undrar lite hur lång tid det tar för en total nybörjare o göra det. Funderar på om jag ska försöka mig på det en vardagkväll elelr om ajg ska viga lördagen åt det...

Är även nyfiken på vad själv motorn väger när jag plockar av den.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
lilltryne skrev:
2607350 Lånar tråden lite!
Ska lämna in min motor för renovering och ska därför plocka loss den från hojen för att lämna in den. Har aldrig gjort någe sådant innan och undrar lite hur lång tid det tar för en total nybörjare o göra det. Funderar på om jag ska försöka mig på det en vardagkväll elelr om ajg ska viga lördagen åt det...

Är även nyfiken på vad själv motorn väger när jag plockar av den.


2 timmar bör du klara det på utan stress

Lyfta motorn ur ramen till bilen bör inte vara några större problem! Är kass på att uppskatta vikt men 30-35kg nånstans? Moderna 1cylmotorer tar man nästan under armen!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ljunghusen skrev:
2607385 2 timmar bör du klara det på utan stress

Lyfta motorn ur ramen till bilen bör inte vara några större problem! Är kass på att uppskatta vikt men 30-35kg nånstans? Moderna 1cylmotorer tar man nästan under armen!
Inte för viktens skull, framförallt inte en husamotor. Det "pilliga" är alla anslutningar. Dra loss alla kylarslangar, plocka bort kylaren, förgasaren, svänghjulskåpan kan du ta loss också så slipper du dra isär någon el. Tänk också på att det är hydralkoppling. Själv tycker jag det är smidigast att ta loss kopplingsannordningen från blocket för att på så vis slippa tömma systemet på olja och behöva lufta sen. Tänk bara på att inte koppla när du väl tagit loss det. Du måste även ha loss svingen för att kunna lyfta ur motorn då det är genomgående bult mellan ram, motor och sving. Sen är det inte mycket mer, det klarar du galant. 2 timmar låter som en bra uppskattning för första ggn. Lycka till! :tummenupp
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
lilltryne skrev:
2607350 Lånar tråden lite!
Ska lämna in min motor för renovering och ska därför plocka loss den från hojen för att lämna in den. Har aldrig gjort någe sådant innan och undrar lite hur lång tid det tar för en total nybörjare o göra det. Funderar på om jag ska försöka mig på det en vardagkväll elelr om ajg ska viga lördagen åt det...

Är även nyfiken på vad själv motorn väger när jag plockar av den.

På min satt svingaxeln hårt som fan och krävde en del bankande för att släppa, bortsett från det och en kärvande skruv till motorfästet fram så gick allt snabbt och lätt så det ska inte ta mer än två timmar även om man är ovan.

philsson skrev:
2607675Det "pilliga" är alla anslutningar. Dra loss alla kylarslangar, plocka bort kylaren, förgasaren, svänghjulskåpan kan du ta loss också så slipper du dra isär någon el.

Kylaren var ganska pillig att få bort faktiskt. Ett tag funderade jag på om det över huvud taget var möjligt....:D
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
erik skrev:
2607745 På min satt svingaxeln hårt som fan och krävde en del bankande för att släppa, bortsett från det och en kärvande skruv till motorfästet fram så gick allt snabbt och lätt så det ska inte ta mer än två timmar även om man är ovan.



Kylaren var ganska pillig att få bort faktiskt. Ett tag funderade jag på om det över huvud taget var möjligt....:D
Om svingaxeln var så hård att få loss :gnissla så kan det vara ide för dig att börja lossa på den emellanåt (som man skall) och smörja. Svinglager är inte billigt. :(

Ang kylaren. ush vilket pill, gäller att man lossar gummianslutningen till vevhusventilationen för att kunna lirka förbi det sista. Jag får tyvär ta loss kylaren vid varje ventiljustering, har inga verktyg som skulle göra något annat möjligt.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
philsson skrev:
2607909 Om svingaxeln var så hård att få loss :gnissla så kan det vara ide för dig att börja lossa på den emellanåt (som man skall) och smörja. Svinglager är inte billigt. :(

Ang kylaren. ush vilket pill, gäller att man lossar gummianslutningen till vevhusventilationen för att kunna lirka förbi det sista. Jag får tyvär ta loss kylaren vid varje ventiljustering, har inga verktyg som skulle göra något annat möjligt.

Motorn var nog ur ramen för första gången och därmed har nog aldrig svingen varit isär heller. Är svinglagren verkligen så dyra? Jag kollade på karlström och lager, packboxar, axel, mutter och ALLT annat som sitter där skulle tillsammans kosta under 1000:- tror jag.

En vanlig insexnyckel som är vinklad 90-grader, en blocknyckel och en smidig mejsel får du väl in utan att ta bort kylaren? Visst är det trångt men det går...
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Det mest bökiga när man plockar ur motorn själv är att dra ur svingaxeln. Det är lite lurigt om man inte har bra grejer att palla upp hojen med. Men är man två i detta moment är det nema problemas, då tar en hojen och den andra motorn. Och motorn orkar du själv bara man inte lyfter med böjd rygg! :gnissla
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
erik skrev:
2607984 Motorn var nog ur ramen för första gången och därmed har nog aldrig svingen varit isär heller. Är svinglagren verkligen så dyra? Jag kollade på karlström och lager, packboxar, axel, mutter och ALLT annat som sitter där skulle tillsammans kosta under 1000:- tror jag.

En vanlig insexnyckel som är vinklad 90-grader, en blocknyckel och en smidig mejsel får du väl in utan att ta bort kylaren? Visst är det trångt men det går...
För den som har 1000kr så är det väl inte så farligt men det är onödigt att sänka livslängden på grejorna i onödan. Står i manualen en viss intervall för smörjning av just svingbulten för att då komma åt alla lager där. Nu kör du ju bara motard och kanske inte utsätter svingen för lika mycket skit/fukt som det görs på ett endurospår eller på crossbana men du kanske tvättar hojen emellanåt och låter en del fukt springa in. Själv tycker jag det är värt en kvarts mek lite då och då för att få en bra mycket längre livslängd på svinglagrerna.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
philsson skrev:
2607909Svinglager är inte billigt. :(
Priset beror ju helt på hur vanliga dom är i andra fordon/maskiner och hur avancerade dom är. Fick ge 22 kr/st hos en kullagerfirma i Västerås till svingen på min gamla XR650-hink. :tummenupp
 
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
philsson skrev:
2608202 För den som har 1000kr så är det väl inte så farligt men det är onödigt att sänka livslängden på grejorna i onödan. Står i manualen en viss intervall för smörjning av just svingbulten för att då komma åt alla lager där. Nu kör du ju bara motard och kanske inte utsätter svingen för lika mycket skit/fukt som det görs på ett endurospår eller på crossbana men du kanske tvättar hojen emellanåt och låter en del fukt springa in. Själv tycker jag det är värt en kvarts mek lite då och då för att få en bra mycket längre livslängd på svinglagrerna.

Jag håller helt med, jag har bara kört 30 timmar med hojen men den har ju levt ett liv innan mig också. Nu har jag gjort en total motorrenovering i förebyggande syfte (och det var verkligen på tiden med tanke på vilket skick lagren var i...) och i samband med det blir det även en total genomgång av allt. Annars är min princp att göra löpande service under säsong och renovera under senhöst/vinter då det är för kallt för motard och det inte hunnit bli is än.

Förra vintern blev det inget eftersom jag köpte hojen på hösten och valde att åka istället för att renovera men från och med nu så lovar jag att sköta den.:D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
erik skrev:
2608259 Jag håller helt med, jag har bara kört 30 timmar med hojen men den har ju levt ett liv innan mig också. Nu har jag gjort en total motorrenovering i förebyggande syfte (och det var verkligen på tiden med tanke på vilket skick lagren var i...) och i samband med det blir det även en total genomgång av allt. Annars är min princp att göra löpande service under säsong och renovera under senhöst/vinter då det är för kallt för motard och det inte hunnit bli is än.

Förra vintern blev det inget eftersom jag köpte hojen på hösten och valde att åka istället för att renovera men från och med nu så lovar jag att sköta den.:D
Då är det ju tur att du upptäckte det innan lagrerna rasade. Måste själv byta kolv och vipparmar till nästa sesong. Har även ett problem med växellådan som jag måste lösa.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top