Husqvarna 701 kablar till belysning HJÄLP

husqvarnaman

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2023
Hoj
Husqvarna 701 SM 2021
Tjena allihopa. Har stött på problem. Tänkte sätta tillbaka original belysningen men förra ägaren har haft både baklampa och blinkers i en lampa. Alltså sitter alla kablar i en (se bild). Jag har inte original kabelkontakterna kvar. Hur ska jag lista ut vilken kabel som är till vad och vad ska jag köpa för kabelkontakter för att få ihop allt? Finns det sånna som passar så jag bara behöver sätta kabelkontakter på ena sidan?

Jag kan inget om sånt här och har googlat som en galning men kan inte lista ut vad jag först och främst ska köpa för kabelkontakter. Snälla hjälp en nybliven mc förare med tummen mitt i handen ❤️
 

Bifogat

  • IMG_20230914_143211.jpg
    IMG_20230914_143211.jpg
    2.2 MB · Visningar: 31
  • Screenshot_2023-09-14-20-50-51-56_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2023-09-14-20-50-51-56_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    1.3 MB · Visningar: 31

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har tyvärr inte koll såhär på rak arm. Men kan tipsa om att ta en multimeter och på så sätt ta reda på vilken kabel som gör vad.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Multimeter är överkurs om man saknar förkunskaper.

Testmejsel med lampa!
Sant. Bara för att jag vet hur en fungerar betyder inte att andra gör det.

KISS (Keep It Simple Stupid) är vägen att gå.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Som GuW skrev , börja med att inskaffa en testmejsel med inbyggd lampa alternativt ladda ner en servicemanual från nätet, där famgår vilken färgkombination som är till resp lampa.
Med testmejsel gäller följande:
Anslut testmejselns krokodilklämma till jord, slå på tändningen, anslut testmejseln till kontaktstift som leder bakåt, ta ett stift i taget och när testmejselns lampa lyser har du hittat baklampa/skyltbelysning.
Gör om samma sak och dutta på fotbroms alt handbroms samtidigt, när testmejseln reagerar på duttningen har du hittat bromsljuset.
Gör om samma sak nu med vänster blinkers påslagen, testlampan lyser när du hittar rätt stift och kvar har du nu endast höger blinkers kvar att hitta enligt ovanstående procedur.
Para nu ihop rätt sladd med sladd som kommer från baklyktan/blinkers och det är klart.
Skarvkontakter hittar du på bla Biltema till liten peng alternativt original till dyrare peng.
 

husqvarnaman

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2023
Hoj
Husqvarna 701 SM 2021
Som GuW skrev , börja med att inskaffa en testmejsel med inbyggd lampa alternativt ladda ner en servicemanual från nätet, där famgår vilken färgkombination som är till resp lampa.
Med testmejsel gäller följande:
Anslut testmejselns krokodilklämma till jord, slå på tändningen, anslut testmejseln till kontaktstift som leder bakåt, ta ett stift i taget och när testmejselns lampa lyser har du hittat baklampa/skyltbelysning.
Gör om samma sak och dutta på fotbroms alt handbroms samtidigt, när testmejseln reagerar på duttningen har du hittat bromsljuset.
Gör om samma sak nu med vänster blinkers påslagen, testlampan lyser när du hittar rätt stift och kvar har du nu endast höger blinkers kvar att hitta enligt ovanstående procedur.
Para nu ihop rätt sladd med sladd som kommer från baklyktan/blinkers och det är klart.
Skarvkontakter hittar du på bla Biltema till liten peng alternativt original till dyrare peng.
Hade du velat länka till lämplig skarvkontakt? Tack för allas tips och hjälp!
 

husqvarnaman

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2023
Hoj
Husqvarna 701 SM 2021
Som GuW skrev , börja med att inskaffa en testmejsel med inbyggd lampa alternativt ladda ner en servicemanual från nätet, där famgår vilken färgkombination som är till resp lampa.
Med testmejsel gäller följande:
Anslut testmejselns krokodilklämma till jord, slå på tändningen, anslut testmejseln till kontaktstift som leder bakåt, ta ett stift i taget och när testmejselns lampa lyser har du hittat baklampa/skyltbelysning.
Gör om samma sak och dutta på fotbroms alt handbroms samtidigt, när testmejseln reagerar på duttningen har du hittat bromsljuset.
Gör om samma sak nu med vänster blinkers påslagen, testlampan lyser när du hittar rätt stift och kvar har du nu endast höger blinkers kvar att hitta enligt ovanstående procedur.
Para nu ihop rätt sladd med sladd som kommer från baklyktan/blinkers och det är klart.
Skarvkontakter hittar du på bla Biltema till liten peng alternativt original till dyrare peng.
Jag kan fanemej inte hitta något om det i servicemanualen
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125

husqvarnaman

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2023
Hoj
Husqvarna 701 SM 2021

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Är det nummer 11 som jag skulle behöva isf?
Om det är kabeln/kontakterna som leder bak mot baklykta/blinkers så verkar det vara den.
Om det är kabelhärvan som leder mot batteriet hittar du den i denna länk
Då är det dyrt!
Alternativa kontakter är då att föredra
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag hänger inte riktigt med, ska allt, blinkers, bak och bromsljus anslutas i den svarta kontakten? I sånt fall borde väl motsvarande kontaktstycke som passar i kobtakten på hoj sitta kvar i lyktan du tar bort? Jag skulle i sånt fall skarva kablarna men antingen nån typ av kontakter om man vill ha möjligheten att byta i framtiden eller skarvhylsor. Tycker dock du borde ha tre kontakter, en till bak, bromsljus och sen två till blinkers.

Tycker kontakterna ser ut ganska samma som på Triumph kanske det går att hitta lösa kontakter man söker runt då jag vet att det sålts till Triumph, troligtvis kan man nog hitta dessa kontaktdon om man bara vet vad dom heter.

Att multimeter är svårt är ju en myt, ställer man i den på VDC så kan man mäta sig fram att man har spänning i hojen. En fördel med multimeter är att det är svårt att mäta så man tex kortsluter och bränner upp nåt, förmodligen är det svårt att elda upp nåt med en modern testmejseln men med äldre testmejslar kunde man göra dumheter.

Man får börja att söka respektive kabel till bakljus, bromsljus, höger och vänster blinkers som kommer ut från elsystemet till baklyktan. Svart kabel på multimetern till jord, tex motor, ram eller säkrast minus på batteriet. Sen får man slå på lysen, blinkers och bromsa en funktion i taget och mäta VDC och ta röd kabel på multimetern till respektive kabel för att se vilken kabel som går till vad. Om du inte ska använda den gamla lyktan kan du ju klippa av kablarna från den och mäta på respektive kabel för att se var dessa går sen skarvar du ihop kablarna med orginallyktans kablage.

Vet en formmedlem som i princip dragit om hela elsystemet på en hoj utan några förkunskaper efter det har han nog en hel del kunskaper om el för att själv göra enklare felsökningar. Detta är nog betydligt enklare än att montera voltregulator och batteri på en Honda?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top