Husqvarna 701 kablar till belysning HJÄLP

husqvarnaman

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2023
Tjena allihopa. Har stött på problem. Tänkte sätta tillbaka original belysningen men förra ägaren har haft både baklampa och blinkers i en lampa. Alltså sitter alla kablar i en (se bild). Jag har inte original kabelkontakterna kvar. Hur ska jag lista ut vilken kabel som är till vad och vad ska jag köpa för kabelkontakter för att få ihop allt? Finns det sånna som passar så jag bara behöver sätta kabelkontakter på ena sidan?

Jag kan inget om sånt här och har googlat som en galning men kan inte lista ut vad jag först och främst ska köpa för kabelkontakter. Snälla hjälp en nybliven mc förare med tummen mitt i handen ❤️
 

Bifogat

  • IMG_20230914_143211.jpg
    IMG_20230914_143211.jpg
    2.2 MB · Visningar: 31
  • Screenshot_2023-09-14-20-50-51-56_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2023-09-14-20-50-51-56_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    1.3 MB · Visningar: 31
Har tyvärr inte koll såhär på rak arm. Men kan tipsa om att ta en multimeter och på så sätt ta reda på vilken kabel som gör vad.
 
Som GuW skrev , börja med att inskaffa en testmejsel med inbyggd lampa alternativt ladda ner en servicemanual från nätet, där famgår vilken färgkombination som är till resp lampa.
Med testmejsel gäller följande:
Anslut testmejselns krokodilklämma till jord, slå på tändningen, anslut testmejseln till kontaktstift som leder bakåt, ta ett stift i taget och när testmejselns lampa lyser har du hittat baklampa/skyltbelysning.
Gör om samma sak och dutta på fotbroms alt handbroms samtidigt, när testmejseln reagerar på duttningen har du hittat bromsljuset.
Gör om samma sak nu med vänster blinkers påslagen, testlampan lyser när du hittar rätt stift och kvar har du nu endast höger blinkers kvar att hitta enligt ovanstående procedur.
Para nu ihop rätt sladd med sladd som kommer från baklyktan/blinkers och det är klart.
Skarvkontakter hittar du på bla Biltema till liten peng alternativt original till dyrare peng.
 
Som GuW skrev , börja med att inskaffa en testmejsel med inbyggd lampa alternativt ladda ner en servicemanual från nätet, där famgår vilken färgkombination som är till resp lampa.
Med testmejsel gäller följande:
Anslut testmejselns krokodilklämma till jord, slå på tändningen, anslut testmejseln till kontaktstift som leder bakåt, ta ett stift i taget och när testmejselns lampa lyser har du hittat baklampa/skyltbelysning.
Gör om samma sak och dutta på fotbroms alt handbroms samtidigt, när testmejseln reagerar på duttningen har du hittat bromsljuset.
Gör om samma sak nu med vänster blinkers påslagen, testlampan lyser när du hittar rätt stift och kvar har du nu endast höger blinkers kvar att hitta enligt ovanstående procedur.
Para nu ihop rätt sladd med sladd som kommer från baklyktan/blinkers och det är klart.
Skarvkontakter hittar du på bla Biltema till liten peng alternativt original till dyrare peng.
Hade du velat länka till lämplig skarvkontakt? Tack för allas tips och hjälp!
 
Som GuW skrev , börja med att inskaffa en testmejsel med inbyggd lampa alternativt ladda ner en servicemanual från nätet, där famgår vilken färgkombination som är till resp lampa.
Med testmejsel gäller följande:
Anslut testmejselns krokodilklämma till jord, slå på tändningen, anslut testmejseln till kontaktstift som leder bakåt, ta ett stift i taget och när testmejselns lampa lyser har du hittat baklampa/skyltbelysning.
Gör om samma sak och dutta på fotbroms alt handbroms samtidigt, när testmejseln reagerar på duttningen har du hittat bromsljuset.
Gör om samma sak nu med vänster blinkers påslagen, testlampan lyser när du hittar rätt stift och kvar har du nu endast höger blinkers kvar att hitta enligt ovanstående procedur.
Para nu ihop rätt sladd med sladd som kommer från baklyktan/blinkers och det är klart.
Skarvkontakter hittar du på bla Biltema till liten peng alternativt original till dyrare peng.
Jag kan fanemej inte hitta något om det i servicemanualen
 
Är det nummer 11 som jag skulle behöva isf?
Om det är kabeln/kontakterna som leder bak mot baklykta/blinkers så verkar det vara den.
Om det är kabelhärvan som leder mot batteriet hittar du den i denna länk
Då är det dyrt!
Alternativa kontakter är då att föredra
 
Jag hänger inte riktigt med, ska allt, blinkers, bak och bromsljus anslutas i den svarta kontakten? I sånt fall borde väl motsvarande kontaktstycke som passar i kobtakten på hoj sitta kvar i lyktan du tar bort? Jag skulle i sånt fall skarva kablarna men antingen nån typ av kontakter om man vill ha möjligheten att byta i framtiden eller skarvhylsor. Tycker dock du borde ha tre kontakter, en till bak, bromsljus och sen två till blinkers.

Tycker kontakterna ser ut ganska samma som på Triumph kanske det går att hitta lösa kontakter man söker runt då jag vet att det sålts till Triumph, troligtvis kan man nog hitta dessa kontaktdon om man bara vet vad dom heter.

Att multimeter är svårt är ju en myt, ställer man i den på VDC så kan man mäta sig fram att man har spänning i hojen. En fördel med multimeter är att det är svårt att mäta så man tex kortsluter och bränner upp nåt, förmodligen är det svårt att elda upp nåt med en modern testmejseln men med äldre testmejslar kunde man göra dumheter.

Man får börja att söka respektive kabel till bakljus, bromsljus, höger och vänster blinkers som kommer ut från elsystemet till baklyktan. Svart kabel på multimetern till jord, tex motor, ram eller säkrast minus på batteriet. Sen får man slå på lysen, blinkers och bromsa en funktion i taget och mäta VDC och ta röd kabel på multimetern till respektive kabel för att se vilken kabel som går till vad. Om du inte ska använda den gamla lyktan kan du ju klippa av kablarna från den och mäta på respektive kabel för att se var dessa går sen skarvar du ihop kablarna med orginallyktans kablage.

Vet en formmedlem som i princip dragit om hela elsystemet på en hoj utan några förkunskaper efter det har han nog en hel del kunskaper om el för att själv göra enklare felsökningar. Detta är nog betydligt enklare än att montera voltregulator och batteri på en Honda?
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top