Husqvarna Norden 901

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En anledning kan ju vara att det ser ut som att Tords Motor verkar vara ÅF här uppe i norr.
Dom är ju nya på hojar, men jag har hört att deras verkstad är lovordad när det gäller snöskoter.
Så här har dom ju en chans att ge Husqvarna en bra start.
KTM funkar ju inte här uppe enligt min mening.

Tords motor är den andra handlaren i närområdet som faktiskt tar hand om sina kunder (Heds är som du vet den andra).

Ett argument!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tycker att den ser betydligt bättre ut än 890.
Jag är fortfarande ytterst osäker på att man riktigt vill ha bränsletanken där när man skrotar runt bland sten, dock.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tycker att den ser betydligt bättre ut än 890.
Jag är fortfarande ytterst osäker på att man riktigt vill ha bränsletanken där när man skrotar runt bland sten, dock.
Näe, och är det inte konstigt att de (och KTM) bygger bort fördelen av en hyfsat smal motorkonstruktion?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tyngdpunkten hamnar lågt och det var ju målet ,en stor och tung cykel med hög tyngdpunkt är inte kul alla gånger
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tyngdpunkten hamnar lågt och det var ju målet ,en stor och tung cykel med hög tyngdpunkt är inte kul alla gånger
Helt klart.
För min egen del är jag dock inte övertygad om att det är det bästa sättet att uppnå låg tyngdpunkt på. Även om risken att jag faktiskt sätter en sten genom plasttanken är relativt liten.
Av två huvudsakliga anledningar;
1. OM jag får hål på tanken är det inte mycket att göra än att köpa en ny, och det är en 1200€ reservdel.
2. NÄR det eventuellt händer så är jag nödvändigtvis en bit ut i skogen där det inte är bara sådär att åka in med bil och släp, och 200kg motorcykel är strandad i spenaten.

Sedan är det ju egentligen bara bränslevikten som hålls lågt. Vilket är lite som när sporthojar uppges ha en jättelåg tjänstevikt, men hojen är egentligen rätt tung och har en patetisk tankvolym. Vilket är rätt poänglöst, en tom tank väger inte mycket, och ska du åka kvalvarv så kan du hälla i 2-3 liter oberoende om du har 12 eller 20 liters tank, men om du har 20l kan du hälla i i 20l för att, tex komma hem, har du 12l så kan du inte det.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En sån hoj ska inte av led o Stig så det brukar inte vara så illa men inget jag skulle kasta in i spenaten själv utan sällskap .
punkt nr 1 är en tråkig grej som blir när man har den om nåt år och gått ner till halvförsäkring , kommer nog både motorbågar och nån kolfiberbit som skyddar att klistra på .
motorbågar spar djävulskt på gruseksem så slipar hellre såna än lägger benet mellan hoj och grusväg .
Förhoppningsvis finns det delar på skroten den dagen men haft hål på vanliga tankar också så allt går .
2.är alltid långt till kärra och tycker både 690:n och xr650:n varit för tunga att släpa så 60-70 kg till är bättre o gräva ner :lol.

i spenaten är allt över 110-115kg för tungt och det är såna gånger man inser det:kryckor.
Tror det blir en kanonhoj att underhålla grusvägar med :tummenupp
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tankplaceringen är grymt smart, man får en helt annan tyngdpunkt och känsla med soppan långt ner. Precis som med 690/701 som har soppan under förarens röv. Nya 1290 Adventure har också en låg tank och den känns betydligt smidigare än den gamla topptunga modellen. Sätter man sig sig på en 990 idag så känns den som ett stort och tungt staket där 790/890 och förmodligen 901 är riktigt smidiga att köra tack vare tankens placering. Sen vad det gäller att tanken går sönder så har det hänt i ett mycket fåtal fall och bara vid rejäla krascher. Den är gjord av någon sorts seghärdad plast i flera lager som klarar rejäla stötar.

Det enda jag är skeptisk mot på 901:an är de stora sidokåporna. Det gör ju att man måste ha skyddsbågar vilket inte behövs på 790/890 där det som tar i vid marksyning är styre och plastskydden nere på tanken. Tro mig, jag har testat... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tankplaceringen är grymt smart, man får en helt annan tyngdpunkt och känsla med soppan långt ner. Precis som med 690/701 som har soppan under förarens röv. Nya 1290 Adventure har också en låg tank och den känns betydligt smidigare än den gamla topptunga modellen. Sätter man sig sig på en 990 idag så känns den som ett stort och tungt staket där 790/890 och förmodligen 901 är riktigt smidiga att köra tack vare tankens placering. Sen vad det gäller att tanken går sönder så har det hänt i ett mycket fåtal fall och bara vid rejäla krascher. Den är gjord av någon sorts seghärdad plast i flera lager som klarar rejäla stötar.

Det enda jag är skeptisk mot på 901:an är de stora sidokåporna. Det gör ju att man måste ha skyddsbågar vilket inte behövs på 790/890 där det som tar i vid marksyning är styre och plastskydden nere på tanken. Tro mig, jag har testat... :)

8a0a114fbe798ba65ad5dde9cafe8e40.jpg


Tror tanken funkar bra på 890. Sitter ju sega skyddskåpor utanpå också.


(Låg tyngdpunkt är bra, därför är också BMW poppis i verkligheten, på andra sidan de glättiga broschyrerna…)
 

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Tankplaceringen är grymt smart, man får en helt annan tyngdpunkt och känsla med soppan långt ner. Precis som med 690/701 som har soppan under förarens röv. Nya 1290 Adventure har också en låg tank och den känns betydligt smidigare än den gamla topptunga modellen. Sätter man sig sig på en 990 idag så känns den som ett stort och tungt staket där 790/890 och förmodligen 901 är riktigt smidiga att köra tack vare tankens placering. Sen vad det gäller att tanken går sönder så har det hänt i ett mycket fåtal fall och bara vid rejäla krascher. Den är gjord av någon sorts seghärdad plast i flera lager som klarar rejäla stötar.

Det enda jag är skeptisk mot på 901:an är de stora sidokåporna. Det gör ju att man måste ha skyddsbågar vilket inte behövs på 790/890 där det som tar i vid marksyning är styre och plastskydden nere på tanken. Tro mig, jag har testat... :)
950/990 har ju tankarna placerad på sidan för låg tyngdpunkt, så undrar vad jag har missat.
Har 890/901 större volym lägre placerad?
 

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
890n har tanken i höjd med vevaxeln typ, så betydligt längre ner än 950/990n.
Då fattar jag. Antar att det samma gäller för 901 och att det kompenserar för den något högre vikten (som ju är en besvikelse) vs 950/990 och upplevs mer lättkörd. 950/990 har ju 20 år på nacken, så nått bör ha hänt (for utom all elektronik förstås). Måste testa ganska enkelt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vikten följer ju en del av dagens krav på katalysatorer ABS osv
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Då fattar jag. Antar att det samma gäller för 901 och att det kompenserar för den något högre vikten (som ju är en besvikelse) vs 950/990 och upplevs mer lättkörd. 950/990 har ju 20 år på nacken, så nått bör ha hänt (for utom all elektronik förstås). Måste testa ganska enkelt.
Kollar vi på den hojtyp där man är mest känslig för vikt, sporthojarna, så väger en fulltankad 1000 cc av valfri modell mellan 198-207 kg beroende på källa, och det gjorde även en R1:a 1998, för 23 år sen. Om ett chassi ska hantera 200 hästar på bakhjulet så måste det byggas som ett kassaskåp om det inte ska vrida sig, det kommer man inte ifrån. Racehojarna är lättare men det är för att man plockat bort allt gatskit som lysen och tunga kåpor...
R1:an hade ett lättare chassi -98 men behövde husera 50 hästar mindre. Med tanke på de starkare chassina som ska husera 200 hästar idag så har hojarna i praktiken blivit betydligt lättare.

En 990 Adventure väger torr 207-209 kg (beroende på källa) plus 19,5 liter soppa, och allt som man var tvungen att häkta på i form av kraschbågar och liknande så landar den körklar på runt 235 kg, dessutom extremt topptung, jämfört med t ex en GS1200 eller 790/890.

790 adventure R väger fulltankad 203-205 kg (beroende på källa) och en 890 Adv R 210-213kg (också beroende på källa) och den behöver inga kraschbågar.

25-30 kg på en motorcykel är en rejäl skillnad, speciellt när vikten sitter högt upp. Visst, en 990 går att lätta. Bara genom att byta t ex ljuddämpare så sparar man ca 4 kg per sida och kör man 2-1 system så sparas det ännu fler kilon, men motorn väger fortfarande väldigt mycket eftersom tekniken på den tiden var sådan. En GS 1200 känns lättare än en 990 att köra eftersom den är kortare och har vikten koncentrerad runt vevaxeln, precis som en 790/890 med sin tank.

Man kan lätta en 790/890 också. Katalysatorn bakom motorn väger en hel del och kan med fördel plockas bort. Ett rallytorn är också lättare och man kan byta elsystem, plocka bort ABS-pump plus en av skivorna och oken fram osv, men i grunden väger en hoj vad den väger och på 20 år så har det hänt massor.

För att göra en lång historia kort:

När man kört en 990 en stund och hoppar över till en 790 så känns 790:n som en 690. Hoppar man tillbaka till 990:en stund senare så känns den som en väldigt hög Goldwing... :)
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag tror alla inklusive mig själv trodde det skulle bli en rallyhoj och inte en adventurehoj med sämre fjädring än 890advr
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tror alla inklusive mig själv trodde det skulle bli en rallyhoj och inte en adventurehoj med sämre fjädring än 890advr

Inte jag då... Inte för den prislappen... Saknas en nolla på priset typ... Sen är frågan vilka som är villiga att betala då..
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag tror alla inklusive mig själv trodde det skulle bli en rallyhoj och inte en adventurehoj med sämre fjädring än 890advr
890 rally börjar ju på 206500 så njae :) skulle vilja veta anledningen att gå från 48-43mm på gaffeln däremot men inte många gafflar duger utan omshimsnining ändå om man vill ha dom som man trivs med
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top