Då fattar jag. Antar att det samma gäller för 901 och att det kompenserar för den något högre vikten (som ju är en besvikelse) vs 950/990 och upplevs mer lättkörd. 950/990 har ju 20 år på nacken, så nått bör ha hänt (for utom all elektronik förstås). Måste testa ganska enkelt.
Kollar vi på den hojtyp där man är mest känslig för vikt, sporthojarna, så väger en fulltankad 1000 cc av valfri modell mellan 198-207 kg beroende på källa, och det gjorde även en R1:a 1998, för 23 år sen. Om ett chassi ska hantera 200 hästar på bakhjulet så måste det byggas som ett kassaskåp om det inte ska vrida sig, det kommer man inte ifrån. Racehojarna är lättare men det är för att man plockat bort allt gatskit som lysen och tunga kåpor...
R1:an hade ett lättare chassi -98 men behövde husera 50 hästar mindre. Med tanke på de starkare chassina som ska husera 200 hästar idag så har hojarna i praktiken blivit betydligt lättare.
En 990 Adventure väger torr 207-209 kg (beroende på källa) plus 19,5 liter soppa, och allt som man var tvungen att häkta på i form av kraschbågar och liknande så landar den körklar på runt 235 kg, dessutom extremt topptung, jämfört med t ex en GS1200 eller 790/890.
790 adventure R väger fulltankad 203-205 kg (beroende på källa) och en 890 Adv R 210-213kg (också beroende på källa) och den behöver inga kraschbågar.
25-30 kg på en motorcykel är en rejäl skillnad, speciellt när vikten sitter högt upp. Visst, en 990 går att lätta. Bara genom att byta t ex ljuddämpare så sparar man ca 4 kg per sida och kör man 2-1 system så sparas det ännu fler kilon, men motorn väger fortfarande väldigt mycket eftersom tekniken på den tiden var sådan. En GS 1200 känns lättare än en 990 att köra eftersom den är kortare och har vikten koncentrerad runt vevaxeln, precis som en 790/890 med sin tank.
Man kan lätta en 790/890 också. Katalysatorn bakom motorn väger en hel del och kan med fördel plockas bort. Ett rallytorn är också lättare och man kan byta elsystem, plocka bort ABS-pump plus en av skivorna och oken fram osv, men i grunden väger en hoj vad den väger och på 20 år så har det hänt massor.
För att göra en lång historia kort:
När man kört en 990 en stund och hoppar över till en 790 så känns 790:n som en 690. Hoppar man tillbaka till 990:en stund senare så känns den som en väldigt hög Goldwing...