Verkar finnas lite information om denna hoj. Någon här som äger en och kan lämna en lite längre recension? +/- så att säga.
Eller är det allmänt svalt intresse för denna hojen? Endast 890 adventure som gäller tro? Man är lite sugen på att testa Norden 901, det verkar stå en på EnduroKompaniet i Kållered, Mölndal utanför Göteborg.
Tacksam för svar.
Ja i grund och botten samma med lite mer budget gaffel osv sitter ju en 43mm wp på norden och en 48mm på 890 , norden expedition har en 48mm gaffel och annan dämpare och marginellt längre slaglängdDet är ju ”samma” hoj som 890 så det är väl ingen skillnad på det viset.
Ska göra ett besök i Karlstad nästa vecka carlssons där har en demo men är på dalacrossen nu.901 i grunden är väl en sämre variant av 890.
Köp en 890. Ni får nog samma problem med motorhaveri på köpet. ??
Ja det är ungefär målområdet du beskrev jag söker men har känt av ktm kvaliten på nära håll , t700 ger ingen vill ha känsla så jag tänkte se hur den här kännsMotorn i 890 är otroligt trevlig, det bästa med hela hojen utifrån de gånger jag kört den. Stark, mycket glad men ändå mjuk. Ett mästerverk.
Sedan är det ju synd att det inte är Yamaha eller Honda som bygger den; lite tafflig kvalitet med uselt eftermonterad handtagsvärme och väskor som går sönder vid körning osv, skaplig fjädring och komforten är definitivt anpassad för stående körning. Åka långt med den? Tja, det går ju men det finns lämpligare hojar till det. Ha skoj i närområdet med möjlighet till längre turer undantagsvis? Absolut, och det är nog precis det den är till för.
Ja det är ungefär målområdet du beskrev jag söker men har känt av ktm kvaliten på nära håll , t700 ger ingen vill ha känsla så jag tänkte se hur den här känns
?ja det är konstigt det där med hojar men en del ger ingen alls ”vill ha känsla ” transalp är en av dom började med att den ligger högt prissatt i förhållande till vad man får , t700 tyckte jag var helt ok men inte nån vill ha känsla .Nya Transalp kanske är något du skulle kika på? Har provsuttit bara men känns otroligt nätt, specen är det inget fel på. Sannolikt inte lika rejsig som KTM/Hva men å andra sidan lär den leverera i längden.
Ofta kopplat till litereffekt, dvs trimmningsgrad. Tar man ut mycket effekt ur en viss kubik så måste man höja varvtalet, det finns inget annat sätt (ja turbo då förstås )Det är lustigt att maskiner som känns explosiva har en tendens att gå sönder.
Ja i grund och botten samma med lite mer budget gaffel osv sitter ju en 43mm wp på norden och en 48mm på 890 , norden expedition har en 48mm gaffel och annan dämpare och marginellt längre slaglängd
Är mest nyfiken på intryck efter längre ägande
901 i grunden är väl en sämre variant av 890.
Köp en 890. Ni får nog samma problem med motorhaveri på köpet. ??
JoÄr det verkligen en korrekt jämförelse?
Norden 901 har mycket riktigt WP 43 mm framgaffel, men det har KTM 890 Adventure också. Vill man ha 48 mm gaffel får man köpa en 890 Adventure R, eller en Norden 901 Exedition.
Listpriset för en 890 Adventure är 149900 kr. För Norden 901 är det 158900 kr. För dessa 9000 kr får man bland annat farthållare, quickshift och andra tekniska tillbehör som kostar ungefär motsvarande summa att köpa till KTM:en.
Om vi istället jämför 890 Adventure R och Norden 901 Expedition är listpriserna 161900 kr respektive 169900 kr. För 8000 kr får man från Husqvarna bland annat den rejälare hasplåten samt även här bland annat farthållare och quickshift. Dessutom får man bagagehållare och väskor på köpet när man köper Husan, varesig man vill eller inte.
Vill man fördjupa sig vidare kan man belägga andra skillnader i geometrin där Norden 901 enligt uppgift är bättre lämpad för den som kör förhållandevis mycket asfalt medan 890 Adventure påstås vara som att köra en motocrosscykel.
Nog kan man väl ändå inte helt kategoriskt påstå att Norden 901 är en sämre variant av 890 Adventure?
134” får du loss en Norden för nu , var inte alls nåt för mig en jävla klump på grus när man kört mest 650/690 där så den lockade inte alls överhuvudtaget -en rallykittad 690 eller motsvarande Gasgas eller qvarna blir det om det blir nytt eller en äldre 990 eller 950 se det är inget trevligt grushärn nåt av dom åt helvete för tunga vid aktiv körning nån längre sträckaÄr det verkligen en korrekt jämförelse?
Norden 901 har mycket riktigt WP 43 mm framgaffel, men det har KTM 890 Adventure också. Vill man ha 48 mm gaffel får man köpa en 890 Adventure R, eller en Norden 901 Exedition.
Listpriset för en 890 Adventure är 149900 kr. För Norden 901 är det 158900 kr. För dessa 9000 kr får man bland annat farthållare, quickshift och andra tekniska tillbehör som kostar ungefär motsvarande summa att köpa till KTM:en.
Om vi istället jämför 890 Adventure R och Norden 901 Expedition är listpriserna 161900 kr respektive 169900 kr. För 8000 kr får man från Husqvarna bland annat den rejälare hasplåten samt även här bland annat farthållare och quickshift. Dessutom får man bagagehållare och väskor på köpet när man köper Husan, varesig man vill eller inte.
Vill man fördjupa sig vidare kan man belägga andra skillnader i geometrin där Norden 901 enligt uppgift är bättre lämpad för den som kör förhållandevis mycket asfalt medan 890 Adventure påstås vara som att köra en motocrosscykel.
Nog kan man väl ändå inte helt kategoriskt påstå att Norden 901 är en sämre variant av 890 Adventure?
En polare som inte är nåt muskelberg eller särskilt stor kör sin 790 i den värsta jävla skiten en Enduro skulle ha problem med. Jag tror det har med inställningen att göra. Den personliga alltså. Han har en 701 men väljer 790 nu då 701 ska bort. Personligen tycker jag en 790 är otroligt välbalanserad och lättkörd så länge man inte lägger den. Sen är det ju vad man har den skodd med också. Otaliga gånger kommer det folk på sina nya 901/790/890 på ORIGINAL landsvägsdäck och sen gnäller de på att det slirar och är spårig. Kasta dom jävla skitdäcken direkt och sätt på nabbadäck om du ska köra ens grusväg. Ska du bara köra asfalt behöver du ju inte en R heller. Då ska du ha en BMW och korvätarhjälm.134” får du loss en Norden för nu , var inte alls nåt för mig en jävla klump på grus när man kört mest 650/690 där så den lockade inte alls överhuvudtaget -en rallykittad 690 eller motsvarande Gasgas eller qvarna blir det om det blir nytt eller en äldre 990 eller 950 se det är inget trevligt grushärn nåt av dom åt helvete för tunga vid aktiv körning nån längre sträcka
Nä har lagt några tusen mil minst på grus och däcken dom kommer med är inte till breda uppställ på grus , en exc 500 är mer hardcore grus på bekostnad av serviceintervall än 790/890 kommer bli oavsett däck -alla kör vad dom vill men på grus snabbt är encylindriga trevligare än paralleltvin för dom 50+kilona extra är märkbara -valde bort 690 för xr650r:en jag hade då jag inte tycker den är optimal heller -behöver bättre fjädring.En polare som inte är nåt muskelberg eller särskilt stor kör sin 790 i den värsta jävla skiten en Enduro skulle ha problem med. Jag tror det har med inställningen att göra. Den personliga alltså. Han har en 701 men väljer 790 nu då 701 ska bort. Personligen tycker jag en 790 är otroligt välbalanserad och lättkörd så länge man inte lägger den. Sen är det ju vad man har den skodd med också. Otaliga gånger kommer det folk på sina nya 901/790/890 på ORIGINAL landsvägsdäck och sen gnäller de på att det slirar och är spårig. Kasta dom jävla skitdäcken direkt och sätt på nabbadäck om du ska köra ens grusväg. Ska du bara köra asfalt behöver du ju inte en R heller. Då ska du ha en BMW och korvätarhjälm.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |