Husqvarna TE 250, ok för iskörning plus lite pendling?

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
GSX-R 600
Fan alltså. Ska man inte kunna få en enkel, billig och tillförlitlig motorcykel som jag kan pendla med och köra på sjöis med utan att byta däck? Vart är världen på väg?

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad tros om såna här billigare men vassa Kinadubbar? Kanske dra i däcken på en rejälare och tyngre offroadare.
Fördel: rimligt pris, ganska enkelt, går att plocka ur på sommaren så behöver inte två däckuppsättningar (eller hjulset). (Verkar svårt att hitta 17” dubbdäck.)
Nackdelar (?): hållbarhet? Funktion? Går däcket sönder när man kört med dem och plockar ur?

Ett enduro dubbat däck brukar ha över 300 st dubbar... Ska du köpa lika många Kina dubb så går de på 3.000 kr typ... Nya bra dubbade däck går på 6.000 kr å begagnade runt 1.500 kr...
Me andra ord är vettigare å köpa begagnade än Kina dubb..

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
GSX-R 600
Ett enduro dubbat däck brukar ha över 300 st dubbar... Ska du köpa lika många Kina dubb så går de på 3.000 kr typ... Nya bra dubbade däck går på 6.000 kr å begagnade runt 1.500 kr...
Me andra ord är vettigare å köpa begagnade än Kina dubb..
Jo det blir kanske varken bra eller billigt som sagt… Köp dyrt och gråt en gång som man brukar säga…

• Gilla
Reaktioner: JPT

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
GSX-R 600
Fortsätter med ofärdiga och spretiga tankar: jag har kollat på några offroadare nu (KLE 500 och XT600). Känns som riktiga as! Svampiga, höga och tunga. (Hade en TT350 i forntiden - kul i skogen men en väldigt oprecis känsla på fasta underlag.) Känns inte särskilt lockande tyvärr.
Jag har en dotter som relativt snart är 16 år. Jag vill att hon ska ta mc-kort då. Tanken slog mig nu att KTM Duke 125 finns. Vad tros om en sån med riktiga isdäck? Då skulle jag kunna nödpendla på den och hon kunde övningsköra i framtiden.
Effekten är ju ytterst klen men jag tilltalas mer av en lätt och smidig hoj än motsatsen. Riktiga isdäck (skruva själv eller köpa?) på snöfri is och nerlägg istället för endurodubb och sladd känns egentligen mer lockande. Är den tanken jättedum eller bara lite dum?
En duke 390 eller liknande vore förstås vettigare men då kan hon ju inte köra.
(Som sagt, detta handlar inte om att få till nåt perfekt utan nåt skapligt som är roligt.)

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Fortsätter med ofärdiga och spretiga tankar: jag har kollat på några offroadare nu (KLE 500 och XT600). Känns som riktiga as! Svampiga, höga och tunga. (Hade en TT350 i forntiden - kul i skogen men en väldigt oprecis känsla på fasta underlag.) Känns inte särskilt lockande tyvärr.
Jag har en dotter som relativt snart är 16 år. Jag vill att hon ska ta mc-kort då. Tanken slog mig nu att KTM Duke 125 finns. Vad tros om en sån med riktiga isdäck? Då skulle jag kunna nödpendla på den och hon kunde övningsköra i framtiden.
Effekten är ju ytterst klen men jag tilltalas mer av en lätt och smidig hoj än motsatsen. Riktiga isdäck (skruva själv eller köpa?) på snöfri is och nerlägg istället för endurodubb och sladd känns egentligen mer lockande. Är den tanken jättedum eller bara lite dum?
En duke 390 eller liknande vore förstås vettigare men då kan hon ju inte köra.
(Som sagt, detta handlar inte om att få till nåt perfekt utan nåt skapligt som är roligt.)
Förstår att du söker den optimala kompromissen - tyvärr finns den inte…
Gör dig själv en tjänst o köp TVÅ cyklar; en 125 till dottra o ett renodlat lv-reggat enduro-as till det du tänkt dig.
Beprövat o stryktåligt vore väl KTM 525/500 (jävlars - jag har rekommenderat ngn att köpa en Kåtte; är jag dömd för alltid…?) alt WR426/450 så slipper du bli besviken på din pisskassa kompromiss…
:fakta

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: JPT

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
GSX-R 600
Gör dig själv en tjänst o klp TVÅ cyklar; en 125 till dottra o ett renodlat lv-reggat enduro-as till det du tänkt dig.
Beprövat o stryktåligt vore väl KTM 525/500 (jävlars - jag har rekommenderat ngn att köpa en Kåtte; är jag dömd för alltid…?) alt WR426/450 så slipper du bli besviken på din pisskassa kompromiss…
Jo det vore klart bättre. Men eftersom det redan står en nästan ny Triumph street Triple Moto2 i garaget så kan jag inte köpa TVÅ hojar till. Det tillåter vare sig budget eller husfriden.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jo det vore klart bättre. Men eftersom det redan står en nästan ny Triumph street Triple Moto2 i garaget så kan jag inte köpa TVÅ hojar till. Det tillåter vare sig budget eller husfriden.
Vaffan - jag har ju FYRA moppar i garaget...
(ok ok, ingen sådan ny o dyr pjäs som du förvisso :tungan )

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Gör dig själv en tjänst o klp TVÅ cyklar; en 125 till dottra o ett renodlat lv-reggat enduro-as till det du tänkt dig.

Jag gillar iofs Yamaha men enduro för en budget på 25kkr skulle jag köpa en KTM eller en CRF som har rullagrade kamaxlar. Jag har sett för många skurna kamaxlar på gamla endurohojar.
Jag tror iofs även att TE250 har rullagrad kamaxel men att ha en hoj som är eller åtminstone var vanlig på sin tid är en stor fördel när man ska söka reservdelar.

nu kollade jag blocket runt Stockholm och där fanns ju bla en 450EXC

Den verkar iofs behöva lite kärlek och den där 06 TE250n har ju med ett par extra fälgar med dubbdäck vilket blir ett par tusingar om de ska köpas till.

En gammal TE från tiden före HVA blev KTM med annan färg är ganska svårsålda särskilt i december så pruta ner den några tusingar så duger den nog att leka med och dottern kan övningsköra med den på isen utan problem. Vilket kan gå mindre bra med en 450.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

Ärsch, lösningen är minst två garage.. En till sambon å den andra själv.. Då är de oki för husfridens skull...

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
GSX-R 600
Finns nån som tillverkar seriösa isdäck till försäljning? Jag hittar tusentals trådar om hemmatillverkning, men hittar ingen som säljer. Jag tänker om det är ett alternativ ens? Alltså däck till en landsvägsorienterad hoj (tex Duke eller GPZ 500 eller Honda Hornet eller nåt annat icke-offroadigt).

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
MT 21 landsvägsdubbat

Går att få endurodubbat, och DDP har kampanj på AC 10 just nu.

Har du egna önskemål är det bara att presentera dem.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ärsch, lösningen är minst två garage.. En till sambon å den andra själv.. Då är de oki för husfridens skull...
Ungefär så har vi gjort, vi har ett vanligt dubbelgarage. Min fru har sin bil i sin halva. Jag har bilen står ute och kan därmed ha så många hojar som jag får plats med på min halva. (För tillfället 4 st) ?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år