jonasson116
Ny medlem
Fan alltså. Ska man inte kunna få en enkel, billig och tillförlitlig motorcykel som jag kan pendla med och köra på sjöis med utan att byta däck? Vart är världen på väg?
Last edited:
Fan alltså. Ska man inte kunna få en enkel, billig och tillförlitlig motorcykel som jag kan pendla med och köra på sjöis med utan att byta däck? Vart är världen på väg?
Jo mitt svar ovan var ett skämt som uppenbarligen var otydligt. Jag har inga som helst planer eller tankar på att använda dubbdäck på annat än sjöis.Du kan ju definitivt glömma att pendla med dubbdäck som funkar på isbana eller i skogen.
Vad tros om såna här billigare men vassa Kinadubbar? Kanske dra i däcken på en rejälare och tyngre offroadare.
Fördel: rimligt pris, ganska enkelt, går att plocka ur på sommaren så behöver inte två däckuppsättningar (eller hjulset). (Verkar svårt att hitta 17” dubbdäck.)
Nackdelar (?): hållbarhet? Funktion? Går däcket sönder när man kört med dem och plockar ur?
Jo det blir kanske varken bra eller billigt som sagt… Köp dyrt och gråt en gång som man brukar säga…Ett enduro dubbat däck brukar ha över 300 st dubbar... Ska du köpa lika många Kina dubb så går de på 3.000 kr typ... Nya bra dubbade däck går på 6.000 kr å begagnade runt 1.500 kr...
Me andra ord är vettigare å köpa begagnade än Kina dubb..
Förstår att du söker den optimala kompromissen - tyvärr finns den inte…Fortsätter med ofärdiga och spretiga tankar: jag har kollat på några offroadare nu (KLE 500 och XT600). Känns som riktiga as! Svampiga, höga och tunga. (Hade en TT350 i forntiden - kul i skogen men en väldigt oprecis känsla på fasta underlag.) Känns inte särskilt lockande tyvärr.
Jag har en dotter som relativt snart är 16 år. Jag vill att hon ska ta mc-kort då. Tanken slog mig nu att KTM Duke 125 finns. Vad tros om en sån med riktiga isdäck? Då skulle jag kunna nödpendla på den och hon kunde övningsköra i framtiden.
Effekten är ju ytterst klen men jag tilltalas mer av en lätt och smidig hoj än motsatsen. Riktiga isdäck (skruva själv eller köpa?) på snöfri is och nerlägg istället för endurodubb och sladd känns egentligen mer lockande. Är den tanken jättedum eller bara lite dum?
En duke 390 eller liknande vore förstås vettigare men då kan hon ju inte köra.
(Som sagt, detta handlar inte om att få till nåt perfekt utan nåt skapligt som är roligt.)
Jo det vore klart bättre. Men eftersom det redan står en nästan ny Triumph street Triple Moto2 i garaget så kan jag inte köpa TVÅ hojar till. Det tillåter vare sig budget eller husfriden.Förstår att du söker den optimala kompromissen - tyvärr finns den inte…
Gör dig själv en tjänst o klp TVÅ cyklar; en 125 till dottra o ett renodlat lv-reggat enduro-as till det du tänkt dig.
Beprövat o stryktåligt vore väl KTM 525/500 (jävlars - jag har rekommenderat ngn att köpa en Kåtte; är jag dömd för alltid…?) alt WR426/450 så slipper du bli besviken på din pisskassa kompromiss…
Vaffan - jag har ju FYRA moppar i garaget...Jo det vore klart bättre. Men eftersom det redan står en nästan ny Triumph street Triple Moto2 i garaget så kan jag inte köpa TVÅ hojar till. Det tillåter vare sig budget eller husfriden.
Förstår att du söker den optimala kompromissen - tyvärr finns den inte…
Gör dig själv en tjänst o klp TVÅ cyklar; en 125 till dottra o ett renodlat lv-reggat enduro-as till det du tänkt dig.
Beprövat o stryktåligt vore väl KTM 525/500 (jävlars - jag har rekommenderat ngn att köpa en Kåtte; är jag dömd för alltid…?) alt WR426/450 så slipper du bli besviken på din pisskassa kompromiss…
Jo det vore klart bättre. Men eftersom det redan står en nästan ny Triumph street Triple Moto2 i garaget så kan jag inte köpa TVÅ hojar till. Det tillåter vare sig budget eller husfriden.
Tack! Ska höra med dem.MT 21 landsvägsdubbat
Pirelli MT21 Landsvägsdubb
Ett väl utprovat däck för de lite större hojarna! Framdäcken dubbas med 261 12mm dubb. Bakdäcken dubbas med 210st 12mm dubb.ddp.nu
Går att få endurodubbat, och DDP har kampanj på AC 10 just nu.
Har du egna önskemål är det bara att presentera dem.
Ungefär så har vi gjort, vi har ett vanligt dubbelgarage. Min fru har sin bil i sin halva. Jag har bilen står ute och kan därmed ha så många hojar som jag får plats med på min halva. (För tillfället 4 st) ?Ärsch, lösningen är minst två garage.. En till sambon å den andra själv.. Då är de oki för husfridens skull...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |