Stellan Egeland hade vajerstyrning på sin Harrier, ISR hjälpte honom med dom bitarna.
http://www.isrbrakes.se/gallery/harrier/
Det har jag faktiskt inte noterat förrän nu, har ändå stirrat en del på de bilderna. Fick han den reggad då?Stellan Egeland hade vajerstyrning på sin Harrier, ISR hjälpte honom med dom bitarna.
http://www.isrbrakes.se/gallery/harrier/
Jag har kört några mil bakom Stellan på den hojen, så han kör åtminstone med den.Det har jag faktiskt inte noterat förrän nu, har ändå stirrat en del på de bilderna. Fick han den reggad då?
Olja är inkompressibel, så nej, troligen blir det bara för stora trögheter i systemet när oljan ska byta riktning i kolvar mm.Hydraulik blev ingen känsla (antar att man komprimerar oljan i slangen och så blir att svampigt och trögt)
Min gissning är att det blir friktion mellan tätningar och hydraulkolvar.
Det gör troligen att det blir trögt att få styrningen att börja röra sig vilket i sin tur gör att styrutslagen gärna blir för stora, särskilt vid småjusteringar, vilket antagligen upplevs som att styrningen är okänslig.
Mvh,
Ingvar
När skall folk sluta att eka den lögnen?...Olja är inkompressibel...
När skall folk sluta att eka den lögnen?
Oja, det är noll coolhetspoäng, det gör det också tråkigt enkelt.
Du menar att det är vätska, inte olja som används i hydralsystem? Verkar ju funka rätt bra utan att komprimeras?
Min gissning är att det blir friktion mellan tätningar och hydraulkolvar.
Det gör troligen att det blir trögt att få styrningen att börja röra sig vilket i sin tur gör att styrutslagen gärna blir för stora, särskilt vid småjusteringar, vilket antagligen upplevs som att styrningen är okänslig.
Mvh,
Ingvar
Wikipedia artikeln säger: "Volymen på kolvsidan för en hydraulcylinder med kolvdiametern 100 mm (10 cm) vid en utnyttjad slaglängd på 1 m är 7 854 cm3. Volymändringen i oljan vid en pålagd cylinderlast på 20 ton motsvarande en tryckökning från atmosfärstryck till 250 bar, blir c:a 100 cm3.".
Det betyder att vid 250 bar så komprimeras oljan med ca 1.3%.
För de flesta applikationer så antar jag att det innebär att man kan se olja som inkompressibel men visst flexar den en del vid riktigt höga tryck.
Har ni några exempel på användningsområden som använder så höga tryck?
Det enda jag hittat är ABS-pumpar som tycks vara specade till 250 bar enligt vad jag sett på nätet (vilket dock inte är någon omfattande undersökning).
Mvh,
Ingvar
En hydraulslang (typ SAE100 R2, stålarmerad med 2 lager) med innerdiameter 10 mm förorsakar c:a 15 ggr så stor fjädring som den inneslutna oljevolymen.
Jag körde en gång med felmonterad styrdämpare, den satt liiiite i spänn. Hojen blev i princip okörbar. Samma sak med lite väl entusiastiskt åtdragna styrlager (=trög styrning). Okörbart.
Många crossförare på hög nivå kör med entusiastiskt dragna styrlager som en slags styrdämpare.
Inte min melodi men jag vill inte döma och säga att förare som är avsevärt snabbare än mig har helt fel.
Även motocross action nämnde det som tips på sin hemsida tidigare i år.
Den säger ju även:
Vilket gör att oljans flex i praktiken är försumbar jämfört med övriga delar i systemet.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |