han skulle nog imponera på lågfartsdelen på uppkörningen
Dom där killarna ror på med fullt styrutslag. Mixar bakbroms och gas/koppling - och justerar med kroppsvikt i hojen längdriktning. På så sätt står dom still i flera minutter... Imponerande att se.. Jag kan inte..
Och det där var inte ens under utryckning.
Min uppfattning är att dom har bra fjong på även när det är utryckning..
Fast man har exackt som i Sverige, och ett hänsyn at ta till polisernas egen arbetsmiljö - dvs man jagar inte när det blir över et vist "nivå" - Men, som man konstaterar; We have radiocommunication - so, nobody escape us!
Jag hade under våren nöjet att vara med några timmer på POLICE MOTORCYCLE TRAINING, på en bana i Canada, vart bl.a POLICE världsmästeren var med.
Det var extremt amerikanskt, pang på rödbetan - och dom var duktiga på riktigt.
Hojerna, har väldigt stort styrutslag och kan köras mycket precist. ärligt, så var jag imponerad av dessa i princip standard HD´s - som dom självfallet tyckte var värdens absolut bästa MC!!
Ett par saker jag tog med mig hem var, bl. a:
- När du ska köra MC, se altid till att båda du själv och MCn värmer upp. Kör ett par 8´ttor, ta ett par imbromsningar - se till at båda du själv och dina däck får lite värme up!
- Har du bråttom = Ta bilen.
Det där kommer snart på uppkörningen om sveriges trafikskolors lobbyorganisation får som de vill.
Där tror jag du har fel. Det är inte längre en hemlis att det är flest som dör i kurvor och annan trafik som rör sig i högra hastighet än cirkusövningarna på konbanan..
Ingen som har film när svenska polisen tränar?
Nope - var för några år sedan med några dagar med svenska MC poliser´s utbildning...
Åkte då på min egen BMW, som var samma som flera åkte på. Dvs 285 kilo och 130 Hk, och som jag då hade ganska bra koll, och som ganska få sporthojer ku hänga med på bana....
Jag fick en ganska annan syn på MC poliserna, än vad jag hade innan!
MC entusiaster, som vi andra. Ett bra synsätt på motorcyklismen och självfallet samma för sporthojer. Även om alla var trötta på den beskedliga del av kollektivet som förstör för alla andra!
En genomgående del i dom olika övningsmoment, på alla möjliga underlag, var att hantera stress. Jag anser mig själv som väldig stress tålig. Men, det var tydligt att stress faktorn inte får underskattas. Den gör att du gör fel, och inte bara en - men flera..
Min konklusion av detta, är enkel - även om man är en duktig pilot med 150 Hk extra, finns det endast en lösning om det plötslig ljuser blått; Stanna...
Ska se om jag får in en HD bild..