Hyllinge SM 11-13/-2006

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Knutstorp. Och inga wild-card delades ut i supermoto. :fatta! Vi är väl kanske så många ändå här i sverige som vill tävla. :tungan

Men men, vad är en dag på knutstorp............... eller hur nu Askungen uttryckte sig.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Barrett skrev:
2334836 I TR står det 25 startande!? Vad är nu detta för påhitt? :va
Och 1200kr plus 200kr för fredagsträning :)
El skulle ingå, undra om man får billigare när det visar sig att man inte får någon el? Är ju inte helt ovanligt när rr killarna behöver 4kw var.

Last edited:

Rancid-Racing

#147 Gillisson
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Ducati 959 Corse, TM450 smx, TM300 en
Stoffy skrev:
2334932 Och 1200kr plus 200kr för fredagsträning :)

Ja fy fan för de tävlingar som går tillsammans med RR, 25min för 200 det är ju pinsamt.
Ringde å pratade med Eva nånting och inbjudan har tydligen stått i IB, under RR. (hör inte vi till crossen?)
Roadracing e ju en sport som levt i skymundan i sverige i många år, så jag tycker kanske inte det är den sport som marknadsför Supermoto på bästa sätt.
Hur mycket publik drar de till en tävling?
Ja ja det kanske blir kalasbra i knutstorp, vem vet.
Vi gillar väl läget bara som vanligt:tungan

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Barrett skrev:
2334836 I TR står det 25 startande!? Vad är nu detta för påhitt? :va

Hur menar du? Tror du ni blir så många eller flera som 25 st som kommer? Det kanske ni blir, men anmälda får ni väl vara hur många som helst? Det är väl bara 25 st som kvalar in och får deltaga i finalen. Det måste ju vara så dom menar, då dom ju inte har rätt att neka alla som vill deltaga i kvalet.

Ni som får vara med kommer att vara duktiga vid årets slut på att vänta iaf. :tungan

Jag hade gärna varit med om jag hade fått, men det får jag inte för arrangören. :död Dom har valt bort den möjligheten genom att icke tillåta wildcards. Så jag får önska er andra lycka till.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
RaceMe skrev:
2338319 Hur menar du? Tror du ni blir så många eller flera som 25 st som kommer? Det kanske ni blir, men anmälda får ni väl vara hur många som helst? Det är väl bara 25 st som kvalar in och får deltaga i finalen. Det måste ju vara så dom menar, då dom ju inte har rätt att neka alla som vill deltaga i kvalet.

Ni som får vara med kommer att vara duktiga vid årets slut på att vänta iaf. :tungan

Jag hade gärna varit med om jag hade fått, men det får jag inte för arrangören. :död Dom har valt bort den möjligheten genom att icke tillåta wildcards. Så jag får önska er andra lycka till.
Om du vill vara med så ansöker du om uppklassning, med dina resultat under sommaren så är det inga problem, lovar. (jag vet att du inte vill det)

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
RaceMe skrev:
2338319 Hur menar du? Tror du ni blir så många eller flera som 25 st som kommer? Det kanske ni blir, men anmälda får ni väl vara hur många som helst? Det är väl bara 25 st som kvalar in och får deltaga i finalen. Det måste ju vara så dom menar, då dom ju inte har rätt att neka alla som vill deltaga i kvalet.

Ok, jag har tidigare (om inte här på SH) ifrågasatt antalet startande både i Örebro & i Östersund med tanke på de kretierier som står skrivna i det reglemente jag har att tillgå (dvs. att vad jag kan utläsa borde 26 startande vara ok) Går det starta 30 st i Linköping ser jag ingen som helst anledning att inte 30 skulle starta i knutstorp. Med reservation för att jag inte vet om dom ändrat bansträckning.
Jag menade inte hur många som får kvala, utan just som får köra A-final.

Edit: Som förtydligande finns det 22, 26 eller 30 startande som alternativ för banor enl. reglementet. Bara därav kan man ifrågasätta hur 25 kan vara satt som gräns.

F.ö. tycker jag nog allt att du ska söka A-licens så du oxå får köra :)

Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Barrett skrev:
2338436 22, 26 eller 30 startande som alternativ för banor enl. reglementet. Bara därav kan man ifrågasätta hur 25 kan vara satt som gräns.

F.ö. tycker jag nog allt att du ska söka A-licens så du oxå får köra :)

Ja, om det är så så borde det ju inte stå 25 st. Då borde det vara 26 tex.

Dom kanske inte har resurser för fler än 25 st.

Jag kan ju inte byta licens mitt under en säsong. Det finns väl ingen som har gjort förut. :va Det vill jag inte heller. Och vad kostar det? 2400 igen eller. Nä då kvittar det.

Dom kunde gott ha lite wildcard, det hade väl inte gjort så mycket.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
RaceMe skrev:
2338606 Ja, om det är så så borde det ju inte stå 25 st. Då borde det vara 26 tex.

Dom kanske inte har resurser för fler än 25 st.

Jag kan ju inte byta licens mitt under en säsong. Det finns väl ingen som har gjort förut. :va Det vill jag inte heller. Och vad kostar det? 2400 igen eller. Nä då kvittar det.

Dom kunde gott ha lite wildcard, det hade väl inte gjort så mycket.

Jag förutsätter att orsaken är att banlicensen är begränsade till just 25. För arrangören tror jag inte 5 mer på griden spelar någon roll.

Uppklassning under sässong är väl hur vanligt som helst? Inget konstigt med det. Eftersom det är byte av licens & inte införskaffande av en till så kan det ju maximalt kosta vad plastbrickan kostar. Prislappen för A- & B-licens är väl densamma?

Ang. Wildcard så enl. reglementet får enbart A-förare medverka i SM, jag vet inte om det går göra undantag för den reglen för annars faller ju hela idéen.

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Vi i Östersund ville ha 26 startande i A-final. Men fick tyvärr nobben av M.Holm som tyckte det skulle vara 22st vid besiktning av banan och även när vi försökte få det ökat än en gång under tävlingshelgen.

I reglementet står kriteriet att för 26 startande ska: "De första 500 meterna efter start är minst 8 meter brett och
innehåller bara asfalt som underlag." Detta har vi, då banans bredd är hela vägen 8 meter och det är ca 800 meter till gruspartiet. Så det handlar nog mer om besiktningsmannes egna totala uppfattning än om vad det står i reglementet.

Angående 25 startande som gräns är det vid träning och inte tävling. Det beräknas fram med att man lägger på ca 10% gentemot vad det får vara vid tävling (22st), vilket blir då 25st med "lite" avrundning.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Rancid-Racing skrev:
2337314 Ja fy fan för de tävlingar som går tillsammans med RR, 25min för 200 det är ju pinsamt.
Ringde å pratade med Eva nånting och inbjudan har tydligen stått i IB, under RR. (hör inte vi till crossen?)
Roadracing e ju en sport som levt i skymundan i sverige i många år, så jag tycker kanske inte det är den sport som marknadsför Supermoto på bästa sätt.
Hur mycket publik drar de till en tävling?
Ja ja det kanske blir kalasbra i knutstorp, vem vet.
Vi gillar väl läget bara som vanligt:tungan
Håller med. Alla andra lyckas minsann annonsera under rubriken supermoto i IB. Dags att sluta upp med "elaka styvmodern"-fasonerna tycker jag:4skrika

Var har de fått 1200 ifrån förresten? SVEMO hade ju förhandlat fram att vi max skulle betala 1000 per rejs!?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jockwell skrev:
2338860
Angående 25 startande som gräns är det vid träning och inte tävling. Det beräknas fram med att man lägger på ca 10% gentemot vad det får vara vid tävling (22st), vilket blir då 25st med "lite" avrundning.

25 vid rejs & 30 vid träning stod det i TR om jag inte minns fel. Då måste dom avrundat ganska friskt dessutom :)

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Det verkar ju inte vara större ordning på reglerna! dom följer inte ens tävlingsupplägget med tiderna! och dom tar ut efteranmälnings avgift tidigare än man får! kolla reglerna i motocrosskalendern! också konstigt att man inte har nå prispengar i tävlingarna!?

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Barrett skrev:
2339488 25 vid rejs & 30 vid träning stod det i TR om jag inte minns fel. Då måste dom avrundat ganska friskt dessutom :)
Jag refererade till vår tävling men som sagt... Det avrundas ganska friskt!:)

Döden2 skrev:
2339507 Det verkar ju inte vara större ordning på reglerna! dom följer inte ens tävlingsupplägget med tiderna! och dom tar ut efteranmälnings avgift tidigare än man får! kolla reglerna i motocrosskalendern! också konstigt att man inte har nå prispengar i tävlingarna!?
Som jag förstått det så är tävlingsupplägget är en riktlinje att följa. Hur många varv/längd på loppet beslutar de på jurysammanträde efter tidskvalen. De försöker sträva efter att lägga antal varv så det körs ett lopp på ca 20min (som det står i reglementet) men kan dra ner det lite beroende på skillnaderna på de snabbaste och långsammaste att det inte blir alldeles för mycket varvningar.

Citerar ur reglementet om efteranmälningsavgift...
"Anmälningen och betalning skall vara arrangör tillhanda senast 10 dagar innan, räknat från utsatt starttid för maskinbesiktning. Anmälan är inte accepterad innan full betalning sett. Efteranmälningsavgift kan uttas med upp till 1000 kronor vid för sent inkommen anmälan."
Sedan så skiljer det sig från tävling till tävling med hur de gått ut med anmälan i tid och på "rätt" sätt att kunna kräva efteranmälningsavgift alls (eller för den delen vid 10 dagar innan maskinbesiktning) för att vara rättvis mot förarna.

Prispengar har de inte i år för att kunna få fler anläggningar att arrangera tävlingar då det inte finns så många banor ännu att köra på och för att det kostar en del att bygga en supermoto slinga. Är helt annat än i cross där de flesta banor redan funnits i flera år...

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Jag pratade med arrangören precis nu eftersom jag eventuellt ska besikta för dem. Har fruktansvärt tajt med tid på fredagen bara så det kan tänkas att jag inte dyker upp förrän på lördagen dock och isf för att kolla på rejsen och kika lite hur arrangemanget funkar osv.

Eva Gödke kan ni ringa till med anmälningar och ni kommer att bli vänligt mottagna även om ni är lite sena. De tar med glädje emot fler anmälningar från motardfolket.

Ang antal varv i racet så är det en riktlinje. Det faktiska antalet beslutas på plats av juryn. Det kan mycket väl komma att bli just 15 men det får vi se, det beror som sagt på saker som varvtider och spridning på de snabbaste och långsamaste.

Just den här tävlingen kan te sig lite pressad i tidschemat och det beror på de strikta bullerregler som de har. 9-17 får man köra på banan och alla funtionärer är ganska hårt drillade i att sköta problem på banan snabbt så vi får hoppas att tidsschemat håller.

Ring och tala med Eva om ni undrar något runt tävlingen hon har bra koll på allt. Hem:0418-503 98 mobiltelefon: 0733-99 86 66

Daniel

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Just den här tävlingen kan te sig lite pressad i tidschemat och det beror på de strikta bullerregler som de har. 9-17 får man köra på banan och alla funtionärer är ganska hårt drillade i att sköta problem på banan snabbt så vi får hoppas att tidsschemat håller.

Får inte bli som i Anderstorp att vi hamnar sist nu och inte får köra våra varv som vi ska göra........

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Lennartsson skrev:
Får inte bli som i Anderstorp att vi hamnar sist nu och inte får köra våra varv som vi ska göra........
Det får vi verkligen hoppas. Speciellt som de har mage att skinna oss på 1200 i anmälningsavgift :4skrika
Mindre körning, mer avgift lirar lite dåligt tycker iaf jag.

Det håller inte att öka kostnaderna för rejs om vi vill att sporten ska växa till sig. Visst, det kommer alltid (kanske) finnas de som betalar 1000, 1200 osv utan att tänka så himla mycket men det kommer definitivt sålla bort en del nykomlingar som vill testa.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln