Hyllplan till garage, förråd

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kanske lite OT men var hittar man hyllplan billigast? Jag skulle behöva runt 60 m hyllplan som är 60 cm breda till ett förråd i anslutning till garaget. Men med denna mängd hyllplan skenor och konsoller drar det ju fort iväg. Skulle jag få upp 60 m med hyllor så får jag ut dryga 30m2 för förvaring och skulle få undan mycket grejer och framför allt lättare att komma åt saker.

Var köper man hyllplan billigast? Sist tror jag jag köpte hyllor, skenor och konsoller på Byggmax

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Biltema tycker jag är prisvärda.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Förra månaden blev det ett par prisnedsatta hyllor från Jula.
Annars är väl konkursauktioner ett tips.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Köpa lite billiga råsponts brädor att slå ihop...samt skruva lask bitar under av samma! Så har du billigt Hyllplan :) Och kan bygga hur långa hyllplan som helst!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Billigast finner du om nån renoverar - allt hemma i garaget är kasserat i renovering = gratis ,då det skulle renoveras så var inte sånt nåt som skulle sparas och återmonteras utan skulle hivas i containrar så sparringskenor/konsoller/hyllplan var bara att hämta -visst platina finns men i ett garage så passar det prima 😊
Nu var det ju rätt många meter du skulle ha men nytt tar emot att köpa för det blir många skenor/konsoller och snåla inte och sätt för brett om du ska ha spånhyllplan

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Konkursauktioner skulle jag väl säga är det bästa stället att få mycket och billigt.
Men i Överkalix är nog antalet auktioner inte så stort som nere i storstäderna i söder.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag köpte Biltemas 150x30x1,8 och genomskinliga platstbackar till det (så ser jag vad jag har).
Hängde upp det på Biltemas "ELFA-system", blev riktigt bra, men vet inte om det är billigast.
Men riktiga furuskivor i alla fall, och jag hatar spånskiva rent generellt.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Plywood måste ändå vara den rimligaste lösningen om man vill komma undan hyfsat billigt. Klyv på längden så har du 5 meter x 60 cm för strax under 700:-
Komplettera med skenor och konsoler från Biltema eller valfri bygglada. Vill man snygga till det tar man ett varv med kantfräsen och stänker på lite färg.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag köpte vita laminerade hyllplan, skenor och konsoler på Byggmax för når år sen till garaget. Tror dom hade vettigare mått än övriga och bra pris men det drog iväg en hel del.

Smart tips att bygga själv, i detta fallet är det mer praktisk förvaring i ett av mina kallgarage så att det inte blir maximal snygghet kan jag leva med. Spontant virke borde ju vara bra då man kan förskjuta skarvarna och på så sätt sprida ut konsolerna jämnt över längden och inte behöva bry sig om skarvarna på hyllplanen.

Undra om det skulle vara idé att bygga nån form av egna konsoller själv? I detta fall skulle ju fasta konsoler funka så frågan är om man skulle svetsa ihop konsoler bestående av ett långt profilrör att fösta mot väggen med fyra utstickande profilrör för hyllplanen. Profilrör borde vara billigare än väggskenor och konsoller.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag köpte vita laminerade hyllplan, skenor och konsoler på Byggmax för når år sen till garaget. Tror dom hade vettigare mått än övriga och bra pris men det drog iväg en hel del.

Smart tips att bygga själv, i detta fallet är det mer praktisk förvaring i ett av mina kallgarage så att det inte blir maximal snygghet kan jag leva med. Spontant virke borde ju vara bra då man kan förskjuta skarvarna och på så sätt sprida ut konsolerna jämnt över längden och inte behöva bry sig om skarvarna på hyllplanen.

Undra om det skulle vara idé att bygga nån form av egna konsoller själv? I detta fall skulle ju fasta konsoler funka så frågan är om man skulle svetsa ihop konsoler bestående av ett långt profilrör att fösta mot väggen med fyra utstickande profilrör för hyllplanen. Profilrör borde vara billigare än väggskenor och konsoller.
Gör konsoller av råsponten också..så det blir samma material alltihopa..Billigt och praktiskt!
Så får du jobba lite med trä också som är så roligt! ;)

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Det finns Firmor som håller på med begagnade Hyllor och Pallställ.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Gör konsoller av råsponten också..så det blir samma material alltihopa..Billigt och praktiskt!
Så får du jobba lite med trä också som är så roligt! ;)

Konsoller av trä är väl mer opraktiska än av järn då man troligtvis måste sträva upp dessa mer med längre strävor som tar plats än om man bygger från järn där sträckorna kan vara mindre eller skippas helt.

Tycker faktiskt att trä är roligt att jobba med och planen med dessa hyllor är faktiskt att frigöra utrymme för att få in några grävmaskiner jag har, svarv, bandsåg, en kombination, klyvsåg och kap, gersåg.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Materialkostnaden blir lägre med stöd till hyllplanen både i ryggen och framtill.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Materialkostnaden blir lägre med stöd till hyllplanen både i ryggen och framtill.

Japp, men slipper man stöd i framkanten så upplever jag hyllorna med praktiska då man inte behöver passa in saker mellan benen i framkant. Jag hade två plåthyllor i garaget men bytte dessa mot skenor, konsoller och hyllplan och fick betydligt lättare att nyttja hyllplanen då man inte har några "ben" ivägen om nåt skulle sticka ut nån cm framåt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En nackdel med att skruva ihop en hylla helt i trä blir ju också att den blir statisk, det är svårare att anpassa höjden mellan olika hyllplan allt eftersom behov förändras osv.
Ja. Och ur det perspektivet så är ju Elfa och liknande överlägset. Men det är ju inte direkt gratis. Jag personligen kör på Elfa till stor del i Garage och förråd men jag har å andra sidan inte haft behov av 60 meter hyllor som TS så min kostnad har varit hanterbar. Ska man ha så mycket hyllor som TS och vill hålla kostnaden nere så kan det ju hamna i läget att konsoller med skenor av typ Elfa blir så mycket dyrare att det inte längre är värt det.
Beroende på vad man har för budget så klart.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja. Och ur det perspektivet så är ju Elfa och liknande överlägset. Men det är ju inte direkt gratis. Jag personligen kör på Elfa till stor del i Garage och förråd men jag har å andra sidan inte haft behov av 60 meter hyllor som TS så min kostnad har varit hanterbar. Ska man ha så mycket hyllor som TS och vill hålla kostnaden nere så kan det ju hamna i läget att konsoller med skenor av typ Elfa blir så mycket dyrare att det inte längre är värt det.
Äsch då, det är bara att blunda och betala.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj

I garaget och inne sitter det en del Elfa skemor, oonsoller korga och sånt samt vissa kopior från byggmax, jula och biltema och där gör dom ju sin rätt men i detta garage/förråd är det maximal med förvaring till bra pris som gäller och som sagt jag struntar här i snygghet.

Blir att bygga eget och troligtvis att bygga egna konsoller för fyra hyllplan.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM