Hyosung gt 650 comet motorhaveri.

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
Hej!

Jag vet skulle aldrig köpt en hyosung men trodde inte motorn skulle rasa efter endast 800 mil.
Hur som helst nu står jag här med en hyosung gt 650 comet med havererad motor.
Enligt verkstaden är det inte enns värt att reparera motorn kostnads mässigt.

Det jag då funderar på är ifall det går att byta till en suzuki sv650 motor?
Eftersom att dom är lite lättare att få tag i.

Har ni något annat vettigt förslag så skriv gärna ett par rader.

mojja83

Guest
Vad är det för årsmodell på hojen?
Är den svensksåld?
Är den servad efter bok med stämpel?
Finns garantier kvar?

800 mil är ju ingenting på en motor om allt är skött med olja o.s.v

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
årsmodell 2006, Är servad privat och har ej kvar kvitton från motorolja = ingen maskinförsäkring.

Ingen garanti då jag har bytt till sportljudämpare.

Fler förslag?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Byt tillbaka till orginaldämpare och ring och hör ändå. Rimligtvis borde motorn inte rasa även om oljan inte var bytt en enda gång, givet att den inte haft för lite olja i sig. Ser hojen förövrigt ut att gått 800 mil? Är du säker på miltalet?

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
Olja har funnits i den. Ja det värkar troligt att den har gått 800mil.Ser man besiktningsprotokoll samt få ägare. Den är i princip i nyskick.
Generalagent tror jag inte betalar ut något oavsett då det gått 6 år så det är nog endå inte troligt.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Har för mig att det inte finns någon generalagent längre i Sverige. har doch för mig att det var Max mc som hade den förut.
Tror nog att det är bäst att köpa en utbytesmotor. Kolla lite här: http://korider.com/
Vet att det fanns lite problem med skurna motorer på hojar 2004 och äldre, men sedan trodde jag det var lugnt.
Min tjej har en lika dan 06a (600mil) och hoppas att det inte händer på den...
Jag kan dock vara intresedad av din pajade motor om den är billig. Skulle behöva byta tändspolarna på den vi har, samt att delar aldrig är fel att ha...

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Motorn är inte exakt samma, men liknade om jag förstått rätt.
Hela motorn kanske passar, men komponenterna inne är visst olika.

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
okej väntar på besked från verkstaden om dom kanske vill ta på sig det jobbet. Vad är rimligt pris för en sv650 motor som gått 3000mil plus arbete för o byta tycker ni?

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Beror helt och hållet på vilken sorts verkstad det är. Tror inte att många verkstäder är så sugna på att göra ett sådant jobb faktiskt. Men man vet ju aldrig.

Kan bli hur dyrt som helst på verkstad för ett sådant byte med tanke på att man inte vet vad som passar och funkar tillsammans så se till att få ett fast fast pris på det

Last edited:

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
Fick precis veta att det inte går att byta motor. Eller om det är frågan om att dom inte vill ta på sig det jobbet. Jahapp då får jag väll säga att man ska inte köpa hyosung! Får bli att jobba övertid framöver ett tag nu!

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Fick precis veta att det inte går att byta motor. Eller om det är frågan om att dom inte vill ta på sig det jobbet. Jahapp då får jag väll säga att man ska inte köpa hyosung! Får bli att jobba övertid framöver ett tag nu!
Trist,
men det har sällan varit bättre läge än nu för att fynda hojar på Blocket:tummenupp

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag känner en snubbe som har en lika dan hoj, det är några år sedan nu, men det blev total ventilsallad på hans motor. Han fick en ny motor utav Hyosung och satte i den själv. Det var tydligen ett vanligt fel på dom hojarna. Iaf ett par utav årsmodellerna, minns inte vilken årsmodell den är..

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
Japp gjorde det så jag inte blir utan hoj. Blev en ktm 690 2007:a hoppas jag slipper problem nu ett tag framöver.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC