I fall ni kommer först till en olycka

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Får väl hoppas att det gick bra då.. och att det känns lite tryggare att veta någorlunda vad man ska göra.

Lime skrev:
Tack för responsen.

Tyvärr måste jag meddela att jag i helgen fick användning för denna typ av kunskap. :(

RonJeremy

Guest
Tycker det här är en kanontråd och något som alla vi i trafiken borde kunna. Det skulle rädda många liv.
Ta vara på varje chans du får till en kurs genom jobbet, lumpen eller skolan m.m. Tro mig, när det väl händer önskar du att du visste vad du skulle göra!

Förra sommaren fick jag en utbildning och vår lärare från röda korset beskrev hur vi oftast beter oss vid olyckor. Jo, vi stoppar händerna i fickorna och går smygandes mot olyckan för att se efter. Men ingen vet vad vi ska göra...

En vecka senare rakt framför näsan på mig ser jag en Audi RS2 rejsar med en sporthoj (minns inte vilken, men vad trodde han???) då en gammal man i en Volvo 245 ska korsa vägen. Audin klipper han rätt i sidan i säkert 100 Km/h (detta var en 50-väg mitt inne i stan).

Helt plötsligt är allt tyst och säkert 20 människor stoppar händerna i fickorna och smyger sig sakta fram. Så gör även jag innan jag kommer på vad jag lärde mig veckan innan och tänker va fan. Militäriskt tar jag kommandot. Skriker till några att stoppa övrig trafik, ser till att någon ringer efter ambulans och ser efter vem som är mest skadad. Killen i Audin ser jag kliver ut varvid jag rusar fram till Volvon där den äldre mannen sitter kvar fastklämd och medvetslös. Efter att ha lyckats ta mig in i bilen via bakdörren för att undersöka mannen och ge honom fria luftvägar undrar jag hur det är med killen i Audin.
När jag tittar ut ser jag honom i folksamlingen stående helt själv! Skriker till folket att ta hand om killen. Gå iväg med honom och sätt er ner och prata tills ambulans kommer. Killen var i sådan chock att även han fick köras iväg på bår senare.

Slutklämmen då. Det var säkert 20 vittnen till olyckan och säkert 20 till som kom i direkt anslutning. Ingen, INGEN! visste vad dom skulle göra! Hade en dam som var sjuksköterska brevid mig men hon verkade mer chockad än killen i Audin. Jag har ingen sjukvårdsutbildning och hade inte varit med om något liknande innan, men tack vare en kort kurs kunde jag ta hand om olyckan.

Tilläggas ska att båda förarna klarade sig med livet i behåll. Mc:n hade redan passerat innan Volvon körde ut och försvann från platsen.

Nu tycker jag att alla ni ska gå tillbaka till första inlägget i denna tråd och läsa en gång till.

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Vill egentligen bara tacka Ambulans dels för initiativet till den här tråden, men också för att han hela tiden finns med och ger bra, lättförståeliga och pedagogiska svar på de frågor som dyker upp. Uppenbart är också att detta redan gjort nytta flera gånger.

En stor :klappar alltså för en av de få RIKTIGT nödvändiga trådarna på forumet!

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
ambulans skrev:
Får väl hoppas att det gick bra då.. och att det känns lite tryggare att veta någorlunda vad man ska göra.

Tjenare! Krashade i lördags måste passa på att tacka de som hjälpte mig vid platsen. Abulanskillarna måste också ha gjort ett bra jobb.. Tyvär kommer ja inte ihåg ett skit om vilka som var där osv. Mitt närminne är borta från de senaste dagarna :huvet.. Men ni som var där ett stort tack! :näsblod
Mår så bra man kan göra efter en krash tror ja... har haft en jävla tur tydligen som landat i typ av ett lerit blött dike.

Ta det lungt på vägarna alla!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Bugar och tackare för berömmet :)
Är det nåt jag brinner för så är det just mitt jobb. Kan inte tänka mig något roligare faktist. Roligt att det uppskattas :tummenupp

Försöker att kika in på forumet så ofta jag bara hinner, är ingen som skriver särskilt mycket men jag läser det mesta här ...
Tråden jag skapade ändrar jag lite då och då, vart efter jag kommer på nåt som kan förbättras eller som jag tycker kan vara bra som lekman att känna till. Så uppdatera er ibland... Sysslar man inte med sjukvård så är det som all utbildning ... det man inte gör det glömmer man bort.
Framför allt , glöm inte det viktigaste av allt, sänk farten... för det är den som dödar...
Ha en bra sommar nu och kör försiktigt :tummenupp

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
Underbart skrivet...
Sitter och skakar efter att tänkt efter vad som kan hända...

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Kom precis till jobbet efter att ha kommit först till en moped mot buss olycka.

Måste säga att jag är väldigt glad över att ha läst denna tråd många gånger! Var ett väldigt bra stöd att ha bland oroliga föräldrar, nyfikna barn och förvirrade medtrafikanter.

Läs den!

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Bra!!

Mycket bra!! Sjuksköterska och mc brud och har haft två olyckor själv och kommer ofta till olyckor där motorcycklar e involverade och vad du säger e SÅ bra. Ville bara säga det. Kram

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
SC50 SSMH
tog ett tag att ta sig egenom men väl värt läsningen. kände mig tvungen att läsa det. det borde alla göra. :tummenupp x 5

the Duke

S.M.R
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
KTM Duke II
Förbannat bra skrivet. :yoparty Kan man inte göra så att denna går att se från startsidan? Alldeles för få vet alldeles för lite om vad man bör/inte bör göra vid en olycksplats.

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Mycket bra information!! Någon skrev att man borde läsa det en gång i veckan... håller med om att man borde läsa sådant oftare!

Tackar hjärtligt för infon!! :tummenupp

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Som en liten parentes tänkte jag bara nämna att jag kommer att köra en liten genomgång av "Först på olycksplats..." i samband med Sporthoj-festen i Örebro, för er som kommer dit och är intresserade (och nyktra nog för att komma ihåg något...) Körde detta förra omgången i Fiskeboda, och tror det var uppskattat.

Har försökt bjuda in "the man himself" Ambulans som gästföreläsare, men han kunde tyvärr inte komma denna gång.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Har försökt bjuda in "the man himself" Ambulans som gästföreläsare skrev:
ja jag är ledsen men jag kan inte komma, semestern är slut och jag jobbar , finns inte en chans att få ledigt, för er som jobbar i landstinget vet hur det kan vara... sen börjar jag på Högskolan den 29:e så jag har röven full som det bekant kallas.
Men jag hoppas ni får ett trevligt kalas... och att Kjelle kommer säkert att uppdatera er på bästa sätt.

Glömt inte att : repetera är det enda sättet att lära sig , skål :fyllisar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...