Ambulans du som vet, jag försökte hitta tips i tråden men hittade inget. Om bilen ligger på taket och folk hänger uppåner i bältet, ska man låta dem hänga så? finns det risker med blodansamling i huvet? isåfall de riskerna vs. risk med att flytta dem?
och om fordonet fastnat så det ligger på sidan hur ska man ta sej an det med tanke på osmällda airbags? kanske inte är så vanligt.
För det första, får du en kategori RÖD på halsen, det vill säga livshotande skador och mycket allvarliga skador som t.ex. en öppen fraktur, RÖR INTE personen, vänta in ambulansperson! Gå ut på vägen, dirigera om trafiken istället så ni som är på platsen kan jobba säkert, agera LUGNT, stressa INTE, och får bli blödningschock hos någon skadad, är detta EXTREMT LIVSHOTANDE! Då skall ni omedelbart meddela att ni har en kategori röd på platsen till SOS Alarm, lär er HLR så snart ni har möjlighet, och tillfälle ges!
Detta kan vara livräddande vid en olycksplats.
Se till att parkera fordon, mm. på ett sätt att ambulansen kommer till området på ett bra sätt och kan arbeta i lugn och ro. Kommer det en bil, ställ den gärna delvis på tvären över körbanan med varningsblinkers på och varningstriangel utplacerad 100 m ifrån platsen i båda riktningarna.
Vad jag förstått är det omtyckt att man har en modern öppningsbar hjälm som underlättar ansvevärt för räddningspersonalen.
Kan jag lägga denna diskuss ut som länk på ett annat forum? Tror detta skall SPRIDAS!!!! Så att vartenda jävel vet vad det skall göra!!
Hej. Är tillbaka efter några års uppehåll men ska försöka svara på era frågor så gott det går.
Vad gäller hänga upp och ner så är det ingen större fara så länge det inte handlar om längre tid eller att personen inte andas. Andas inte då ska personen tas ut ur bilen och mun mot mun omedebart startas.
Om andning och ingen annan fara föreligger så som brand eller att bilen håller på att rasa ned i en ravin så låt personen hänga i bältet. Det kan ju finnas en ryggskada och vid eventuella hjälpförsök så gör man personen förlamad för resten av livet om man inte vet vad man sysslar med. Jag bedömer att tiden till att en ambulans anländer inte är längre än att personen kan hänga kvar i bältet. Men som alltid ... prata med personen... svarar den = andas. Annars lyssna , känn.... andas = stanna kvar i fordonet = ajabaja att röra. Se till i så fall att fria luftväga finns. Hur gör man ? jo ta tag i huvudet och böj det bakåt försiktigt. Släpp aldrig taget förrän ambulanspersonal tar över med sina egna händer.
Hej! Klart intressant läsning.. Har lite frågor ang hänga upp och ner? Vad menar du med längre tid, har inte så bra koll men efter ca 15 minuter så förlorar väl en normal människa medvetandet?! Har provat själv att hänga upp och ner i en simulator med bältet på och efter bara nån minut så blev det ett skapligt tryck i huvudet. Tror att det kan vara ganska svårt att försöka få någon att inte vilja komma bort ifrån det läget. Om olyckan är ute på landsbyggden så kan det ta en stund innan ambulansen kommer. förmodligen långt över en kvart. Men enligt boken och för att förhindra eller förvärra skador så ska ju personen sitta kvar tills räddningspersonal kommer. Som "marsianmejler" frågar kan det bli skadligt efter en viss tid att hänga upp och ner?
Håller med!
Man ska nog akta sig för att rekommendera öppningsbara hjälmar i största allmänhet. De kan inte generellt jämföras med riktiga integralhjälmar i fråga om säkerhet, öppningsmekanismen är en svag punkt i hjälmens skal.
Dessutom undrar jag om man faktiskt vinner så mycket på att kunna "öppna" hjälmen när det gäller att säkra luftvägen. Skulle vara intressant att höra vilken erfarenhet t.ex. en ambulanssjukvårdare har av detta. Jag menar, även i öppet läge täcks ju kinderna och käkvinklarna av hjälmen, så det borde vara svårt att hålla fram underkäken. Måhända spelar det inte så stor roll om man har grejer för att intubera eller sätta en svalgtub. Om den skadade inte har fri luftväg och man inte har grejer eller kunskap för att tuba kanske hjälmen lik förbaskat måste bort och då kan integralbågen faktiskt underlätta avtagandet.
Om det finns öppningsbara hjälmar med jämförbar säkerhet som en integralhjälm och som dessutom underlättar omhändertagandet av skadade kan man ju undra varför INGEN använder dom i tävlingssammanhang.
Texten ligger nu även som sticky på garaget.org
Så ambulans, du lär ju ha fått förmedla lite kunskap åt oss andra
Du kommer åkandes på en krokig väg där 90 råder och får se en olycka där en person med sin motorcykel har frontat med en bil och ligger på vägen.
Motorcyklisten är till synes livlös och ligger på rygg mitt i gatan , det är alltså en person på vägen och tre personer sittandes i bilen. Två vuxna i fram och ett barn i baksätet. Bilen ryker och allt är helt stilla , inga andra personer eller bilar finns i närheten.... vad gör du nu ??
Bra ide
Jag skulle nog kollat MC-föraren först. Och inte för att man själv kör MC utan därför att han/hon dels varit mest oskyddad vid krocken och därför troligen mest skadad + att han/hon ligger på vägen och eventuellt riskeras att bli påkörd. Skulle ej flytta MC-föraren för det har jag hört är no-no pga nacke/rygg.
Skulle även försöka hålla koll så bilen inte börjar brinna om den nu rök.
Eventuellt skulle man ju kunna ställa bilen/MCn på ett skyddande sätt och kolla så andningen fungerar, att det inte forsar blod någonstans. Chock är väl inget man behöver kolla om MC-föraren är medvetslös. Sen kan man kolla människorna i bilen mår. Sannolikheten är väl att dom är mest chockade.
Mitt spontana svar nu och är de heltokigt så skyller jag på tiden :tiden
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |