Först och främst, ambulans, jävligt bra jobbat. I egenskap av kollega till dig kan jag inte annat än att hålla med om allt du skrivit här.
Och jag förstår precis varför du startat denna tråden. En sån här tråd kan göra så stor skillnad när olyckan är framme. Tänkte därför ställa mig till förfogande i den mån det behövs.
Skrev ihop en kort sammanfattning av den undersökningsteknik vi använder inom ambulanssjukvården, med fokus på vad ni kan göra. Finns säkert mycket jag glömt så säg till så lägger jag in det här. De flesta kan säkert L-ABC och det är inget fel på den, men detta är en mer djupgående version.
A - Airways (fria luftvägar)
-Se och lyssna. Finns andning? Gurglande eller rosslande ljud? Används hals- och bröstkorgsmuskler för att andas?
-Lyft upp hakan. Kontrollera tungan, den faller lätt bakåt vid medvetslöshet
-Något i munnen som blockerar? Ta bort det
-Stabilt sidoläge eller lägesändring i allmänhet
-Manuell stabilisering av nacke
-Lossa på åtsittande kläder
B - Breathing (andning)
-Assistera med andningen på det sätt som är möjligt. Kan göras på många sätt - allt från att lugna till att aktivt blåsa in luft
C - Cirkulation
-Chock?
-Stoppa betydande blödningar
D - Disability
-Håll koll på personens medvetande. Varit avsvimmad eller varit vaken hela tiden? Sjunker i medvetande?
(Försämrat medvetande kan bero på mycket men andning är en av orsakerna man lätt kan kontrollera på plats. Gör om A!)
-Pupiller olika stora eller på annat sätt avvikande? Ofta tecken på hjärnskada
Sånt här kan anses obetydligt men faktum är att det underlättar för ambulansen när de kommer fram
E - Exposure
-Undersök hela kroppen. Frakturer, snedställningar, sår, kroppstemperatur, hudfärg... Finns massor!
-Förhindra nedkylning. Tänk på att marken oftast är kallare än luften
-Stabilisera frakturer om det anses nödvändigt
Sen ett litet kuriosa-tillägg till Claessons inlägg om de nya riktlinjerna för HLR.
Det finns ett råd av experter som utvärderar och uppdaterar rutinerna avseende HLR. Man gjorde en studie där ett antal personer utan HLR-utbildning fick ta hand om ett simulerat hjärtstopp. Vad man såg där var att de få som inte struntade i att hjälpa, blåste heeelt fel. De lutade sig över dockan och blåste lite luft in i munnen, flera decimeter ifrån dockan. Det där funkar uppenbarligen inte, så därför ändrade man rutinerna
Det finns, som ambulans skrev, redan tillräckligt med syresatt blod i kroppen för att klara några minuter. Därför har man nu gått ut med att det är bättre att bara göra bröstkompressioner än att inte göra nånting alls eller att göra inblåsningarna helt fel. Det tar helt enkelt för lång tid att göra fel och då försvinner fokus från att göra bröstkompressioner och få igång cirkulationen. De som vet hur man gör inblåsningar ska givetvis fortsätta med det.