valmers skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det tjänar till att utöva första hjälpen på en person som förolyckats?
Felix skrev:Syföreningen "märka ord" nästa?
valmers skrev:Visst kan man av misstag använda ett icke adekvat ord ibland, men i detta sammanhang blir det ju löjligt (trodde förövrigt i min enfald att en ambulansförare visste vad förolyckad betyder).
RPM lover skrev:Ambulans
Är det inte så att har du tagit av hjälmen och befarar ev ryggskada så är det du som sitter och fixerar nacken till ambulanspersonalen kan ta över och sätta nackkrage.
Det är många gånger man krängt sig in i baksätet och fixerat nackar i väntan på ambulans vid trafikolyckor.
Thundercat skrev:Sånt här borde läras ut i skolan, grundläggande kunskaper i ABC-sjukvård samt hjärt-lungräddning.
ambulans skrev:Jo de är riktigt att vi sätter oss bakom patienten o fixerar nacken... men nu handlar ju det här om när NI kommer till en olycka .. o ambulansen inte har kommit...
andas inte patienten så måste man ta ur denne ur fordonet.. eller kanske vända runt, om denne ligger på mage...
för att göra mun mot mun när nån sitter i en bil.. de går inte, för huvet måste lutas bakåt..men börja såklart med att böja huvet bakåt när den drabbade sitter i bilen, de kan ju va så enkelt att tungan har fallit bak i svalget o blockerar luftvägen , men får man inte respons på det så är det ut som gäller.
att göra det på en som ligger på mage platt på vägen, de går ju inte heller...
har patienten ingen andning... då finns inga regler...naturligtvis så är man ju försiktig.
utan andning så dör man garanterat !!
RPM lover skrev:Jo jag håller med men jag vill bara poängtera att du skall inte vicka på nacken hur som helst, har du en gång fört huvudet bakåt så håller du huvudet kvar där..."du vet lilla tappen"... det är vad jag fått lära mig.
valmers skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det tjänar till att utöva första hjälpen på en person som förolyckats?
Kjelle skrev:Skönt att se att det finns någon som - till skillnad från alla oss andra idioter - som ser det VIKTIGA i ett inlägg som detta; ett perfekt språkbruk!
ambulans skrev:Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den förolyckade genom att ropa till personen och få ett svar.
K-Micke skrev:Jag springer fram till olycksplatsen och kollar vilka däck han körde på.
Äh, skämt åsido, det var en mycket bra redovisning
Var också sjukvårdare i lumpen vi fick lära oss ABCDE-metoden. Här är D och E.Kjelle skrev:Tänk ABC, fast på engelska. Det man jobbar med internationellt är:
A = Airway = Fri luftväg?
B = Breathing = Kan patienten andas själv?, ex bröstkorgskada, skallskada som ger upphörd andning. Det ni kan göra är mun mot mun till ambulansen anländer med syrgas och andra grejor.
C= Circulation = Livshotande blödning? Stoppa det ni kan se.
Jocke skrev:Tack Ambulans för en utmärkt minnesuppfräschare och tack Valmers för dina nyttiga inlägg.
Kunde inte låta bli att kolla efter vad "förolyckad" betyder exakt.
Enligt http://g3.spraakdata.gu.se/saob/saob4.shtml
BETYDELSE: som träffats av svår olycka l. ett antal svåra olyckor.
Inte nödvändigtvis död alltså.
Var också sjukvårdare i lumpen vi fick lära oss ABCDE-metoden. Här är D och E.
- D is for disability: the neurological status of the patient is assessed – awake and alert, responding to voices or pain, or unresponsive.
- Finally, E is for exposure: the patient's clothes are removed (usually by cutting) so that injuries are not missed in the assessment; the ambient air temperature is controlled to ensure the patient doesn't become hypothermic.
ambulans skrev:tack för det...
Ja.. D har ja inte tagit med.. pga av att göra en neurologisk undersökning är inte nåt som man klarar som lekman..
det finns en skala som går till 8 när man beräknar sånt..
kallad RLS ... den har inte nån betydelse för er som kommer först till en olycka. För att gradera patienten så gör man vissa undersökningar.. det har betydelse senare i vårdkedjan, det som är intressant för er del är om patienten har vart helt vaken från början.. och om det senare blir sämre.. det är en mkt viktig iaktagelse för ambulanspersonal att få reda på.. = skallskada = bråttom. RLS skalan undersöker vi i bilen på väg till sjukhus.
E = att ta av kläder innebär risker.. vi klipper kläder om det behövs..
så.. för gemene man gäller ABC ...
Jocke skrev:Det låter vettigt, ville dock glänsa lite med att fylla i Kjelles inlägg.
Kjelle skrev:Man får väl tacka för hjälpen.....
Ambulans:
Använder ni PASG i Gävleborg? Det är ni väl ganska ensamma om fn i så fall? Tycker ni att dom funkar bra?. Har aldrig sett dom användas.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|