Galne Dansken
Uppsala Roadrunners
När olycken händer, se också till att det finns uttrymme for evt. landingsplats f. ambulans helikopter.
"Lärdom från Tungelsta-leden igår"
"Lärdom från Tungelsta-leden igår"
valmers skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det tjänar till att utöva första hjälpen på en person som förolyckats?
R1100S-01 skrev:Svar till ambulans och övriga.
Hej.
Har läst funderingarna om hur man ska agera vid en olycksplats, och jag måste instämma i allt du skriver.
Det är nog ett utav det bästa jag läst på Sporthoj.com.
Jag har själv varit i situationer som du beskriver, på båda sidorna.
Både som förste man på plats samt som den olycksdrabbade.
Jag tänkte skriva om den senare.
Jag själv, planterade både mig själv och min mc i ett träd mitt i säsongen 1996, och vad jag minns om hur jag fungerade precis efter olyckan var att jag inte riktigt var med i matchen.
Mina skador var bla. krossad handled (den låg liksom åt andra hållet), krossat lårben (kommer ihåg att benet låg i en halvcirkel) trasig höftled osv…
Jag hade en fruktansvärd tur.
Jag hade med mig ett knippe kamrater som släpade fram mig under hojen eftersom att det läckte lite för mycket bensin för att det var hälsosamt att vara i närheten, samt att jag blev så chockad att jag inte kände att jag borde ha ont.
Men.
Jag skulle prompt ha av mig hjälmen eftersom att jag tyckte att det var besvärligt att andas med den på, samt att jag skulle ha av mig skinnstället för att inte ambulanspersonalen skulle klippa sönder mitt fina skinnställ.
Skinnställsjackan lyckades jag trassla av mig, men när kom till skinnställsbyxorna hade lårbenet svullnat så mycket att det liksom var lönlöst att ens prova.
Vad jag vill komma till är att om man kommer fram till en olycksplats och personen försöker sig på en massa dumheter som jag gjorde, att man verkligen ser till så att han/hon ligger still för att på så sätt inte förvärra skadan mera.
Jag har nu haft 7 års helvete. Med otaliga operationer som följd.
Jag har fått ny höftled, det krossade lårbenet blev 4 cm kortare än det andra, och för att slippa gå med specialskor, så sågade jag av det hela benet lika mycket, med följd av att jag inte är lika stark i lårbenen samt att man skäms när man haltar runt i badbyxor eftersom att det ser ut som om man slagits med en motorsåg + att jag har kapat av lite krossade tår. Man känner sig ledbruten och gammal på morgonen samt på kvällarna, och jag kommer inte att kunna spela fotboll med mitt barn.
Jag skulle inte ha klantat till det om jag hade haft lite mer självkännedom. Det blev en tävling på vägen och jag visste att någon olycka skulle aldrig hända mig.
Jag är jätteglad att jag lever, och jag kommer inte att klaga på skatten i Sverige eftersom att jag har lite att betala av.
Ett jättetack till alla sjukvårdsmän/kvinnor som orkar att hålla på med sitt ovärderliga arbete i ur och skur, med skitdåligt betalt.
Så snälla… ta det lite vackert på vägarna.
Åk inte fortare än ni klarar av.
Och att man kommer fram sist betyder inte att man kör sämre än någon annan.
versus skrev:mitt första inlägg här....
mycket, mycket bra info!
bikerwoman skrev:Bra info tycker även jag som e kirurgsjuksköterska
Men det allra bästa rådet är: Kör som om ni vore osynliga!!
Polisen II skrev:En liten grej att tänka på om det är bilar inblandade. försök närma er dessa framifrån. Om föraren har skadat nacken och hör er komma från sidan kan han/hon vrida på huvudet instinktivt och det kan ju vara klart obra... Annars tycker jag att det är ett klockrent inlägg! Tack!!
Annicka skrev:Kan det inte vara en bra idé att dom som vill kör en kurs i första hjälpen. Om alla betalar en liten peng så det räcker till hyrning av dockor osv. Jag vet att min syster skulle ställa upp och lära ut. Hon är certifierad för första hjälpen utbildningar.
Men vi har ju några här som kan det. Typ ambulans.
Det tycker jag skulle vara en bra idé
/Annicka
ambulans skrev:Ja jag är själv instruktör i HLR... och kan utfärda certifikat. Problemet är att det går inte att va så många när man gör det...
10 st max åt gången om det ska bli ordentligt genomfört... Men idén är inte dum
Annicka skrev:Jo det är synd att det inte går att vara så många. Men man får kanske köra i omgångar.
Eller om man är fler instruktörer så kan man ju ta fler personer.
Det tåls att tänka på.
Jag skulle lungt betala extra för att instruktören skulle få lite lön för mödan.
//Annicka
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |