GSX-R Micke
ADHD member
när ja tog mitt adr i jlpg så fick vi abc utbildning av en ambulanskille å ja tyckte de både va kul å intressant så ja tycker inte de ska va så svårt å få ihop en grupp som lär ut de...
ambulans skrev:ja allt går, men de som kostar är ju dockorna som man över på, samt annan material, de är en film man ska visa... och sen är det rengöringsmedel som man har på mellan varje deltagare, sprit att tvätta munnen på dockan alltså..
Certifikaten man skriver ut kostar åxå att köpa in... osv..
Men allt sånt finns att hyra av hjärt-lungräddningsföreningarna...
Men att utbilda 100 st, det är ett jättejobb.. i och med att man bara kan vara ca: 7 åt gången... är man fler så blir det bara surr och svårt att få alla att öva på dockan ordentligt.
ambulans skrev:Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort. Vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man... oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker man ska tänka på. Följ dessa och ni gjort allt man kan för den drabbade, Det kan betyda leva eller död.
<<<<ja är bara glad om ja kan va till hjälp, det här är ju för er säkerhet.. det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.. har ni frågor ? tveka inte.. antingen här eller med Pm
Anders Sjölander... Ambulanssjukvårdare/
www.ambulansen.com
Annicka skrev:Kan det inte vara en bra idé att dom som vill kör en kurs i första hjälpen. Om alla betalar en liten peng så det räcker till hyrning av dockor osv. Jag vet att min syster skulle ställa upp och lära ut. Hon är certifierad för första hjälpen utbildningar.
Men vi har ju några här som kan det. Typ ambulans.
Det tycker jag skulle vara en bra idé
/Annicka
SM 570 RR skrev:98% av pat med hjärtstopp avlider. Oddsen är minimala i vilket fall
SM 570 RR skrev:jo det är sant.
Risken att man har def med sig och att det tar mindre än 3 min att pat kommer under behandling är minimal och krymper oddsen med ytterligare
80 %....
Så HLR på pat med hjärtstopp handlar mer om etik än livräddande åtgärder. Det ser bra ut för allmänheten.
ambulans skrev:andas inte personen , ta av hjälmen o skapa fria luftvägar = se om det sitter nåt i munnen och blockerar, böj huvudet bakåt, skjut fram hakan på den skadade. släpp INTE detta grepp innan ambulans tar över med sina egna händer !!!
medic1136 skrev:er litt vanskelig for en som ikke kan faget å finne ut om passienten puster, hvis dem har hjelm på. bevistløse passienter skal i sideleie eller sikres frie luftveier. man får ikke kontrollert luftveiene med en helhjelm på hodet uten å vite hva man gjør
SM 570 RR skrev:98% av pat med hjärtstopp avlider. Oddsen är minimala i vilket fall
ambulans skrev:ja jo.. kanske de, men du kan ju faktist vara en av dom 2% som jag lyckas få fart på nån dag....
selv så ville jeg foretrukket at noen hadde prøvd å hjelpe meg enn at de bare sa ja ja det er bare 2% som klarer seg så nei jeg gidder ikke prøve hjelpe ham.SM 570 RR skrev:Ja eller tvärtom!
medic1136 skrev:Ambulans!!!!!!!!
Kjører du i en stor by eller på et lite sted. Selv så kjører jeg i et ganske stort område som grenser til Oslo
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |