Det där fenomenet kommer faktist från våran avdelning, Det va vår Narkosöverläkare som kom på att på de platser som vi har mer än 20 min att åka till, så utbildades deltidarna inom brandkårerna på respektive ort i HLR, och att kunna ge syrgas. Men framför allt att kunna lugna patienten.
IVPA heter det, och betyder " i väntan på ambulans" funkar bra , ett hjärtstopp där vi har 20 minuters körtid, finns de inte en chans att rädda. Deltidarna kan vara på plats inom ett par minuter i bästa fall. När dom är framme ringer dom upp oss, och talar om hur läget ser ut. Det är perfekt, då kan man ofta slå av på gasen , och därmed mininera lite risker som det innebär att åka 5 mil på full gas med en 5 tons ambulans, särskilt nu när det är 20 minus och en meter snö.
En akutbil fungerar som så att det är en ex volvo V70. Med blåljus givetvis, tejpad som ett utryckningsfordon inom ambulanssjukvården. Den har en av oss som kör, samt en narkossköterska . Bilen har ingen bår, men är sprängfylld med utrustning samt läkemedel.
Man tar sig fram mkt snabbare med en sån till adresserna ... eftersom den är mindre och går fortare. man skickar alltid ambulans samtidigt med akutbilen, men väl framme på adressen så kan akutbilen välja att följa med patienten, narkossköterskan kliver då över dit. eller så om sådan kompetens inte är nödvändig så blir akutbilen ledig direkt på adressen. och kan om det kommer ett nytt larm åka direkt på det... som det är i dag så har vi i ena ambulansen narkossköterskan med. dvs den är tresitsig i fram. ( vi åker chevrolet här) det gör att man binder upp en narkossyster på transporter som är helt onödiga, det slipper man helt med en akutbil. och kan bättre prioritera vad man ska följa med på och inte.
Stockholm har haft detta system under många år.. jag tror det finns 2 st akutbilar i stockholm, och dessa åker kors o tvärs över hela staden, dit ambulanserna begär dom.