I kölvattnet av "Stämd av annan deltagare"-tråden

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Härligt med en människa som har koll på precis varje detalj i sitt liv som är redo för varje tänkbart scenario :tummenupp

Så är det absolut inte men "preparations make up for lack of experience.

Länken i första inlägget fungerar inte så jag utgår efter tidigare saxat inlägg som ifrågasätter ifall det känns rätt/rättvist att den fiktiva personen inte får ut någon ersättning när personen i fråga inte själv tagit ansvar för att kolla upp så dess försäkring gäller.
Att bli omkullkörd av någon annan suger rätt hårt men oavsett om det beror på hjärnsläpp eller mekaniska fel är det en risk som i allt annat i sporten. Vad som är ett desto surare äpple att bita i är när den fiktiva personen inte har koll på sin egen försäkring.

Så tolkar jag i alla fall texten. Inte fasen ger du väl dig in i något med uppenbara risker utan att ha rätt försäkring?

Tror du att det inte finns idioter på roadracingbanorna? Idioter och hjärnsläpp finns överallt och alla kan få dem. Jag är fullt medveten om att jag sitter illa till ifall jag plötsligt blir prejad av t.e.x. en lastbil på gatan som gör en undanmanöver, om någon bakom mig tappar bromsarna inför första böjen, jag ger mig inte ut på en bana om jag inte redan bestämt att jag lever med risken om att skit kan hända och eventuellt träffa en fläkt med. Vi lever och överväger risker mot njutningar varje dag, speciellt på motorcykel.
Ingen kan väl köra hoj på bana och tro att inget dumt eller allvarligt kan hända och därför inte kollar upp sin försäkring.

Detta handlar om inlägget jag tidigare svarade på, inte länken so jag iaf inte kommer fram på.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur är det möjligt att dra någon som helst parallell till den andra tråden där en rättshaverist på ytterst vaga kopplingar försöker få någon annan att lindra svedan i plånboksskinnet? I det här fallet har det uppstått en situation som resulterat i förmodligen livsvariga konsekvenser. Klart försäkringsfrågan är relevant, de egna och arrangörens försäkringar. Mannen har ansvar mot sin familj också.

Det här är något annat än att leta upp en syndabock för en materialskada.

Ja, jävlar...
Folk som kör framför varandra och sprutar grus så att lyktor går i bitar på tillställningar som ex. Adventuredays skulle aldrig få för sig att stämma eller kräva varandra på stålar.

.....

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Gruppförsäkring via facket. (enda anledningen till att jag är med i facket också) :D

Kalastips, de har en utan begränsningar juew! Tecknade precis en.
Så nu har jag TH, SMA och Fackets, det vore väl fasen ifall inte någon av dem skulle hjälpa?!?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
det kanske du som ska kolla igen :)
min täcker tävling/träning så länge jag inte tjänar pengar på det, sponsring ses också som inkomst. jag kollar detta varje år när premien ska betalas.

läs
individuell olycksfallsförsäkring
allmänna villkor av år 2006
stycke F 1:3

Jag ser att det står att det rör sig om allmänna villkor 2006 på hemsidan. Jag hoppas att man inte glömt att uppdatera dem. Du kan ha rätt, men det var inte det beskedet jag fick av försäkringsbolaget när jag talade med dem igår. Jag ringde som sagt med anledning av att jag ska ut och åka skidor i en månad. Tog då upp diskussionen med mc-aktiviterna sommartid. Kanske får ta och lyfta på luren igen och fråga. Man verkar gå hem tidigt på Skandia.

Detta är villkoren där inskränkningar framgår som du hänvisar till.

F. Inskränkningar i giltigheten
Nedan anges fall där försäkringen inte gäller eller där giltig- heten är begränsad. Inskränkning enligt 1-3 hävs om ett till- äggsavtal om detta träffas.
1. Särskilt riskfylld verksamhet
Försäkringen gäller inte för olycksfall som inträffar när den försäkrade
1.1 är verksam som stuntman, luftakrobat eller liknande,
1.2 är verksam som besättningsman eller i övrigt tjänst gör ombord vid militär flygning med krigsflygplan,
avancerad flygning eller provflygning,
1.3 deltar i tävlingar med motordrivet fordon eller farkost
eller i träning för detta (inskränkningen tillämpas endast om den försäkrade eller företag som den för- säkrade helt eller delvis äger uppburit inkomst för detta. Bidrag från sponsor jämställs med inkomst),

1.4 utövar någon av följande idrotter; fotboll, amerikansk fotboll, rugby, bandy, innebandy, basketboll, hand- boll, ishockey eller utförsåkning ( inskränkningen till- lämpas endast om den f örsäkrade uppbär inkomst på grund av idrotten),
1.5 utövar bergsklättring eller liknande aktivitet,
1.6 utövar dykning (avser dykning på större djup än 30
meter, ensamdykning, dykning utan ytorganisation
eller is-, vrak- eller grottdykning),
1.7 utövar kampsport, boxning, brottning, thaiboxning,
kickboxning eller liknande aktivitet,
1.8 utövar ”extrema” sporter, ”äventyrssporter” eller del-
tar i expedition av ”äventyrskaraktär”,
1.9 är verksam i särskild riskfylld yrkesverksamhet, som
livvakt eller liknande.

Så här står det på Folksam olycksfallsförsäkring under sport och idrott. Rätt tydligt att den inte gäller. Det är en försäkring jag antagligen inte kommer att förnya när det kommer till det.

Försäkringen gäller inte för försäkringsfall som uppkommit vid
• sport/idrottsutövning/träning där din utöv-
ning inbringar en inkomst/sponsring med
mer än 0,5 prisbasbelopp/år
• boxning
• kampsport där slag eller sparkar ingår
• fallskärmshoppning, paramotor, glid- eller
skärmflygning
• djupdykning på större djup än 30 meter
• träning eller tävling med motorfordon
• offpiståkning på ej avsedd plats.
Denna begränsning tillämpas inte för dödsfall.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, jävlar...
Folk som kör framför varandra och sprutar grus så att lyktor går i bitar på tillställningar som ex. Adventuredays skulle aldrig få för sig att stämma eller kräva varandra på stålar.

Det är säkert en tidsfråga innan nån annan "det är nån annans fel"-gubbjä...ursäkta, individ får en fis på tvären där med, å stämmer arrangören för att det inte framgick att det faktiskt kan spruta grus, från grusvägar.:3freak

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Jag ser att det står att det rör sig om allmänna villkor 2006 på hemsidan. Jag hoppas att man inte glömt att uppdatera dem. Du kan ha rätt, men det var inte det beskedet jag fick av försäkringsbolaget när jag talade med dem igår. Jag ringde som sagt med anledning av att jag ska ut och åka skidor i en månad. Tog då upp diskussionen med mc-aktiviterna sommartid. Kanske får ta och lyfta på luren igen och fråga. Man verkar gå hem tidigt på Skandia.

Detta är villkoren där inskränkningar framgår som du hänvisar till.

Så här står det på Folksam olycksfallsförsäkring under sport och idrott. Rätt tydligt att den inte gäller. Det är en försäkring jag antagligen inte kommer att förnya när det kommer till det.

ja det dom, o jag kollar varje gång jag ska förnya premien. ringar o pratar med dom + att jag ber dom skicka villkoren. så jag är tämeligen säker på att det är detta som gäller. ska förnya försäkringen igen i april så jag vet ju inte om där är nya ändringar på gång även för mej.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
ja det dom, o jag kollar varje gång jag ska förnya premien. ringar o pratar med dom + att jag ber dom skicka villkoren. så jag är tämeligen säker på att det är detta som gäller. ska förnya försäkringen igen i april så jag vet ju inte om där är nya ändringar på gång även för mej.

Om jag kommer ihåg det ska jag ringa i morgon. Har rätt mycket att stå i just nu inför skidresan. Har du möjlighet kan du väl återkomma med ett PM till mig när du fått din försäkring förnyad om du nu inte tar kontakt med dem innan.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hur är det möjligt att dra någon som helst parallell till den andra tråden där en rättshaverist på ytterst vaga kopplingar försöker få någon annan att lindra svedan i plånboksskinnet? I det här fallet har det uppstått en situation som resulterat i förmodligen livsvariga konsekvenser. Klart försäkringsfrågan är relevant, de egna och arrangörens försäkringar. Mannen har ansvar mot sin familj också.

Det här är något annat än att leta upp en syndabock för en materialskada.

Beröringspunkten är ansvarsfrågan kring bankörningar.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så är det absolut inte men "preparations make up for lack of experience.

Länken i första inlägget fungerar inte så jag utgår efter tidigare saxat inlägg

Iom att länken inte funkar så.

Om jag inte missminner mig så kom killen ut ur en kurva där det låd personer och hojar som han inte hann väja för, dom hade legat där i ca 40 sekunder utan att det viftats med några flaggor och det är väl där ev försummelse kommer in i bilden.

40 sekunder är lång tid att ligga på banan utan att resten av deltagarna kan gå förbi under gul eller rödflagg, på banorna här nere innebär det att i stort sett hela startfältet (om du tex ligger efter NGK krönet på knudan) skulle gå förbi på nästan stum rulle.

För ett par år sedan på en ö i Östersjön under en stor mcträff sä valde jag att inte köra för att allt säkerhetstänk var bortprioriterat, många valde att köra fastän allt som jag såg viktigt saknades och det var ett aktivt val dom gjorde och var beredda på ev konsekvenser. Hade en liknande händelse skett här så hade jag inte sagt nånting då alla hade ingångsvärdet.

Men på en bandag med allt runtomkring som tex flaggvakter så räknar jag med att få den info jag behöver från just dom vid en liknande händelse, och inte behöver torpedera eller bli torpederad pga att det enda jag kan förlita mig på förutom mig själv fallerat. Finns det flaggisar skall man kunna lita på dom.

Sen är det ju inte svart eller vitt då det givetvis kan skett prexis innan, men om jag kommer i håg rätt så var det väl just att det inte flaggades på 40 sekunder som är det som bl.a. Anses som försumlighet.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är det chiffer? Jag fattar inte.

Inte lätt att förstå saker här i världen :gråta

Du säger:
Hur är det möjligt att dra någon som helst parallell till den andra tråden där en rättshaverist på ytterst vaga kopplingar försöker få någon annan att lindra svedan i plånboksskinnet?

och direkt inlägget efter gör någon ett inlägg om en parallell med grusskvätt på kåpor

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Inte lätt att förstå saker här i världen :gråta

Du säger:
Hur är det möjligt att dra någon som helst parallell till den andra tråden där en rättshaverist på ytterst vaga kopplingar försöker få någon annan att lindra svedan i plånboksskinnet?

och direkt inlägget efter gör någon ett inlägg om en parallell med grusskvätt på kåpor

Nja, hans inlägg verkar mer röra sig om en hypotes med utgångspunkt i den förra tråden. Denna handlar väl om personskador till följd av utebliven flaggning...

Det börjar bli för flummigt.

Enklaste lösningen är nog att göra arrangören ansvarig för alltihop och så spelas Internationalen när folk äntrar och lämnar området.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Om jag inte missminner mig så kom killen ut ur en kurva där det låd personer och hojar som han inte hann väja för, dom hade legat där i ca 40 sekunder utan att det viftats med några flaggor och det är väl där ev försummelse kommer in i bilden.

Var har du last det? Vad jag har forstatt sa har det inte uppdagats om/nar/hur det har eller inte har flaggats.

Stamning avser visst at det inte har flaggats rott. Huruvida det var gulflagg eller ej vid olyckstillfallet tror jag inte har framkommit.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Hahahahaha, :rofl:rofl:rofl:rofl,,,,,,, det är helt otroligt hur man kan vrida och vända på fråga,,,,,,,,, för fan folk släpp sargen och ta eget ansvar för din lek.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Min egen reflektion kring alla de här "vems är felet"-trådarna, är att var och en gör klokt i att kolla upp sitt försäkringsskydd.

Självfallet vill ingen bankörare någon annan deltagare något illa, så det viktiga blir att var och en ser till att ha ett så bra skydd som möjligt för sin egen person. För sin ev familjs trygghet om inte annat.

Hojar finns på blocket. Människor är klart svårare att reparera.

Ta hand om er.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Helt annan grej i detta fallet. Krashpunkten ligger (enligt internet forum) visst efter ett kron och ar darmed skymd. Det ar oklart om dar stod flaggvakt pa just den posten och om det flaggades eller inte.

Sjalvklart skall det finnas en sakerhets standard som banan/arrangoren maste halla. Hade jag kort rakt in i en krash som hande 40 sekunder tidigare, pa ett skymd del av banan och dar inte flaggades oht hade jag ocksa overvagt att stamma arrangoren.
De ar ju da inte langre en olyckshandelse utan vardsloshet av arrangoren.

Vantar pa mer fakta innan jag kan skapa mig en riktig uppfattning om just detta fallet dock, da mycket ar oklart och internet spekulation.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ingen som har några åsikter längre? Det där med att stå för vad man utsätter sig för och att alla bär sitt eget ansvar och öde?

Och det enda man betalar många pengar för är asfalten man sliter på, hyran för den och allt annat är en bisak som en bra försäkring som inte ens verkar finnas löser.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...