I valet och kvalet. R6, R1 eller GSXR?

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
Har inte kört hoj på några år nu, sista var en GSXR 750-96:a jag köpte ny 96 som jag verkligen trivdes med. Innan dess hade jag en ZX7R som var trist, otymplig och trög, därför bytte jag in den mot suzukin.
Ska börja köra lite igen är det tänkt och vill ha så mycket som möjligt för pengarna såklart. Gillar att köra och busa lite, bakhjulsåka och dra ur lite på någon kurvig väg då och då. Toppfart är väl inte så viktigt men visst fan är det kul att köra fort rakt fram också :)
Inte testat på bana än men de flesta kompisarna kör regelbundet på bana så det kommer säkert.
Har efter mycket gnetande fått ihop ca 60000 till hoj och kommit fram till att med vårpriserna får jag då en av följande:

R1 upp till 01:a
R6 en 03:a
GSXR 750 00:a

http://www.blocket.se/vi/7871441.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/7873528.htm?ca=23_11_s

Var helt inne på R1 från början men är osäker nu. Givetvis kan jag åka och provköra men efter sju år utan hoj lär det mesta kännas som en raket.
Vad rekommenderar ni?

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
ilstallione skrev:
2088339 Har inte kört hoj på några år nu, sista var en GSXR 750-96:a jag köpte ny 96 som jag verkligen trivdes med. Innan dess hade jag en ZX7R som var trist, otymplig och trög, därför bytte jag in den mot suzukin.
Ska börja köra lite igen är det tänkt och vill ha så mycket som möjligt för pengarna såklart. Gillar att köra och busa lite, bakhjulsåka och dra ur lite på någon kurvig väg då och då. Toppfart är väl inte så viktigt men visst fan är det kul att köra fort rakt fram också :)
Inte testat på bana än men de flesta kompisarna kör regelbundet på bana så det kommer säkert.
Har efter mycket gnetande fått ihop ca 60000 till hoj och kommit fram till att med vårpriserna får jag då en av följande:

Var helt inne på R1 från början men är osäker nu. Givetvis kan jag åka och provköra men efter sju år utan hoj lär det mesta kännas som en raket.
Vad rekommenderar ni?

Jag har både haft r1 och gixxer, hade valt gsxr alla dagar i veckan. Tyckte bäst om den helt enkelt.

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
mojjsan skrev:

Med tanke på din avatar gissar jag på en R1, skulle dock vara skönt med lite motivering. Innan ZX7:an hade jag en ZX6R (ny 95:a) och visst, upp till 100 gick det väl bra men sen var det ganska tamt.
Jag har läst lite om R6:eek:rna och jag tycker de får bra kritik överlag, är det verkligen så stor skillnad och borde en R6 03:a vara en "bättre" hoj rent tekniskt eftersom det är en generation nyare?

Av tre svar har jag fått tre olika rekommandationer :) Ska ta en whiskey till och invänta fler svar tror jag... :fyllisar

R1:an där på blocket verkar jävligt fin och jag är suegn som fan på den. Känns dock som att jag betalar lite väl mycket om jag slantar upp på den. Borde inte R6:an vara ett bättre köp?

Last edited:

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Köp R6an det var ju absolut mest för pengarna. Om du inte bestämt dig än så får du nog lägga på ett kol för den lär ju inte ligga kvar länge, inte minst sen du laggt ut den här. Svårt att hitta en 03a för det priset. :squid

Enghag

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR 04 Banhoj, TL1000S 98 Fighter
ilstallione skrev:
2088339 Har inte kört hoj på några år nu, sista var en GSXR 750-96:a jag köpte ny 96 som jag verkligen trivdes med. Innan dess hade jag en ZX7R som var trist, otymplig och trög, därför bytte jag in den mot suzukin.

Vad rekommenderar ni?

Skulle välja R:1 an, det är den bästa hojjen jag har haft.
Hade först en ZX6 -98 sen ZX9 -99.
Den är bra till allt det du söker, bra mycket snyggare oxå!!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
För dom pengarna så finns det många olika att välja på.

Min uppfattning om R6:an är att det är den hoj som faller mest i värde just nu.
vad detta beror på vet jag inte, men kan ha att göra med att den är näst inpå lika dyr att försäkra som R1:an.

jag har haft både R6 -99 & min nuvarande R1:a & skulle ALDRIG byta ner mig till en R6:a. jag gillar litershoj för mycket helt enkelt.
kanske för att den är för jävla kul o slanga med :D

Men däremot så är GSXR 750 av årsmodell 00 ganska intressant, snygg, bra motor, gott om delar mm mm

Men jag förspråkar R1:an iaf.
den du länkar till SER ut att vara i bra skick, samt har en massa godis.
men se upp med ramskydden, kan det finnas en skada som döljer sig under ?
jag skulle aldrig köpa en hoj med ramskydd utan att ha tittat under först.

lycka till med hojköpet oavsett vilken du väljer

// Henke

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
jag har haft både r1 å r6..
hade en r6-03 förra året som jag åkte bana med .. kanon fin hoj bra chassi å väldigt smidig :tummenupp

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Bytte från r6-03 till r1-03 i år och jag njuuuuuuuuuuuter.

Ser fram emot att busvarva en lånad R6a nån gång i sommar men ack så skönt med lite mer vrid! Däremot om du beöhver köpa en äldre retta så kanske denna är betydligt klumpigare än en nyare rsexa..

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
wonderwizard skrev:
2088403 För dom pengarna så finns det många olika att välja på.

Min uppfattning om R6:an är att det är den hoj som faller mest i värde just nu.
vad detta beror på vet jag inte, men kan ha att göra med att den är näst inpå lika dyr att försäkra som R1:an.

jag har haft både R6 -99 & min nuvarande R1:a & skulle ALDRIG byta ner mig till en R6:a. jag gillar litershoj för mycket helt enkelt.
kanske för att den är för jävla kul o slanga med :D

Men däremot så är GSXR 750 av årsmodell 00 ganska intressant, snygg, bra motor, gott om delar mm mm

Men jag förspråkar R1:an iaf.
den du länkar till SER ut att vara i bra skick, samt har en massa godis.
men se upp med ramskydden, kan det finnas en skada som döljer sig under ?
jag skulle aldrig köpa en hoj med ramskydd utan att ha tittat under först.

lycka till med hojköpet oavsett vilken du väljer

// Henke

Den med ramskydd är troligtvis i mycket gott skick, killen har kontaktat mig här och är säkert medveten om att jag vill kika på ramen innan ett eventuellt köp. Dock vill han ha 62000 för den vilket är 5000 mer än andra blockethojar som redan ligger högt i pris.
Jag är fanimej helt splittrad nu...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tänk bara på priset. Det finns (som i en av annonserna ovan) idioter som begär sjuka priser för gammelhäckar.

Jag är partisk, välj GSX-R750.

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
kurre3 skrev:
2088430 Bytte från r6-03 till r1-03 i år och jag njuuuuuuuuuuuter.

Ser fram emot att busvarva en lånad R6a nån gång i sommar men ack så skönt med lite mer vrid! Däremot om du beöhver köpa en äldre retta så kanske denna är betydligt klumpigare än en nyare rsexa..

Jo det är ju så, man har blivit äldre. Kanske skulle satsa på en hoj med mer vrid...
R1:an är dyrare i försäkring och en generation äldre men verkar ändå få flest röster. GSXR är inte så vanlig, förutom SRAD-modellen, den har jag haft och är klar med. Har inte sett så många 00:eek:r till salu faktiskt. Hur är 00:an att köra uppförandemässigt jämfört med 96:an, lika kvick och smidig?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
ilstallione skrev:
Hur är 00:an att köra uppförandemässigt jämfört med 96:an, lika kvick och smidig?
Kvickare, skulle jag säga. Har iofs bara kört en SRAD '97 under ganska kort tur, men i jämförelse med min '00 är det en viss skillnad.

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Allt över 50´ för en R1 -00 är överpris!!
jag sålde min R1 -00 för 1,5år sedan, för 43´.
Den var förvisso inte helt i orginalskick!! :D

De flesta beg. hojar har ägare som övervärderar sina hojar något sjukt!
Ett par år gammal hoj som inte kostar mycket mindre än en rent ny fjolårs hoj som står hos handlaren. Kolla vad du kan få loss en R6 -05 om du hittar någon hos en handlare, jag köpte min gsx-r 600 -01 31100kr (74900 på mc-huset) billigare än motsvarende -02a fast båda 2 var sprillans nya!! Bättre det än att betala överpris för en gammal hoj! :tummenupp Alltid nice att vara förste man att slita på skiten!! :banana

ilstallione skrev:
2088431Dock vill han ha 62000 för den vilket är 5000 mer än andra blockethojar som redan ligger högt i pris.
Jag är fanimej helt splittrad nu...

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
R1Lillen skrev:
2088446 köp r6:an en 03 för dom pengar är helt ok tycker jag

Ska kolla så det inte är något sönderrejsat skit bara. Ser fin ut i annonsen men ny original ljuddämpare verkar ju lite konstigt, lär ju inte rostat sönder :rolleyes:
Kan man pruta några lappar på den borde det vara ett säkert köp?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024