IB eller ej

Vill du ha kvar IB som RR organ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag heter Lasse skrev:
Ja, den är billigare.
Har nu enduro och backlicens. Hade rr-licens 2003 och 2004.
Hur går du tillväga när du avsäger dig IB och hur mycket billigare blir det?
 

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Insjön
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Såg detta på Svemos hemsida...känns relaterat va?


"(Kanslinyheter) 2005 12/14 12:56
Angående IB och dragracing
På senare tid har många inom Dragracing hört av sig angående IB som förbundstidning/officiellt organ.


Man menar att IB skriver för lite, eller rättare sagt, inget alls om Dragracingsporten. Detta har uppmärksammats både i styrelse och på kansli. Den i högsta grad berättigade kritiken har framförts till IB vid ett flertal tillfällen och IB har lovat bättring i det avseendet. Ännu har vi inte sett något men vi förutsätter att det blir en väsentlig förbättring till nästa säsong.

I övrigt finns en massa allmänt tyckande om ”tvångsanslutningar” och ”SVEMO har bestämt att...” och annat som kräver en kommentar och utbildningsinsats.
Här kommer några fakta för att förklara varför och hur NI valt att ha IB som tidning.
(Detta är redovisat ett antal gånger tidigare, bland annat vid distriktsårsmötena -04 och -05, vid förbundsmötet -04, på hemsidan december -04 och vid Träffpunkt SVEMO april -05.)

Så här ligger det till:

Ett RF-anslutet idrottsförbund måste ha ett ”officiellt organ” där central information skall redovisas.
Vid förbundsmötet -04 föreslog styrelsen att SVEMO skulle kunna använda hemsidan till officiellt organ.
Många protesterade eftersom de inte hade tillgång till Internet, dessutom var förbundets hemsida då så dålig att den inte skulle ha fungerat tillfredställande.
NI alla medlemmar valde då, vid förbundsmötet, att det officiella organet skulle utgöras av både hemsida och tidning.
En offertförfrågan sändes ut från kansliet och i offerten från IB ingick en helt ny uppbyggnad av hemsidan samt en hel del annat. Styrelsen valde då, på rent affärsmässiga grunder, att skriva avtal med IB.
Avtalet omfattar givetvis hela kollektivet licensierade förare av viss status precis som försäkringar med mera.
Att hålla ”särlösningar” för individer vad avser vad som skall ingå i var och ens licensavgift är naturligtvis helt omöjligt eftersom vi då ska hantera över 11.000 olika önskemål.
Avtalet med IB omfattar nu tre år och löper ut 2007. Att bryta avtalet under innevarande period är inte ekonomiskt och juridiskt försvarbart.
Så alla ni som undrar varför och hur det är som det är:

Klara besked om detta har givits många gånger!
Alla som velat har haft möjlighet att ha synpunkter vid flera tillfällen.
Var fanns ni när frågan diskuterades på distriktsårsmöten och förbundsmöten?
NI förare och klubbar har beslutat att NI vill ha det på det här sättet. Vill NI inte det längre så är det bara att sätta igång och ändra på det. Nya distriktsårsmöten kommer i februari och ett nytt förbundsmöte ligger i april.
SVEMO är ER organisation. De beslut som NI fattar på distrikts och förbundsmöten är reglerande för vad styrelsen och dess kansli skall arbeta med. Vill NI inte ha en tidning som officiellt organ så skall NI fatta det beslutet på ett förbundsmöte.

IB däremot är en fristående tidning som drivs på rent kommersiella grunder där SVEMO inte har större inflytande än vad läsarna gemensamt kan åstadkomma. Synpunkter på innehållet måste ställas direkt till IB. Gör det!

Beträffande IB som fortsatt ”officiellt organ” så kommer frågan att tas upp både vid distrikts- och förbundsmöten. Dessutom kommer en omfattande enkät att göras tillgänglig för samtliga prenumeranter där alla ges en möjlighet att uttrycka sin åsikt innan det är dags att skriva om eller avsluta innevarande avtal. Det vill säga någon gång under hösten/vintern -06."
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jörgen Player Special skrev:
Jag ringde Svemo och fick till svar att man kan avsäga sig prenumerationen - så nu är iaf min licens 400kr billigare.. Tack svemo! :tomten

/Jörgen

Jag förväntar mig procent på de 400:- av alla som avsäger sig IB-prenumerationen. :hihi

Anledningen till att jag inte prenumerar på IB är att jag läser farsans IB.
Man måste ju tänka på naturen och inte slösa på papper. :rolleyes:
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jörgen Player Special skrev:
Jag ringde Svemo och fick till svar att man kan avsäga sig prenumerationen - så nu är iaf min licens 400kr billigare.. Tack svemo! :tomten

/Jörgen
Du menar att om jag inte vill betala mina 3200kr för licensen, utan istället 2800kr, så går det? Fast iofs, när det ändå är så att det inte finns något annat än IB just nu, så får man väl ta och acceptera den där kostnaden ändå.
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Jag heter Lasse skrev:
Anledningen till att jag inte prenumerar på IB är att jag läser farsans IB.
Man måste ju tänka på naturen och inte slösa på papper. :rolleyes:

Möjligheten att avsäga sig IB har alltid funnits, om det inom en familj (på samma adress) redan finns en som har IB via licensen.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Swedie skrev:
Du menar att om jag inte vill betala mina 3200kr för licensen, utan istället 2800kr, så går det? Fast iofs, när det ändå är så att det inte finns något annat än IB just nu, så får man väl ta och acceptera den där kostnaden ändå.

Japp

/Jörgen
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Konstig ide kanske, men låt säga att Bomber Magazine får till en riktigt bra Roadracingdel på flera sidor, en årsprenumation kostar runt 350 kronor.
Kan inte våra 400 kronor gå till en prenumeration till Bomber exempel istället för IB?? Bomber är iallafall en ren MC-tidning
 
Last edited:

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Björbo
Hoj
R1
Mina polare som är bilintresserade tycker samma sak som oss som är hoj racing intresserade................. dom tycker mao att hojarna tar för mycket plats i tidningen
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
detta kan vi släppa ett tag, omförhandling under 2007 inför 2008.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
detta kan vi släppa ett tag, omförhandling under 2007 inför 2008.

Svemos kontrakt med skittidningen IB (som jag inte fått på ett par månader) har tydligen förlängts till 2011.
den omförhandling som skulle ägt rum under -07 ska redan ha ägt rum bakom stängda dörrar, och här sitter vi med en sparkdräckts-blaska för överskådlig framtid.

Nånn som har mer info?

:mad:
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Svemos kontrakt med skittidningen IB (som jag inte fått på ett par månader) har tydligen förlängts till 2011.
den omförhandling som skulle ägt rum under -07 ska redan ha ägt rum bakom stängda dörrar, och här sitter vi med en sparkdräckts-blaska för överskådlig framtid.

Nånn som har mer info?

:mad:

Så detta var ren skitsnack.Taget från Revelator`s inlägg.

"Beträffande IB som fortsatt ”officiellt organ” så kommer frågan att tas upp både vid distrikts- och förbundsmöten. Dessutom kommer en omfattande enkät att göras tillgänglig för samtliga prenumeranter där alla ges en möjlighet att uttrycka sin åsikt innan det är dags att skriva om eller avsluta innevarande avtal. Det vill säga någon gång under hösten/vintern -06."
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Så detta var ren skitsnack.Taget från Revelator`s inlägg.

"Beträffande IB som fortsatt ”officiellt organ” så kommer frågan att tas upp både vid distrikts- och förbundsmöten. Dessutom kommer en omfattande enkät att göras tillgänglig för samtliga prenumeranter där alla ges en möjlighet att uttrycka sin åsikt innan det är dags att skriva om eller avsluta innevarande avtal. Det vill säga någon gång under hösten/vintern -06."
dom har ju supit bort mina senaste nummer,som dom brukar göra, så jag har inte läst det själv,men..

i nummer 1, sid 4 i slutklämmen där ska det stå:
"det finns ett avtal som löper till 2011. vi tycker det är positivt att ib är en förbundstidning och det är bra att avtalet förlängdes!"

sagt av vd´n för nya ägarna tidskriftsförlaget hjemmet mortenssen, per kjellander
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera

i nummer 1, sid 4 i slutklämmen där ska det stå:
"det finns ett avtal som löper till 2011. vi tycker det är positivt att ib är en förbundstidning och det är bra att avtalet förlängdes!"

Läser ju aldrig skiten,men har kollat och det stämmer. :mad:
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Svemos kontrakt med skittidningen IB (som jag inte fått på ett par månader) har tydligen förlängts till 2011.
den omförhandling som skulle ägt rum under -07 ska redan ha ägt rum bakom stängda dörrar, och här sitter vi med en sparkdräckts-blaska för överskådlig framtid.

Nånn som har mer info?

:mad:

Måste vara fel då verkställande utskottet endast haft detta på sitt bord


PROTOKOLL VU 4/2004

2004-09-29

TELEFONMÖTE VU 4/2004
Tid 2004-09-29
Närvarande

Sture Fredell, ordförande
Stig Klemetz, vice ordförande
Per Westling, GS

Ärende: Val av förbundstidning/officiellt organ enligt protokoll STY
11/2004, punkt 136.

VU har noggrant analyserat inkomna offerter och beslutat välja IB Motorsport
som officiellt organ för förbundet under en treårs period fr o m 2005.

Vid protokollet Ordförande

Per Westling 2004-09-29 Sture Fredell

Vice ordförande

Stig Klemetz


finns där inget annat protokoll så är det detta som gäller
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
låter bra, men det är ju läge att ifrågasätta det som står i tidningen, jag ska ändå ringa IB och fråga om min uteblivna nummer. iofs ska väl frågan (också) ställas till svemo.

Måste vara fel då verkställande utskottet endast haft detta på sitt bord


PROTOKOLL VU 4/2004

2004-09-29

TELEFONMÖTE VU 4/2004
Tid 2004-09-29
Närvarande

Sture Fredell, ordförande
Stig Klemetz, vice ordförande
Per Westling, GS

Ärende: Val av förbundstidning/officiellt organ enligt protokoll STY
11/2004, punkt 136.

VU har noggrant analyserat inkomna offerter och beslutat välja IB Motorsport
som officiellt organ för förbundet under en treårs period fr o m 2005.

Vid protokollet Ordförande

Per Westling 2004-09-29 Sture Fredell

Vice ordförande

Stig Klemetz


finns där inget annat protokoll så är det detta som gäller
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top