Ibland har man otur i livet (LIVET ÄR ETT STRAFF)

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Fy fan vad jag hade varit knäckt.. Nu fattas det bara att du hittar fjädern också :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag sumpade den fjädern, samt en bricka och en liten o-ring när jag rengjorde förgasarna. Dessa tillhörde 3 separata renoveringssatser vilket skulle kosta mig 1400:-. Tog fjädern från en penna, brickan gratis från en skruv/mutter grossist samt o-ringen från en grossist för gummitätningar. Den var så billig att jag var tvungen att köpa 10st för 20 spänn. 1400:- blev 20:- exkl bensinpengar :)

Men den solskenshistorien så hamnade du precis på min lista. Du ska lida lika mycket som oss andra i det här livet ;)
Men jag tänkte ifall det verkligen till 100% funkar med vilken liten fjäder som helst. Tänkte ifall den varken får vara för mjuk eller hård?

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Men den solskenshistorien så hamnade du precis på min lista. Du ska lida lika mycket som oss andra i det här livet ;)
Men jag tänkte ifall det verkligen till 100% funkar med vilken liten fjäder som helst. Tänkte ifall den varken får vara för mjuk eller hård?

Det är inte så noga, det viktigaste är att fjädern har kraften att trycka tillbaka trotteln.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Vill inte föreställa mig känslan om du hade sett fjädern direkt när du kom in i gareget igen efter allt det där :D

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Otur??? Hade de klockat dig på 2 km till så hade du inte behövt BRY dig om fjädern på hela sommaren.
Snacka om tur! :tummenupp

Har en sporthoj oxå...hade jag tagit den istället för bilen så hade denna tråd aldrig skrivits av mig idag

Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
"""Det här säger mig att antagligen har jag varit massmördare i mitt förra liv...eller så ska livet vara ett straff. Fuck my life! """

Jag tror mer på att du kommer att bli massmördare nu! :crash :rofl

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Det är inte så noga, det viktigaste är att fjädern har kraften att trycka tillbaka trotteln.

Det har den absolut..tänkte mer om den satt för hårt. Kändes hyfsat hård när jag försökte trycka tillbaka nålen.
Hade förövrigt en sprillans bic penna i min byxficka this whooooole time!

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Det har den absolut..tänkte mer om den satt för hårt. Kändes hyfsat hård när jag försökte trycka tillbaka nålen.
Hade förövrigt en sprillans bic penna i min byxficka this whooooole time!

Hellre att den är lite för hård än för lös då risken finns att man får gashäng. Och en sak att tänka på är att små lösa delar såsom nålar, fjädrar osv oftast finns att hitta på ebay billigt. Svenska återförsäljare tar tyvärr allt för mycket pröjs för det mesta.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Hellre att den är lite för hård än för lös då risken finns att man får gashäng. Och en sak att tänka på är att små lösa delar såsom nålar, fjädrar osv oftast finns att hitta på ebay billigt. Svenska återförsäljare tar tyvärr allt för mycket pröjs för det mesta.

Jo, jag vet. Går att köpa fjädern för någon dollar i usa. Men problemet är att jag vill gärna avsluta en sak innan jag börjar med något annat och ville ha fjädern så fort som möjligt och inte behöva vänta 1-3v på den.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du skulle naturligtvis ha berättat för snutarna att du precis såg en hoj som whiilade lite längre nedför gatan. Då hade de försvunnit snabbare än en grogg på midsommarafton. Eller att det finns ett fik med goda munkar åt samma håll.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Den klassiska "gör man något i onödan (skaffa ny fjäder i ditt fall) så händer alltid något annat skit som följd. Har hur många exempel på det som helst, dock inte lika dyra i pengar men väl i tid.
Tex att man tror att den där måste nog bort för att få loss startmotorn på bilen. Men det visade sig att det behövde den inte alls, men skruvskallen gick av och man har ett antal timmars extrajobba med att fixa ut en trasig skruv, som egentligen inte behövde skruvas på alls...:mad:

Har även skruvat en par timmar på en bil på jobbet (kommer inte ihåg felet nu), och inser när jag väl är inne vid själva felet att jag har skruvat på fel bil...och givetvis var det även där fastrostade grejer som gick sönder och krävde en massa tid för att fixa till

Lite kul i efterhand, men just då är man mindre nöjd.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Har även skruvat en par timmar på en bil på jobbet (kommer inte ihåg felet nu), och inser när jag väl är inne vid själva felet att jag har skruvat på fel bil...och givetvis var det även där fastrostade grejer som gick sönder och krävde en massa tid för att fixa till....
Hade du inte skrivit "på jobbet" så kunde man tro att det berodde på för många garage-öl... ;)

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hade du inte skrivit "på jobbet" så kunde man tro att det berodde på för många garage-öl... ;)

Har dock inte en massa exakt likadana bilar hemma...men jag har tappat ut en växellåda på garagegolvet i inte helt nyktert tillstånd, efteråt låg 2:ans och 5:ans växel i samtidigt...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Faaaaaan...hittade fjädern. Den hade studsat upp i taket för att sedan landa på hojmotorn mellan cylindrarna. Och lite update angående nålkittet jag beställde från mc varuhuset. Det kommer inte komma hem förrän den 12 april som tidigast vilket betyder att jag åkte helt i onödan dit. Samt att jag kunde ha beställt samma vara utomlands för 70kr och fått hem det fortare.
Kommer aldrig någonsin beställa något från svenska leverantörer igen

KixGirl

Utanlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Börjar bli lite många nu...
Kallas läropengar, lilla vän. :såjaponken Vi har alla varit där oooo så många gånger!

Och nej, du har inte otur. Du har bara inte lärt dig (förrän nu) hur man inte gör när man skruvar isär fjäderbelastade saker.
Den här killen hade otur: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242703-Konsekvenser-av-hoj%E5kning
Med risk för att låta mer stöddig än vad som är menat: Få ordning på dina referensramar! :tungan :krama

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Måste vara miniatyrförgasare om det räcker med fjädern från en kulspetspenna för att hålla ner trotteln tänker jag.. fast utvecklingen har väl sprungit ifrån mig som mest skruvar på 30+ år gamla hojar..

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras