ICA handlare?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Någon mikrobiolog här? Jag är inte renodlad. Hur många fler baciller hinner växa till sej vid 8 grader och X dagar i stället för 1? har för mej att bakterietillväxten_per_tidsenhet/förvaringstempen är ett tredjeexponentiellt samband (upp till en brytpunkt varefter det störtar förstås) och och bakterieantalet/tiden linjär väl? Och vad innebär det för hälsorisker om man antar att man kunden steker det sen vid en 80-90 grader, hur sannolikt är det att man får i sej tillräckligt många baciller för att ha en livskraftig stam som ställer till med djävulskap? det beror ju först på om de lyckas ta sej från matsmältningen till nånstans de kan leva och jävlas och på hur mycket splutt du har i immunsystemet om de lyckas blasta inkräktarna innan de får fotfäste. först hur många som överlever till din mun beror ju lite på hur länge man fräser dem. Köttfärs känns inte så läskigt som biff för du har en högre tillagningstemp över HELA köttet och fler basiluskerna stryker med.

Om det nu inte är så jäkla många som blir kassa i magen kan man inte bara sätta på etiketten att joo detta packade vi förra torsdan, så vet man det och kan ta risken... å andra sidan; magknip kan man ju leva med, men har nån pejl på hur det är med de RIKTIGT läskiga bacillerna?

för att inte snacka smaken.

aa shit äckligt speciellt när dom fiskade upp det från golvet. Tur man knappt äter kött pga delar kök me en drös veganer som eldar upp sej som helsike när man gör det...

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
haha ja det gör jag emellanåt som straff för party mitt i tentaveckan eller diskhögar. :tungan favvisen är slottstek då blir det ett jädra ramaskri. eller renskav (ÄTER'U RUDOLF MED RÖDA MULEN?) eller viltskav (BAMBIS MORSA!) synd att det inte går att få tag i valkött i Sverige...

Va roligt :D Jag hade ätit kött morron middag och kväll bara för att retas.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
eller en säl?

[YOUTUBE-ID]wG0gaQMVuDA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]-7QG3ShrOUE[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Köpte ett knappt kilo idag och tillaga köttfärssås.
Smakade förträffligt (som vanligt när jag är i farten vid spisen)
Jag tror det är hyfsat riskfritt att bli blåst på livsmedelshistoriken hos min ica-handlare ett tag framöver :)

Fördjävligt bara att det måste till granskande journalister för att stävja eventuellt fusk.

All heder åt Josefsson. Keep up the good work.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför skulle du dräpa den/dom då?

Du frågade inte om jag skulle vilja, du frågade om jag skulle kunna, det är en jävla skillnad!

Rent teoretiskt kan jag nog slå ihjäl en säl, men inte en val.
Rent praktiskt ser jag inte varför jag skulle vilja göra det, det finns ju andra som livnär sig på att göra det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Varför skulle du dräpa den/dom då?

För att dom innehåller kött kanske?

Men för att hålla kvar tråden till ämnet lite så undrar jag hur det ser ut i andra butiker! Alltså coop mm och för att inte nämna alla småbutiker som har det svettigt att ens överleva.

Finns här inte några butiksanställda?

Har ett exempel på egen erfarenhet av hur det kan gå till när jag för att dryga ut mitt studiebidrag sålde korv på stureplan och chefen instruerade mig att alltid börja med att värma upp dom korvar man inte sålt föregående natt. (Alltså korvar man grillat natten innan)

Kan nog tänka mig att en 16-18-åring på sitt första jobb inte funderar särskillt mycket över de moraliska aspekerna att märka om kött och vid lite mognare ålder är beteendet så invant att man inte heller då tänker på vad man faktiskt gör.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Någon mikrobiolog här? Jag är inte renodlad. Hur många fler baciller hinner växa till sej vid 8 grader och X dagar i stället för 1? har för mej att bakterietillväxten_per_tidsenhet/förvaringstempen är ett tredjeexponentiellt samband (upp till en brytpunkt varefter det störtar förstås) och och bakterieantalet/tiden linjär väl? Och vad innebär det för hälsorisker om man antar att man kunden steker det sen vid en 80-90 grader...

Vi hade en genomgång angående bakterier och parasiter med våran hygienofficer, och det jag tycker mig minnas är att har man fått upp det hela i 60 eller 70 grader så dör bakterier:)va) och parasiter lite senare. Det som var problemet var sporer tydligen, då dessa skulle kunna utstå temperaturer på upp mot 120 grader (?). Jag tänker inte lämna några garantier för att det är så, men det är det jag får fram ur minnet nu. Om man lyssnade ordentligt på hans genomgång vågade man inte äta något de närmsta dagarna, hua :(

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Vi hade en genomgång angående bakterier och parasiter med våran hygienofficer, och det jag tycker mig minnas är att har man fått upp det hela i 60 eller 70 grader så dör bakterier:)va) och parasiter lite senare. Det som var problemet var sporer tydligen, då dessa skulle kunna utstå temperaturer på upp mot 120 grader (?). Jag tänker inte lämna några garantier för att det är så, men det är det jag får fram ur minnet nu. Om man lyssnade ordentligt på hans genomgång vågade man inte äta något de närmsta dagarna, hua :(
Toxiner som vissa bakterier bildar är också värmeresistenta.
72 grader i 15 sekunder är en så kallad lågpastörisering, då dör alla patogena bakterier, tuberkolos är en av de mest tåliga.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har blivit dålig 2ggr i hela mitt liv av dålig mat. Ena gången var det skaldjur på smörgåstårta som var boven, det varade i ett dygn ungefär.
Andra gången var sista dagen i Thailand, blev sjuk som fan efter att ha käkat stekt ris och kyckling till frukost. Hur kul var det att tillbringa ca 90% av tiden på flygplansmuggen? Hög feber och yrsel tillkom, så jag vet inte riktigt om det var just maten det var fel på men 24h senare så var jag bra igen.
Jag har jobbat på pizzeria och sett hur det slarvas med hanteringen (pizzasallad är vidrigast) men jag äter där ändå.
Kommer fortsätta köpa kött på Ica också antar jag, chansen att man blir sjuk är minimal och blir man det så får man väl ta den smällen då.
Jag är inte kräsen när det gäller sånt, tjejen däremot blir vansinnig om jag råkar ha fel skärbräda när jag skär kött/kyckling/grönsaker etc.
Är man för ren av sig så blir det bara motsatt effekt, du blir sjuk på grund av att det är för rent.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR

Får jag fråga varför du undrar detta? Det är väl lika självklart som att döda en ko eller en älg eller vad som helst? Människan får väl välja själva om den vill äta kött eller inte? Du visar upp en massa läskiga filmer på små söta djur som dödas, men detta är verkligheten.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Är man för ren av sig så blir det bara motsatt effekt, du blir sjuk på grund av att det är för rent.
Det är såklart lite skillnad på ett företag som säljer livsmedel vs. hemmaköket. Man förväntar sig att få en produkt som håller utlovad kvalité och att dom inte bryter mot lagarna.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad är strulet med pizzasallad?

Tänk dig en jättestor back fylld med alla ingredienserna. Där ska det ligga och dra åt sig ett tag för att det ska bli gott. Sen ska någon fylla burkarna, det göres för hand av en hårig turk :D
När det sen bara är spad kvar så fyller man på med mer kål, paprika etc och sedan fyller man på med lite mer vätska.
Så den pizzasallad du får på pizzerian är ganska så gammal. Men den smakar för jävla gott.
Men httar du ett svart hårstrå i den så vet du vart det kommer ifrån :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad är strulet med pizzasallad?

Strulet är att du känner inte den härskna smaken från olivoljan på grund av vinägern, dessutom står den framme i rumstemperatur och folk som nyss har varit på toaletten utan att tvätta händerna gräver i den innan du ska äta den... :zpy

Jag jobbar granne med en Pizzeria, den förra Pizzabagaren där var inte så noga med råvarornas färskhet (jag var tvungen att gå ner i källaren ibland för att värmecentralen fans där), Pizzabagaren som är där nu verkar vara betydligt bättre på sånt.

Smaken på maten har det aldrig varit fel på, Rullkeban är himmelskt god!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC